• benedikten

För tidigt att sluta med nattmål? (4 mån)

Min dotter är 4 1/2 månad är det för tidigt att försöka sluta med nattmål? Hon äter bra på dagarna och går upp som hon ska men behöver hon verkligen nattmålen?
    Hon äter en gång på natten och sen får hon mat klockan sju när hon vaknar. Jag ger henne självklart mat på natten om hon behöver det men är rädd att jag skapar en vana i onödan.

Hur gör ni andra med 4 månaders?

• Svar på tråden För tidigt att sluta med nattmål? (4 mån)
  • La Lola
    benedikten skrev 2011-05-12 19:34:20 följande:
    Ok så du tror en 8 månaders bebis behöver nattmål och inte bara har vant sig vid det? Jag tror nog man kan fundera på om det är en ovana innan 1 års ålder. Därimot så är kanske 4 månader tidigt!

Ja jag vet inte, kanske ska prova somna min dotter när hon vaknar på natten utan att direkt ge henne mat. Kanske är hon inte hungrig utan bara van vid att vakna och få mat. Får se vad som händer:)
    Ja det tror jag helt klart att det finns 8 mån som gör.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • benedikten
    La Lola skrev 2011-05-12 19:39:26 följande:
    Ja det tror jag helt klart att det finns 8 mån som gör.
    Inte om dom får i sig tillräckligt med mat på dagen!
  • La Lola
    benedikten skrev 2011-05-12 19:45:25 följande:
    Nä, precis.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Jiinii

hon går upp som hon ska säger du men hur kan du då veta att hon inte behöver nattmålen som hon alltså äter nu? bara en tanke

• benedikten
    Jiinii skrev 2011-05-12 21:43:21 följande:
    hon går upp som hon ska säger du men hur kan du då veta att hon inte behöver nattmålen som hon alltså äter nu? bara en tanke
    Min dotter är glad för mat och äter väldigt bra på dagarna. Den mängden hon får i sig på dagen gör att jag misstänker att hon inte behöver sitt nattmål. Jag är som sagt inte helt övertygad om att hon verkligen är hungrig när hon vaknar på natten, kanske mer är en vana.
  • Dr Mupp
    benedikten skrev 2011-05-12 19:45:25 följande:
    Barn som inte behöver äta på nätterna slutar självmant, så enkelt är det. Även om de näringsmässigt får i sig allt de behöver på dagen så betyder inte det att de inte kan vara hungriga på natten. Jag ser inget vettigt i att tvinga bebisar att sova/somna om hungriga.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Dimitra
    Dr Mupp skrev 2011-05-13 05:23:11 följande:
    Jag ser inget vettigt i att tvinga bebisar att sova/somna om hungriga.
    Inte ens jag som är vuxen gör det. Om jag är hungrig innan läggdags så kvällsfikar jag, om jag vaknar en natt och är panikhungrig (händer nångång ibland och hyfsat ofta nu när jag är gravid) så går jag upp och tar nått litet. Var i ligger vitsen att ligga och snurra och vänta på att hungern ska gå över (vilket en bebis inte ens vet om att den gör) när man får somna om mycket fortare om man tar en 5-minutersfika, kan man undra.
    benedikten skrev 2011-05-12 15:29:03 följande:
    Jag ger henne självklart mat på natten om hon behöver det men är rädd att jag skapar en vana i onödan.
    Så, hur skiljer du på behov och vana? Med sånna här småttingar kan du kallt räkna med att de går på instinkt. Vill de äta på natten, så ska de få göra det också. När närings- och energibehovet täcks under dagtid så kommer din lilla inte att orka vakna och säga till nattetid. Enkelt va
    The Dimitra universe.
  • benedikten

Jag testade i natt att inte ge henne mat direkt när hon vaknade klockan 01.00 och det gick bra! Hon gnydde lite, fick stoppa in nappen några gånger och vagga hennes säng så somnade hon om. Sen vaknade hon inte fören 07.00 och fick sin frukost.
    OM hon hade skrikigt så hade jag självklart gett henne mat!

Dimitra som svar på din fråga så är det så här jag skiljer behov på vana. Hade det varit ett behov så hade hon antagligen blivit ledsen och skikigt om hon var hungrig, vilket hon gör på dagarna när hon vill ha mat.

• Dimitra
    benedikten skrev 2011-05-13 10:08:26 följande:
    Dimitra som svar på din fråga så är det så här jag skiljer behov på vana. Hade det varit ett behov så hade hon antagligen blivit ledsen och skikigt om hon var hungrig, vilket hon gör på dagarna när hon vill ha mat.
    Fast ändå verkar du inte skilja dem åt riktigt. Du svarade på ett annat behov här - närheten. När din dotter fick bekräftelse på att du fanns kvar hos henne så somnade hon
    The Dimitra universe.
  • benedikten
    Dimitra skrev 2011-05-13 10:13:10 följande:
    Fast ändå verkar du inte skilja dem åt riktigt. Du svarade på ett annat behov här - närheten. När din dotter fick bekräftelse på att du fanns kvar hos henne så somnade hon
    Jo men vanan av att äta på natten har inte varit för att hon är hungrig utan för att hon tycker det är mysigt. Eftersom min dotter inte kan berätta för mig vad det är hon vill så har jag trott att det är mat hon vill ha när hon vaknar men antagligen är det bara vanan av att vakna och få närhet.

Jag förstår inte varför vi ens diskuterar detta. Det är väl jätte bra om min dotter får sova en hel natt utan att vakna och äta. Om hon skriker och vill ha mat så ger jag henne självklart mat! Jag skrev tråden för att jag aldrig provat att inte ge henne mat på natten och ville höra hur ni andra har gjort.
  • malinelliot

Va skönt att det funkade för er att vara utan på natten. Min dotter blir nu 4månader och redan när hon var 3månader så tyckte vår BVC tant att vi skulle ta bort nattmålet för hon vägde för mkt... Hade inte att göra med om hon ville ha eller inte. Så testa er fram och se hur det funkar för er. Vi ska nog oxå testa lite nu för det känns som att nu vaknar hon bara för att kolla av, inte för matens skull

• SysterYster76

Beror ju snarare på barnets storlek än just ålder. När min son var nästan 4 månader så var han lika stor som en medel-7 månaders (på längd och vikt). Sov helt plötsligt sämre på natten efter att ha sovit hela nätter sedan han var 2 mån. Så det var bara att börja med smakisar. Började sova bättre ganska direkt. Efter bara 2 v åt han hela burkar hehe...

Iallafall... Bara att prova sig fram. Vaknar barnet på natten betyder det ju inte att det alltid beror på hunger. Behöver ju inte slita fram mjölken direkt. Somnar h*n om så var det ju inte hunger... :)

Svar på tråden För tidigt att sluta med nattmål? (4 mån)