Inlägg från: Viveka GBG |Visa alla inlägg
  • Viveka GBG

kan en bostadsrättsförening förbjuda mig att släppa ut mina katter??

undrar om en bostadsrättsförening i Partille kommun (radhus-område) kan förbjuda mig att släppa ut mina 2 kastrerade hankatter som båda är tama, id-märkta och vaccinerade??
    de har varit ute hela sitt liv och jag släpper bara ut dem när jag själv är hemma.
    de gör sina behov i lådan inomhus eller i deras låda med tak jag har utomhus på min altan så jag ser inte hur de skulle orsaka problem.

undrar om denna lag jag länkar till även gäller Partille kommun i västra götaland??
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4215806

tacksam för svar eller länk där det står svart på vitt

• Svar på tråden kan en bostadsrättsförening förbjuda mig att släppa ut mina katter??
  • Viveka GBG

tack snälla för era inlägg och länkar. det kan vara bra att kunna referera till om ngn skulle ens försöka komma med att mina 2 älsklingar ska vara kopplade!
    innekatter kommer de aldrig bli, de är överlyckliga varje dag jag släpper ut dem och får de va inne en dag ligger de bara ner helt deprimerade och äter knappt. de är väldigt glada och sociala mot andra människor, kommer fram och kelar med grannarna och barnen runt om tycker de är roligt när mina katter e ute. det är dit vi tänker flytta jag oroar mig för. fick höra via en kollega vars kille bor i den föreningen och han hade fått ett brev hem där det stod att han skulle ha sin katt kopplad...
    någon som bor i just timmerslätt/furulund får gärna skriva hur det är just där?

• Viveka GBG
    sirisdotter skrev 2011-05-14 14:28:33 följande:
    Ja,du  bostadsföreningar kan försöka vad som helst;   som att försöka förbjuda  KOPPLADE  katter att vistas inom området....
    jag forskade vidare i detta för att få ett slutgiltigt svar och ringde miljö-och hälsoskyddsmyndigheten som har hand om kattlagarna i just denna kommun. frågade om en förening i denna kommun har rätt att förbjuda mig släppa ut mina katter okopplade. de svarade nej inte om det inte står med i hyreskontraktet man skriver på. Rynkar på näsan
    så det gäller att läsa allt finstilt innan man skriver på!
Svar på tråden kan en bostadsrättsförening förbjuda mig att släppa ut mina katter??