Inlägg från: Neelah |Visa alla inlägg
  • Neelah

Hur kan det vara godkänt?

Hur kan 11 rätt av 49 vara godkänt på ett prov? Oavsett vad det är för prov så måste man väl prestera lite i alla fall. Det här var ett prov i en niondeklass på en skola där (enligt skollistan) 100 % av eleverna blir godkända. Jag blir faktiskt riktigt orolig. Just nu känns det som att skolan släpper igenom för låga resultat för att få bra siffror och i slutänden drabbar ju det eleverna som blir godkända med otillräcklig kunskap.

Just det här provet kanske inte är så viktigt för elevernas framtid (musikhistoria), men tänk om skolan gör samma sak i andra ämnen. Hur kommer det då gå på gymnasiet? 

• Svar på tråden Hur kan det vara godkänt?
  • Neelah
    Åssi skrev 2011-05-11 16:00:38 följande:
    Jag har ifrågasatt samma sak på sonens skola. Jag bad läraren "översätta" dagens betyg till 1-5-systemet som jag förstår.

Hon sa att
    IG= streck
    G= 1:a till svag 4:a
    VG = 4:a till svag 5:a
    MVG = stark 5:A

Alltså kan 11 av 49 betyda gamla betyget 1:a men ändå vara "godkänt"
    För mig är en svag fyra ett bra betyg (man har missat några få frågor), men en etta dåligt (nästan inte godkänt). En elev idag kan alltså gå ur skolan med motsvarande enbart ettor men ha samma betyg som den som har presterat över medel. Det känns helt befängt! 
    Följ dina drömmar var de än leder
  • Neelah

Det hjälper inte den här killen som går ur nian om några veckor. Han kommer få det jättetufft på gymnasiet eftersom han tycker att han har presterat bra - han har ju fått G.

Följ dina drömmar var de än leder
  • Neelah
    Lowika skrev 2011-05-11 16:18:29 följande:
    När de bytte har jag för mig att vi fick det förklarat att 1a och 2a i gamla systemet inte längre var godkänt alls.

- = IG
    1=IG
    2=IG
    3=G
    4=VG
    5=VG-MVG
    Då förstår jag inte hur 11 av 49 kan vara G.
Svar på tråden Hur kan det vara godkänt?