Inlägg från: sirisdotter |Visa alla inlägg
  • sirisdotter

kan en bostadsrättsförening förbjuda mig att släppa ut mina katter??

Det som står i artikeln du länkar till gäller.  

Min bostadsrättsförenings  styrelse  skrev brev till mig att jag måste upplysa min   tolvåriga dotter om att det var förbjudet att "rasta"   katter och hundar på vär innergård,    Jag har innekatter,  kastrerade,  id-märkta,    med låda inne,  naturligtvis.   Dottern   och hennes bästis hade satt  på sele och halsband på katterna och gått  ut med dem en sväng i bostadsområdet.  

Jag läste lagen,  och de lokala föreskrifterna som gäller vår kommun.   Jag ringde kommunens Miljö-  och hälsokontor och frågade om det var något nytt att kopplade katter var förbjudna utomhus.

Fick höra att vi tog ansvar för våra katter och att jag gärna kunde hälsa styrelsen det från chefen på Miljökontoret.
    Strax efter att vi fått brevet hade vi årsmöte i föreningen.   På Övriga frågor reste sig 12-åringen och frågade om hela styrelsen stod bakom brevet och varför.   Det visade sig att knappast någon ville kännas vid brevet!   Någon mumlade något om pälsdjursallergi....    På gårdsfesten ett par månader tidigare hade de lånat in ponnyhästar för barnen att rida på,  på samma innergård!   Lösspringande okända katter   kan man knappast stänga ute,   många promenerar över innergården med hundar. 

Rent juridiskt kan du troligen hävda att du har rätt att släppa ut katterna.   Och du ska nog vara medveten om att det finns ett ENORMT katthat ute i villa/radhusområden.   Folk påstår att katter repar deras bilars lack,   bajsar i rabatter och sandlådor,   kissar på dynor till trädgårdsmöbler.   För att inte tala om när  en kattunge råkar ta fel på altandörr och går in i fel bostad....   Då hotas det med bössan.

Du kanske bör tänka efter vad grannsämjan är värd för dig...

• sirisdotter
    enny signatur skrev 2011-05-13 23:41:32 följande:
    Tilläggas kan att trotts att vissa är allegrisk mot katter så har ändå ägaren rätt att släppa ut dem, det är den andres skylighet att hålla dörrar stända om den inte vill ha in ett djur-

Gransmäjan mot den som hotar med bössan är för mig inte värd så mycket, det som slutar i polisanmälan är inte direkt något jag skulle säga är "grannsmäja".
    Gubben som skrev brevet menade att katt på gräsmattan skulle förvärra hans astma,  typ.   Han bor inte i markplan,  det är knappast troligt att någon katt hoppar upp på en balkong på andra våningen  och in i lägenheten!
  • sirisdotter
    crazy mom skrev 2011-05-13 23:41:53 följande:
    Förövrigt var det väldigt coolt av din 12åring att stå upp för sin sak. Hälsa henne det =)
    Visst,   fick flera kommentarer om det efter mötet.   Jag hade ingen aning om att hon tänkte yttra sig!
  • sirisdotter
    fridanilsson skrev 2011-05-14 13:34:52 följande:
    tack snälla för era inlägg och länkar. det kan vara bra att kunna referera till om ngn skulle ens försöka komma med att mina 2 älsklingar ska vara kopplade!
    innekatter kommer de aldrig bli, de är överlyckliga varje dag jag släpper ut dem och får de va inne en dag ligger de bara ner helt deprimerade och äter knappt. de är väldigt glada och sociala mot andra människor, kommer fram och kelar med grannarna och barnen runt om tycker de är roligt när mina katter e ute. det är dit vi tänker flytta jag oroar mig för. fick höra via en kollega vars kille bor i den föreningen och han hade fått ett brev hem där det stod att han skulle ha sin katt kopplad...
    någon som bor i just timmerslätt/furulund får gärna skriva hur det är just där?
    Ja,du  bostadsföreningar kan försöka vad som helst;   som att försöka förbjuda  KOPPLADE  katter att vistas inom området....
Svar på tråden kan en bostadsrättsförening förbjuda mig att släppa ut mina katter??