sirisdotter skrev 2011-05-13 23:32:22 följande:
Det som står i artikeln du länkar till gäller.
Min bostadsrättsförenings styrelse skrev brev till mig att jag måste upplysa min tolvåriga dotter om att det var förbjudet att "rasta" katter och hundar på vär innergård, Jag har innekatter, kastrerade, id-märkta, med låda inne, naturligtvis. Dottern och hennes bästis hade satt på sele och halsband på katterna och gått ut med dem en sväng i bostadsområdet.
Jag läste lagen, och de lokala föreskrifterna som gäller vår kommun. Jag ringde kommunens Miljö- och hälsokontor och frågade om det var något nytt att kopplade katter var förbjudna utomhus.
Fick höra att vi tog ansvar för våra katter och att jag gärna kunde hälsa styrelsen det från chefen på Miljökontoret.
Strax efter att vi fått brevet hade vi årsmöte i föreningen. På Övriga frågor reste sig 12-åringen och frågade om hela styrelsen stod bakom brevet och varför. Det visade sig att knappast någon ville kännas vid brevet! Någon mumlade något om pälsdjursallergi.... På gårdsfesten ett par månader tidigare hade de lånat in ponnyhästar för barnen att rida på, på samma innergård! Lösspringande okända katter kan man knappast stänga ute, många promenerar över innergården med hundar.
Rent juridiskt kan du troligen hävda att du har rätt att släppa ut katterna. Och du ska nog vara medveten om att det finns ett ENORMT katthat ute i villa/radhusområden. Folk påstår att katter repar deras bilars lack, bajsar i rabatter och sandlådor, kissar på dynor till trädgårdsmöbler. För att inte tala om när en kattunge råkar ta fel på altandörr och går in i fel bostad.... Då hotas det med bössan.
Du kanske bör tänka efter vad grannsämjan är värd för dig...
Tilläggas kan att trotts att vissa är allegrisk mot katter så har ändå ägaren rätt att släppa ut dem, det är den andres skylighet att hålla dörrar stända om den inte vill ha in ett djur-
Gransmäjan mot den som hotar med bössan är för mig inte värd så mycket, det som slutar i polisanmälan är inte direkt något jag skulle säga är "grannsmäja".