Inlägg från: benedikten |Visa alla inlägg
  • benedikten

För tidigt att sluta med nattmål? (4 mån)

Min dotter är 4 1/2 månad är det för tidigt att försöka sluta med nattmål? Hon äter bra på dagarna och går upp som hon ska men behöver hon verkligen nattmålen?
    Hon äter en gång på natten och sen får hon mat klockan sju när hon vaknar. Jag ger henne självklart mat på natten om hon behöver det men är rädd att jag skapar en vana i onödan.

Hur gör ni andra med 4 månaders?

• Svar på tråden För tidigt att sluta med nattmål? (4 mån)
  • benedikten
    Pickeli skrev 2011-05-12 15:38:28 följande:
    Ammar du eller ger du ersättning?
    ersättning
  • benedikten
    La Lola skrev 2011-05-12 15:48:49 följande:
    Skapa en ovana?
    När barnet är över 1 år, då skulle jag fundera om det är en vana att äta på natten.

Men ditt barn är 4 mån Ts.
    Ok så du tror en 8 månaders bebis behöver nattmål och inte bara har vant sig vid det? Jag tror nog man kan fundera på om det är en ovana innan 1 års ålder. Därimot så är kanske 4 månader tidigt!

Ja jag vet inte, kanske ska prova somna min dotter när hon vaknar på natten utan att direkt ge henne mat. Kanske är hon inte hungrig utan bara van vid att vakna och få mat. Får se vad som händer:)
  • benedikten
    La Lola skrev 2011-05-12 19:39:26 följande:
    Ja det tror jag helt klart att det finns 8 mån som gör.
    Inte om dom får i sig tillräckligt med mat på dagen!
  • benedikten
    Jiinii skrev 2011-05-12 21:43:21 följande:
    hon går upp som hon ska säger du men hur kan du då veta att hon inte behöver nattmålen som hon alltså äter nu? bara en tanke
    Min dotter är glad för mat och äter väldigt bra på dagarna. Den mängden hon får i sig på dagen gör att jag misstänker att hon inte behöver sitt nattmål. Jag är som sagt inte helt övertygad om att hon verkligen är hungrig när hon vaknar på natten, kanske mer är en vana.
  • benedikten

Jag testade i natt att inte ge henne mat direkt när hon vaknade klockan 01.00 och det gick bra! Hon gnydde lite, fick stoppa in nappen några gånger och vagga hennes säng så somnade hon om. Sen vaknade hon inte fören 07.00 och fick sin frukost.
    OM hon hade skrikigt så hade jag självklart gett henne mat!

Dimitra som svar på din fråga så är det så här jag skiljer behov på vana. Hade det varit ett behov så hade hon antagligen blivit ledsen och skikigt om hon var hungrig, vilket hon gör på dagarna när hon vill ha mat.

• benedikten
    Dimitra skrev 2011-05-13 10:13:10 följande:
    Fast ändå verkar du inte skilja dem åt riktigt. Du svarade på ett annat behov här - närheten. När din dotter fick bekräftelse på att du fanns kvar hos henne så somnade hon
    Jo men vanan av att äta på natten har inte varit för att hon är hungrig utan för att hon tycker det är mysigt. Eftersom min dotter inte kan berätta för mig vad det är hon vill så har jag trott att det är mat hon vill ha när hon vaknar men antagligen är det bara vanan av att vakna och få närhet.

Jag förstår inte varför vi ens diskuterar detta. Det är väl jätte bra om min dotter får sova en hel natt utan att vakna och äta. Om hon skriker och vill ha mat så ger jag henne självklart mat! Jag skrev tråden för att jag aldrig provat att inte ge henne mat på natten och ville höra hur ni andra har gjort.
Svar på tråden För tidigt att sluta med nattmål? (4 mån)