Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?

Här och nu skrev 2011-05-15 21:56:31 följande:
    Det går nämligen inte heller.
    Beror på vad du menar. Såvitt jag vet är inte återfallsrisken till brott vidare hög, däremot kan man ju inte göra något åt läggningen.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Kojbe skrev 2011-05-15 22:04:07 följande:
    Nej men om jag förstått rätt är du inte 14 längre....Har du egna barn du vill ska råka ut för det du gjorde?
    Enda sätter o få stopp på någon som gör andra illa är att anmäla det för förr el senare hamnar de bakom lås och bom.
    Exakt vad diskuterar ni nu?
  • Dorian Ertymexx
    Nikkili skrev 2011-05-15 22:06:03 följande:
    Som heterosexuell vuxen kan du leva ut dina lustar på många sätt,det måste inte nödvändigtvis vara våldtäkt eller porr.
    Som Pedofil kan du bara leva ut dina lustar om du bryter mot lagen.

Sen finns det väl inget som hindrar att man är försiktig med all trafik,men kanske lite extra på den bilen där man vet att det sitter en full förare.
    Är onani olagligt? Det var som fan.

Och ändå är det så att den stora majoriteten pedofiler aldrig förgriper sig på någon, samtidigt som många som förgriper sig på barn inte är pedofiler, utan kanske just "vanliga" heterosexuella med empatistörningar eller grova sadistiska drag.

Du har dessutom fel - långtifrån alla heteros kan få sex så lätt. Och de som inte kan det, eller som känner speciella behov, kan lätt bli kriminella om de söker sig till "fel" slags kvinnor, tex prostituerade.

Pedofili är inte olagligt. Det är en dragning. Att förgripa sig på barn är olagligt. Men det har inget med dragningen att göra.
  • Dorian Ertymexx
    Mad as snow skrev 2011-05-15 22:20:15 följande:
    Självklart är det så. Jag har lite svårt att sätta mig in i tanken att jag bara för att jag inte vet vilka alla andra eventuella pedofiler i mitt närområde är, inte skulle reagera på den jag faktiskt vet är en person som de facto har skridit till verket. Det är för mig att intellektualisera in absurdum.. Det man inte vet, det vet man inte. Men det man vet, det vet man. 
    Man behöver inte intellektualisera. Det man behöver göra är att sluta tro på fördomar och moralpanik. Att blänga misstänksamt mot en främmande, sunkig 50-årig granne, men glatt låta den söta grannflickan ta hand om ens barn utan vidare är typexempel på grundmissar. ALLA kan vara förövare, oavsett ålder, utseende, kön, utstrålning eller släktskap. Var helt enkelt försiktig med dina barn, utan att för den sakens skull bli paranoid.
  • Dorian Ertymexx
    Nikkili skrev 2011-05-15 22:37:31 följande:
    Hur säger man det till en tre-fyra åring!
    På samma sätt som man förklarar för barnet att man inte springer ut på vägen, eller att man inte går till sjön ensam etc.
  • Dorian Ertymexx
    Mad as snow skrev 2011-05-15 22:39:57 följande:
    Ja, absolut. Man kan ju inte stirra sig blind på en människa som eventuellt skulle utgöra ett hot, utan att lära sina barn att ta vara på sig. 
    Precis så.
  • Dorian Ertymexx
    Här och nu skrev 2011-05-16 11:55:47 följande:
    Nej och man vet inte heller om de som inte börjat utöva läggningen börjar göra det.
    Det är ett vansinnigt argument, eftersom det är exakt lika sant för den heterosexuella mannen bredvid dig. Han kanske inte våldtagit, mördat, stympat eller brännmärkt någon - än! Men man VET aldrig!!!

Jag kan helt klart förstå att man vill vara försiktig och varsam med sina barn, jag fattar det. Men att fokusera på pedofiler är väldigt snävt. Dels vet man inte vilka som faktiskt är pedofiler, och dels vet man inte vilka som är ett hot mot ens barn. Och de tu behöver aldrig sammanfalla. Den som skadar ditt barn kan i slutändan vara ett empatistört grannbarn. Fan, den som räddar ditt barn från att bli dödat kan vara grannpedofilen, men det vet du ju inte! Världen är komplex på det viset. Allt man kan göra är att vara försiktig och vaksam.
  • Dorian Ertymexx
    goatess82 skrev 2011-05-16 11:55:55 följande:
     om hon omformulerar det till - jag vill inte medvetet bo brevid en pedofil!
    Vad spelar det för roll? Eftersom de flesta pedofiler, oavsett om de är empatistörda eller bara vill vara ifred, inte vågar säga något om sin dragning av rädsla för konsekvenserna så kan du aldrig veta vem som är pedofil eller inte. Dessutom, återigen, det är inte pedofilerna du ska vara rädd för. Det är de empatistörda individerna, oavsett om de är pedofiler eller inte, som är beredda att förgripa sig på barn du ska oroa dig för.
  • Dorian Ertymexx
    Kojbe skrev 2011-05-16 12:05:13 följande:
    Först o främst så sa jag inte ni VAR medskyldiga men OM man väljer att inte anmäla och personen utsätter andra för samma så är man medskyldig i mina ögon eftersom man kan sätta stopp.

