• benedikten

För tidigt att sluta med nattmål? (4 mån)

Min dotter är 4 1/2 månad är det för tidigt att försöka sluta med nattmål? Hon äter bra på dagarna och går upp som hon ska men behöver hon verkligen nattmålen?
    Hon äter en gång på natten och sen får hon mat klockan sju när hon vaknar. Jag ger henne självklart mat på natten om hon behöver det men är rädd att jag skapar en vana i onödan.

Hur gör ni andra med 4 månaders?

• Svar på tråden För tidigt att sluta med nattmål? (4 mån)
  • Niklasg82
    benedikten skrev 2011-05-12 15:29:03 följande:
    Min dotter är 4 1/2 månad är det för tidigt att försöka sluta med nattmål? Hon äter bra på dagarna och går upp som hon ska men behöver hon verkligen nattmålen?
    Hon äter en gång på natten och sen får hon mat klockan sju när hon vaknar. Jag ger henne självklart mat på natten om hon behöver det men är rädd att jag skapar en vana i onödan.

Hur gör ni andra med 4 månaders?
    Klart du kan sluta med nattmål. Min lilla tjej sov hela nätter när hon var 2 mån. Blir kanske lite extra hungrig på morgonen. Bara att försöka :)
  • Strossel

Min tjej är 3 månader och hon har inte ätit nattmål på en månad, hon började helt enkelt att sova över nattmålet.

• Pickeli

Ammar du eller ger du ersättning?

• Philippa

Min barnläkare att man ska inte sluta ge nattmål om de vill ha förren vid 6 månaders ålder...

• La Lola

Skapa en ovana?
    När barnet är över 1 år, skulle jag fundera om det är en vana att äta på natten.

Men ditt barn är 4 mån Ts.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Jiinii

ge barnet mat när det är hungrigt det gäller natt som dag

• MalinEddie

Jag tycker det är för tidigt att ta bort nattmål i den åldern. Det är en annan sak om barnet sover över nattmålet själv som i tidigare kommentarer.

• La Lola
    MalinEddie skrev 2011-05-12 15:56:38 följande:
    Jag tycker det är för tidigt att ta bort nattmål i den åldern. Det är en annan sak om barnet sover över nattmålet själv som i tidigare kommentarer.
    Precis.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • benedikten
    Pickeli skrev 2011-05-12 15:38:28 följande:
    Ammar du eller ger du ersättning?
    ersättning
  • benedikten
    La Lola skrev 2011-05-12 15:48:49 följande:
    Skapa en ovana?
    När barnet är över 1 år, då skulle jag fundera om det är en vana att äta på natten.

Men ditt barn är 4 mån Ts.
    Ok så du tror en 8 månaders bebis behöver nattmål och inte bara har vant sig vid det? Jag tror nog man kan fundera på om det är en ovana innan 1 års ålder. Därimot så är kanske 4 månader tidigt!

Ja jag vet inte, kanske ska prova somna min dotter när hon vaknar på natten utan att direkt ge henne mat. Kanske är hon inte hungrig utan bara van vid att vakna och få mat. Får se vad som händer:)
Svar på tråden För tidigt att sluta med nattmål? (4 mån)