• anna20

Vad gör man när allt blir så fel!?

Hej på er!

Jag är en nybliven "bonusmamma" som inte riktigt valt det själv.. Jag träffade mannen som jag vill vara med och eftersom han har 2 barn så kände jag att jag kan inte välja att leva med honom och inte med dem. Så barnen har alltid varit välkommna hem till oss ( numera är vi sambos).

Problemet är att barnen inte alls har några rutiner oavsett vad det gäller. Och eftersom vi bara har dem varannan helg så känns det som om att vi inte kan göra så mycket för att förändra situationen. Det stora problemet är att det ska bråkas och tjafsas om allt när barnen kommer. Allt ifrån att sätta på sig kläder, till att sitta vid matbordet eller att inte slå varandra. Och jag har hela tiden försökt hålla mig neutral så att barnen inte känner att jag är elak eller dum med dem. Ända gången jag lagt mig i en diskussion är när pappan sagt att de ska fråga mig eller liknande.

Men just nu känner jag att jag inte orkar mer. Vi pratar ofta om vad det är för regler som ska gälla när barnen beter sig illa eller om något dyker upp. Men vi kan ändå inte undvika bråken. En mycket vanlig situation som dyker upp är att barnen inte vill äta. Jag brukar försöka prata med dem och säga att ok, ni behöver inte äta, men då får man gå ifrån bordet så att man inte stör de andra som faktiskt är hungriga. I 99% av fallen är det något av barnen som blir skickade ifrån bordet. De gråter och skriker och det slutar med att pappa går och hämtar tillbaka dem och säger att du får en sista chans att äta. Och så var vi tillbaka på ruta ett.

Jag känner att vi har helt olika syn på uppfostran. Han känner att han inte vill att barnen ska vara ledsna när de är hos oss för att de har så lite tid tillsammans, medans jag känner att barn behöver struktur och tydliga regler så att de vet vad som förväntas av dem. Det är väl inte för mycket begärt att man sitter fint vid bordet och äter? De får ju en chans att gå och göra annat om de är så att de inte vill äta..

Samtidigt känner jag mig så kluven eftersom jag någonstans långt inne känner att det inte är jag som ska uppfostra dem, det är upp till mamma och pappa. Inte mig. Men ändå kan jag inte låta bli att sätta upp regler som inte ska vara helt omöjliga att följa när dem faktiskt är i mitt hem också. Men jag känner mig överkörd när han på ett undermedvetet sätt visar barnen att de inte behöver lyssna på mig eftersom han går tillbaka och hämtar dem till bordet igen om jag sagt att de inte får sitta kvar.

Allt det här gör mig ledsen, för just nu skämms jag lite över att säga att jag inte vill att barnen ska komma för jag orkar inte med bråk och sura miner hela dagarna. Men jag vill ändå att barnen och pappa ska ha en bra relation för jag vet att det skulle kunna fungera så bra. Jag vill verkligen inte känna såhär men jag vet inte hur jag ska göra för att bli av med känslan. Jag vill kunna längta till att branen ska komma, jag vill kunna känna att det ska bli roligt att träffa dem och se fram emot att roligt som vi ska göra med dem. Men just nu vill jag inte veta av dem just för att jag vet att det blir bråk, skrik, gråt, sura miner och till slut dålig stämmning mellan mig och sambon.

Jag har försökt säga att jag måste få gå ifrån om jag känner att det blir för mycket, att han får tänka på att jag är ovan att ha barn och framför allt att det inte är mina barn så jag kan omöjligt känna allt det som han känner. Jag tycker om barnen när de är snälla och de är jätte mysiga när de inte har bestämt sig för att jävlas, men när det är bråkiga så känner jag bara att jag vill låsa in mig. Och det gör honom jätte ledsen. Jag vet inte om det är så att han inte förstår hur jobbigt det faktiskt är att vara "bonusförälder" eftersom jag vet att han inte varit det själv någon gång. Men jag vet inte hur jag ska förklara allt som jag känner utan att såra någon. Jag vill ju bara att allt ska fungera mellan oss oavsett om vi har barnen hemma eller inte. För jag vill ju att det ska fungera.

Så ni därute, som antingen sitter i min situation eller har varit med om liknande. Hur gjorde ni för att få det att gå ihop!? Kan någon hjälpa mig för jag vet inte hur man gör!