Sen så oavsett man själv varit/är offer el inte har inte ett dugg med något att göra o det gäller ju inte enbart vid pedofil situationer. Ta bara misshandel ex om offren hade anmält så hade flera personer kunnat slippa bli misshandlade om de som utövar detta satt bakom lås o bom ist.

Om man inte kan anmäla efter man fyllt 25 vet jag inget om men poängen är ju inte man ska vänta så länge utan anmäla direkt.
    Det brukar ju vara det första man tänker på när man blivit utsatt va... Obestämd
  • Dorian Ertymexx
    goatess82 skrev 2011-05-16 12:17:54 följande:
    vad det spelar för roll??

Denna pedofil HAR förgripit sig på barn, inte bara en gång utan flera grova brott är han skyldig till, är väll en stor skillnad!
    För hela diskutionen handlar ju om just denna, och det är den jag är rädd för och jag har belägg till det också! 
    Och? Du vet vem han är. Inte som att han är en smygande fara. Du vet att han finns och hur han ser ut. Grattis.

Dessutom har diskussionen såvitt jag kan se sedan läng lämnat enbart exempelpersonen, och kommit att handla om pedofiler och folk som förgriper sig på barn i allmänhet.
  • Dorian Ertymexx
    goatess82 skrev 2011-05-16 13:23:03 följande:
    Dom som förvarar sig och säger att dom ska flytta eller inte tycker om det skriver fortfarande om exempelpersonen, och personer som skriver om pedofiler i allmänhet svara på dessa så det blir en dålig rundgång av försvar från bådas hål=)

Nej iof, men samtidigt så kommer han inte ge sig på mina barn när jag har koll, denne passar på när garden är nere, vilket kommer hända förr eller senare (om han nu inte är "botat") vilket jag inte tror är möjligt!
    Fast då var vi där igen. Det där är exakt lika sant för alla andra som du inte känner till. Och varför skulle du släppa garden? Har du under det antal år du varit förälder (ehm jag utgår från att du är förälder nu) släppt på garden när du går över gatan med dina barn?
  • Dorian Ertymexx
    goatess82 skrev 2011-05-16 18:00:39 följande:
    Nej självklart inte, men nu menar jag låta barnen leka ute i trädgården själva när dom är lite äldre eller dylikt, det känns mer osäkert med en dömd pedo, visst självklart kan det hända av någon annan, men känslan är inte ok i magen!
    Varför skulle osäkerheten vara större med en dömd förövare? Honom har du ju ögonen på. Du kommer inte låta honom ta hand om dina barn, eller bjuda in honom och sedan gå och handla, eller hur? Det är alla de andra, de du inte har ögonen på, du bör oroa dig för. Eller, ja, helst inte, paranoia skadar nog barnen rätt rejällt det med. Litet medveten försiktighet och att inte ha fördomar om hur och vilka förövarna kan vara är det viktigaste du kan göra.
  • Dorian Ertymexx
    goatess82 skrev 2011-05-16 18:21:44 följande:
    ja att låsa fast sig vid att det bara är den som är ett hot är dumt, och även som du säger vara nojig, men samtidigt vet jag hur dom kan agera och dom är duktiga på att lirka och se till att dom får det dom vill ha tyvärr, även få barnen att inte berätta att händelsen ägt rum.
    Det är nog mer den olustiga känslan, att det existerar andra pedofiler tänker jag nog inte på, blir en större verklighet när den står på andra sidan staketet och ser mina barn.
    I mitt personliga fall tycker jag pedofilerna man har nära sig, till och med närmare än grannen är dom farliga och dom som lättast kommer åt just mina barn, sitter väll rotat.

Sen är det nog inte bara vad som kan ske, utan också vad den har gjort, jag skulle inte klara av att se aset varje dag!
    Jag kan förstå den känslan, absolut. Men det är just därför man får försöka balansera sin oro med vaksamhet och att faktiskt också inse att världen, livet, alltid innebär risker. Inte lätt, men tyvärr är alternativet antingen att man blundar helt eller att man blir paranoid.
  • Dorian Ertymexx
    goatess82 skrev 2011-05-16 18:36:54 följande:
    ja, det är nog så bara att det är så mycket hat runt såna som ger sig på barn sexuellt eller överhuvudtaget, känsligt helt enkelt. och skattefuskare (obs ironi)

men som sagt har aldrig medvetet varit i situationen så jag kanske inte skulle reagera kraftigt heller!
    Förhoppningsvis slipper du ta reda på det.
Svar på tråden Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?