Vad gör man när allt blir så fel!?
Känner också igen mig jättemycket och var i exakt samma sits för en 6-7 år sen. Precis som du så hittade jag hit till Familjeliv och började ventilera med andra bonusföräldrar, något jag fortsatt med sen dess. Problemen numer är inte samma som då, samma du har nu med känslor man inte vet vad man ska göra med, dåligt samvete för att man känner att det är jobbigt etc, men forumet är fantastiskt för att kunna prata av sig fortfarande.
Jag tycker både TessaS och McQueen of Norway hade jättemycket bra synpunkter och håller med dem i det de skriver. Jag hoppas att din sambo kan köpa att du behöver prata, att han inte bara tycker det är jobbigt och tror att du inte tycker om hans barn om du vill ventilera någon situation o.s.v. F
För min (numera) man så var det extremt känsligt att diskutera något som hade med hans barn att göra i början, han blev väldigt stött och tyckte att jag klagade på honom. Jag tyckte också det var jättejobbigt att ta upp något eftersom jag visste hur han skulle reagera och därför blev det att jag gick och irriterade mig istället vilket såklart är sämre. Vi har fortfarande de här problemen även om det blivit otroligt stor skillnad genom att vi har kunnat prata om saker och ting.
Jag tror min man var rätt naiv när vi träffades, han trodde att jag skulle börja älska hans lilla prinsessa precis som han gjorde bara jag lärde känna henne, hur skulle någon kunna göra något annat liksom. Att det är skillnad på att vara förälder och partner till en person med barn hade han nog inte ens reflekterat över utan jag tror att han såg det som att vi skulle bli en slags kärnfamilj.
Så blev det ju inte, det passade inte varken mig eller barnet eller hennes mamma och för min man tog det ett tag innan poletten föll ned, innan han förstod att bara för att jag inte känner som han för hans barn så betyder det inte att jag inte bryr mig.
Men det var klart lättare för mig att se bristen på rutiner och uppfostran än för honom som bara ville att hans vecka skulle var toppen och mysig och utan bråk och tillsägelser. Jag kunde på ett annat sätt se att det inte blev så bra resultat av att ha en 9-åring som bestämde sina läggtider själv, som fick gå upp när hon ville på morgonen, som inte "klarade" någonting själv och var som en hjälplös 2-åring ungefär när det gällde självständighet. Han tyckte det var gulligt och mysigt att han var behövd på något sätt och såg inte att det kan vara bra för en så stor tjej att kunna duscha själv, dela maten själv, klä på sig själv, somna själv och få lite klara rutiner och vanor. Att det inte gjorde henne en tjänst att hon var helt dödstrött varje morgon och fick äta frukost på väg till skolan (en macka i handen och självklart då ingen tandborstning) bara för att han inte ville att hon skulle bli sur eller ledsen om han införde läggtider.
Men ärligt talat så tror jag faktiskt att även min man numer ser att hans 15-åring antagligen hade mått bra av lite rutiner med tanke på hur totalt osjälvständig och nervös och ängslig hon är. Vår 5-åring är mycket tuffare och har ett helt annat driv och en annan självständighet och då skiljer det ändå 10 år mellan dem. Vår 3-åring gör mer själv nu än vad hans dotter gjorde när hon var runt 10 så du kan ju tänka dig.
Det är också svårt för min man att ändra sig, även om han nu ser att barnen blir väldigt olika genom att de uppfostras olika. Han har fortfarande svårt att säga till sin tonåring, sätta gränser när det behövs och vara tuff. Nu när hon är tonåring märker han också att genom att bara vara "snäll" så har han inte fått någon nära relation till henne, han har ju aldrig tagit en fajt, bråkat eller försonats, pratat ut eller diskuterat situationer som behövt pratas igenom. Man märker att han tycker det är jobbigt och jag tror att han ångrar sig jättemycket men det är lite som att han har köpt att det blev som det blev och har dåligt samvete över det, vilket gör att han blir ännu ängsligare i sin roll... Neverending story typ.
Men i alla fall, var inte rädd att prata igenom ert gemensamma liv. Nu är du ju en del av familjen och du måste också kunna trivas med er vardag. Låt honom sköta uppfostran för annars tror jag du bränner ut dig känslomässigt, men kräv av sambon att han ska ta hänsyn till dig så som du får ta hänsyn till honom och hans barn!