Inlägg från: Madeleine 86 |Visa alla inlägg
  • Madeleine 86

    Hur kan det vara godkänt?

    Jämförelser med gamla betygssystemet är ganska irrelevanta och att lärare som jobbade i gamla systemet försökte "översätta" mellan systemen var ett problem eftersom det inte är överhuvud taget samma sak som bedöms.

    Idag är betygen helt och hållet målbestämda. Det finns inget som säger att du ska kunna precis det och det inom harmonilära inom musik. Däremot finns det bland annat ett mål som säger:

    Ha kunskaper om musikens uttrycksformer, funktioner och traditioner i olika kulturer samt kunna reflektera kring dessa utifrån musiken i dagens svenska samhälle.

    Det finns ingen kvantitativ angivelse i det målet och de som på grundskola och gymnasie gör kvantitativa bedömningar gör det bara enkelt för sig. Jag skulle exempelvis kunna sätta 40 av 49 poäng utan att förtjäna ett vg eller kanske ens g beroende på var jag fått poängen. Detta är väl med applicerbart i exempelvis matte där fler mål finns utskrivna.

    Någon 50-procentsgräns finns absolut inte i grundskola och gymnasie även om detta (eller oftast 60) förekommer ofta på högskola. Att överhuvudtaget sätta poäng på ett prov är ganska onödigt i grundskola/gymnasie. Då är det bättre att stämma av svaren med de mål och kriterier som finns.

Svar på tråden Hur kan det vara godkänt?