Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?

Skiter väl i om han tänder på barn, kaktusar eller bilbälten.

Pedofiler är inte nödvändigtvis förövare, och förövare är inte nödvändigtvis pedofiler. Många (i vissa undersökningar jag läst till och med majoriteten) av de som förgriper sig på barn är inte pedofiler.

Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    goatess82 skrev 2011-05-14 14:50:32 följande:
    men personen det handlar är ju pedofil och har ju dömts för flera grova övergrepp på barn.
    Återigen, jag skiter i om någon är pedofil. Pedofili är en dragning, inte ett brott. Brottet, övergrepp mot barn, kan begås av ickepedofiler också, och det är inte direkt ovanligt att de som blir utsatta blir det av ickepedofila förövare.

Har han dömts har han dömts. Då ska saken vara ur världen. Vilka fler ska vi varna folk för, rånare? Fortkörare? Skattefuskare?
  • Dorian Ertymexx
    Linnemo skrev 2011-05-14 15:12:48 följande:
    Kollar upp personens brottsregister, är hen dömd börjar jag leta ny lägenhet. Alt övervakar min unge jävligt noga.

Många pedofiler förgriper sig inte på barn, ofta är dömda pedofiler kombinerade med en empatistörning.
    Precis. Skönt med folk som faktiskt läser på.
  • Dorian Ertymexx
    grind skrev 2011-05-14 15:54:43 följande:
    Det kan du ju tycka. Men för den som har barn som ska möta denne man på gatorna varje dag är det mindre roligt.
    Varför det? Det är en falsk fara liksom. Det är litet som att vara rädd för bilen i garaget medan man går över gatan. Det är inte den du håller ett öga på som utgör den största risken. Det är förövaren som du INTE ser, INTE känner till.

Visste du till exempel att de allra flesta fall av övergrepp sker inom familjen eller bekantskapskretsen? Det är inte främlingen du ska vara rädd för, utan din polare, din bror, din man eller kusin, eller dina föräldrar. Det är de som statistiskt sett oftast är förövarna. Inte den läskiga grannen.
  • Dorian Ertymexx
    grind skrev 2011-05-14 16:01:57 följande:
    Har du några belägg för det för det är allmänt känt att pedofili mer eller mindre är obotligt.

Att det finns andra faror innebär inte att man behöver utsätta barnet för fler än nödvändigt. 
    Ehm, ja, heterosexuella är också "obotliga". Det betyder inte att alla tittar på porr och våldtar för det. Eller begår fler våldtäkter efter att de blivit dömda och straffade.

Skilj på läggning/dragning och handling.

Fast det är ju just det jag säger - om du vet att grannen Ulla är pedofil, så vet du det. Precis som du vet att föraren i den röda Volvon är en fartdåre. Du håller i ditt barn när det går/kör förbi. Du måste inte sätta upp lappar med grannens namn/bilens plåtnummer på alla gator och skrika ut detta till alla. Eller flytta, för den delen. Faran är liksom konstant. Att du vet vem som är farlig betyder bara att du vet vem som är farlig, inte att alla andra är ofarliga. Du kanske fokuserar så mycket på den röda volvon att du missar den blå fiaten, som kör på ditt barn.

Dessutom ska man vara jäääkligt försiktig med sådana här saker. En "pedofil" kan i teorin vara en som vid sexton års ålder haft sex med en fjortonåring. Rent juridiskt är det samma brott som en femtioåring som har sex med en treåring.
  • Dorian Ertymexx
    mrs Elliott skrev 2011-05-15 16:05:04 följande:
    Bjuder in honom på en kopp kaffe ,får honom att berätta om sig själv . Talar om att jag inte fördömer honom men det han gjort ,och att jag trots allt kommer att hålla ögonen på honom . Know thy enemy.
    Smart.
  • Dorian Ertymexx
    Mad as snow skrev 2011-05-15 16:50:46 följande:
    Jag håller med dig om detta. Men jag kan ärligt säga att skulle en "dömd pedofil" (nu tar jag för givet att TS inte handlar om en sextonåring som har haft sex med en fjortonåring) bli min nya granne, så hade jag inte suttit på arslet och resonerat intellektuellt kring att det är viktigt att skilja på läggning/dragning och handling. Jag hade inte bränt kors i vederbörandes trädgård, men jag hade garanterat haft extra koll, pratat med mitt barn om det och säkerligen pratat med personen ifråga också. Det man vet, det vet man. Och om jag vet att någon i min närhet är dömd för sexuellt umgänge med barn så skulle jag inte chansa. 
    Jag kan förstå det. Jag önskar att det inte vore så, men jag kan förstå det.
  • Dorian Ertymexx
    Spartacus skrev 2011-05-15 17:18:17 följande:
    jaaa... keep your enemies closer!

men jag skulle nog fördöma honom
    Jag ser fram emot en tråd om skattefuskare... Jag vill se folk skriva att även de blir fördömda. Obestämd
  • Dorian Ertymexx
    guldplutt skrev 2011-05-15 18:24:27 följande:
    inte riktigt lika illa iofs, men visst! och blir det inte det iaf? iaf här på FL verkar alla ha otrooooligt hög moral och anmäla folk till höger och vänster för minsta lilla avsteg från alla regler i världen, för själva är vi ju alla perfekta och gör aldrig några fel eller fuskar med minsta lilla...
    Nope. "Bidragsfuskare" hatas intensivt, men jag har sett folk försvara skattefuskare som om de var gjorda av guld. True story!
  • Dorian Ertymexx
    Mamma Mika skrev 2011-05-15 20:43:05 följande:
    För att jag helt enkelt inte vill bo brevid en pedofil!

Man räknar med att ca en på hundra har en pedofil dragning, troligen fler då stigmat är så stort att få vill erkänna det. Lycka till.
Svar på tråden Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?