• Neelah

    Hur kan det vara godkänt?

    Hur kan 11 rätt av 49 vara godkänt på ett prov? Oavsett vad det är för prov så måste man väl prestera lite i alla fall. Det här var ett prov i en niondeklass på en skola där (enligt skollistan) 100 % av eleverna blir godkända. Jag blir faktiskt riktigt orolig. Just nu känns det som att skolan släpper igenom för låga resultat för att få bra siffror och i slutänden drabbar ju det eleverna som blir godkända med otillräcklig kunskap.

    Just det här provet kanske inte är så viktigt för elevernas framtid (musikhistoria), men tänk om skolan gör samma sak i andra ämnen. Hur kommer det då gå på gymnasiet? 

  • Svar på tråden Hur kan det vara godkänt?
  • Åssi

    Jag har ifrågasatt samma sak på sonens skola. Jag bad läraren "översätta" dagens betyg till 1-5-systemet som jag förstår.

    Hon sa att
    IG= streck
    G= 1:a till svag 4:a
    VG = 4:a till svag 5:a
    MVG = stark 5:A

    Alltså kan 11 av 49 betyda gamla betyget 1:a men ändå vara "godkänt"

  • Neelah
    Åssi skrev 2011-05-11 16:00:38 följande:
    Jag har ifrågasatt samma sak på sonens skola. Jag bad läraren "översätta" dagens betyg till 1-5-systemet som jag förstår.

    Hon sa att
    IG= streck
    G= 1:a till svag 4:a
    VG = 4:a till svag 5:a
    MVG = stark 5:A

    Alltså kan 11 av 49 betyda gamla betyget 1:a men ändå vara "godkänt"
    För mig är en svag fyra ett bra betyg (man har missat några få frågor), men en etta dåligt (nästan inte godkänt). En elev idag kan alltså gå ur skolan med motsvarande enbart ettor men ha samma betyg som den som har presterat över medel. Det känns helt befängt! 
    Följ dina drömmar var de än leder
  • Dragonfly
    Neelah skrev 2011-05-11 16:05:10 följande:
    För mig är en svag fyra ett bra betyg (man har missat några få frågor), men en etta dåligt (nästan inte godkänt). En elev idag kan alltså gå ur skolan med motsvarande enbart ettor men ha samma betyg som den som har presterat över medel. Det känns helt befängt! 
    Just därför ändras det ju nu!
  • Åssi
    Neelah skrev 2011-05-11 16:05:10 följande:
    För mig är en svag fyra ett bra betyg (man har missat några få frågor), men en etta dåligt (nästan inte godkänt). En elev idag kan alltså gå ur skolan med motsvarande enbart ettor men ha samma betyg som den som har presterat över medel. Det känns helt befängt! 
    Det tycker jag också! Men det ska ju ändras nu.
    Om man med dagens system har ett svagt G måste det ju vara hopplöst att få upp det till ett VG, alltså gå från 1:a till 4:a på en termin.
  • Neelah

    Det hjälper inte den här killen som går ur nian om några veckor. Han kommer få det jättetufft på gymnasiet eftersom han tycker att han har presterat bra - han har ju fått G.


    Följ dina drömmar var de än leder
  • Lowika

    När de bytte har jag för mig att vi fick det förklarat att 1a och 2a i gamla systemet inte längre var godkänt alls.

    - = IG
    1=IG
    2=IG
    3=G
    4=VG
    5=VG-MVG
     

  • Neelah
    Lowika skrev 2011-05-11 16:18:29 följande:
    När de bytte har jag för mig att vi fick det förklarat att 1a och 2a i gamla systemet inte längre var godkänt alls.

    - = IG
    1=IG
    2=IG
    3=G
    4=VG
    5=VG-MVG
    Då förstår jag inte hur 11 av 49 kan vara G.
  • princess edition

    det beror ju helt på hur provet varit formulerat, vilka frågor som ställts och vilken kunskap som på detta sätt "mätts". dagens system bygger ju på att det är vissa specifika saker som man måste kunna för att bli godkänd. i princip (även om jag tror det är få som gör en så grov bedömning) innebär det att man kan ligga på mvg nivå inom väldigt många områden i ett ämne och sakna någon viktig del på g nivå och därför få ig. Men som sagt, tror inte att det är någon som gör en sådan bedömning i praktiken. sen hur man poängsätter ett prov är ju också individuellt och inget som säger något egentligen. men visst håller jag med om att det är suspekt med en skola som säger att alla blir godkända.

  • Lowika
    Neelah skrev 2011-05-11 16:21:40 följande:
    Då förstår jag inte hur 11 av 49 kan vara G.
    Nej... det hade jag inte bedömt som godkänt heller
  • vittra

    Godkänt ska enligt riktlinjer vara 50% rätt vad jag hört. Så vad ni andra här surrar om har jag ingen aning om...
    Läraren gör fel.

  • Lowika
    vittra skrev 2011-05-11 16:42:18 följande:
    Godkänt ska enligt riktlinjer vara 50% rätt vad jag hört. Så vad ni andra här surrar om har jag ingen aning om...
    Läraren gör fel.
    Nja... det skulle jag säga beror på frågorna.

    Det finns ju specificerat vad de ska kunna för att bli godkända. Om man således bygger upp testet i 3 delar; G-del, VG-del och MVG del, så ska man vara godkänd på varje del för att få det betyget. Och då inte 50% utan kanske mer åt 90% (lite utrymme för misstag måste man nog lämna)

    Så 50% säger ju ingenting... 50% av vad!? helt irrelevant.
  • Den allsmäktige

    Läser på universitet, och här ska man ha minst 60% rätt av den totala summan poäng.

  • vittra
    Lowika skrev 2011-05-11 16:51:27 följande:
    Nja... det skulle jag säga beror på frågorna.

    Det finns ju specificerat vad de ska kunna för att bli godkända. Om man således bygger upp testet i 3 delar; G-del, VG-del och MVG del, så ska man vara godkänd på varje del för att få det betyget. Och då inte 50% utan kanske mer åt 90% (lite utrymme för misstag måste man nog lämna)

    Så 50% säger ju ingenting... 50% av vad!? helt irrelevant.
    Ja alltså av det totala antalet poäng. Sedan beror det ju självklart på upplägget. Är det som du beskriver uppdelat med en särskild G-del så blir det självklart annat. Men så lät det ju inte på TS. Många prov har ju inte poängindelning alls och då faller ju hela tänket med procent.
  • Madeleine 86

    Jämförelser med gamla betygssystemet är ganska irrelevanta och att lärare som jobbade i gamla systemet försökte "översätta" mellan systemen var ett problem eftersom det inte är överhuvud taget samma sak som bedöms.

    Idag är betygen helt och hållet målbestämda. Det finns inget som säger att du ska kunna precis det och det inom harmonilära inom musik. Däremot finns det bland annat ett mål som säger:

    Ha kunskaper om musikens uttrycksformer, funktioner och traditioner i olika kulturer samt kunna reflektera kring dessa utifrån musiken i dagens svenska samhälle.

    Det finns ingen kvantitativ angivelse i det målet och de som på grundskola och gymnasie gör kvantitativa bedömningar gör det bara enkelt för sig. Jag skulle exempelvis kunna sätta 40 av 49 poäng utan att förtjäna ett vg eller kanske ens g beroende på var jag fått poängen. Detta är väl med applicerbart i exempelvis matte där fler mål finns utskrivna.

    Någon 50-procentsgräns finns absolut inte i grundskola och gymnasie även om detta (eller oftast 60) förekommer ofta på högskola. Att överhuvudtaget sätta poäng på ett prov är ganska onödigt i grundskola/gymnasie. Då är det bättre att stämma av svaren med de mål och kriterier som finns.

Svar på tråden Hur kan det vara godkänt?