• Svar på tråden Vad gör man när allt blir så fel!?
  • anna20

Tack för svaren! Det hjälper att se att jag inte är ensam om att känna såhär och tack vare er så inser jag ju att jag måste prata med honom. Något som jag egentligen inte vill ta till mig eftersom jag vet att det kommer att bli jobbigt. Men det är ett nödvändigt ont. Egentligen kan det ju bara bli bättre men jag är ändå lite rädd för att såra honom,  han tar ju allt så personligt, tyvärr!

Det som känns lite knasigt är att jag inte har någon aning om hur man börjar en sånhär diskussion, man kan ju inte bara göra ett påhopp. När är ett bra läge, aldrig!? Usch, vad jag tycker att det här är jobbigt. Jag vill ju inte att någon ska hamna i kläm men om jag inte säger något så är det ju jag som frivilligt sätter mig själv i kläm och det känns ju rent ut sagt korkat! Och i vilken ände börjar man?

Jag kanske ska börja med en sak i taget och sen får allt komma som det kommer. Kanske börja med att säga att om jag säger ifrån till barnen så får inte du säga emot mig för du lär dem att inte lyssna på mig..!? Det känns ju som om att om jag tar allt på en gång så blir det kankse för mycket att ta in och då kanske han känner att jag inte tycker att något alls är bra egentligen. Den optimala reaktionen skulle ju vara att han på något sätt blir glad för att jag bryr mig och för att jag lägger ner energi på att få det att fungera, men jag skulle inte ta det så om det var mina barn och jag var helt inkörd på att göra på ett visst sätt, så jag förväntar mig inte heller en reaktion av det slaget av honom. Men man kan ju alltid drömma sig bort ett slag.

Hur hade/gjorde ni när det fanns något att prata om på det sättet, tog ni er ett tillfälle eller hoppades ni bara att ett skulle dyka upp!?

• anna20

Ja, nu har har sagt att jag får sätta gränser. Och eftersom barnen kommer i morgon så känner jag någon slags panik över hur det kommer att bli. Det är nästan lite ångest faktiskt. Och det gör mig jätte ledsen!

Jag vet inte vart jag ska börja någonstans. Vad är prioriterat, vad är överkurs? Jag måste ju ta hänsyn till att de är barn och att de faktiskt ska behandlas därefter. Barn kladdar och leker och det rör mig inte i ryggen. Men frågan är hur mycket man ska tillåta. Om man frågar deras pappa så tillåter man allt. Frågar man mig så är det bara till viss del.

Jag känner ändå att det är matsituationen som är mest akut, jag måste komma på hur jag ska nå fram till barnen på deras nivå. Jag är ändå rädd att bli kallad "dumma" och att det ska bli bråk på grund av att jag lägger mig i. Inte för att jag är rädd för att sätta gränser utan jag är rädd för att de ska tycka att jag är för hård mot dem och så kanske de inte tycker att det är lika roligt att träffa pappa bara för att jag är här. Det skulle kännas jätte dumt!

Det känns som om att jag är världens falskaste person. Egentligen bryr jag mig inte om vad barnen tycker om mig eller hur de ska reagera för jag har inte såna känslor för dem, men jag vill så gärna att det ska fungera och att vi ska ha en bra relation så att de får en bra helg med sin pappa. Jag vill kunna vara den vuxna personen som de kan prata med när mamma eller pappa inte finns i närheten för stunden. Jag vill att de ska kunna lita på mig. Men det är såå låg borta och just nu vill jag bara att det ska fungera över huvud taget utan bråk och skrik.

Usch vilken balansgång det kommer att bli.

• anna20

Vad skönt att jag inte behöver känna mig som värsta elaka kärringen! =)

Jag blir ju lite orolig över att det är mig det är fel på. Och när det kommer till barn så har jag aldrig tvivlat förut, men nu när jag faktiskt måste ta ansvar för det jag säger till barnen i form av nästa helg så känns det mycket mer skrämmande!

Som tur var så flöt den här helgen på ganska smärtfritt, det vill säga inte fullt lika bråkigt som det kan vara. Det kanske beror på att pappan i fråga var tvungen att försöka laga våran bil som passligt nog gick sönder när det blev barnhelg. Så vi var ute mestadels av tiden och lekte. Villket gjorde att barnen fick lite extra tid att lära känna mig och mina gränser. Och jag fick även en chans att försöka förstå dem.. Det visade sig att de faktiskt inte tycker att jag är så hemsk som det känns som om att jag är mot dem. Och tack vare att vi var ute och jag nästintill lekte slut på dem så orkade de inte bråka med mig sen när jag faktiskt satte gränser vid matbordet. Så det är ett litet steg på vägen och jag hoppas att de inte glömt allt till nästa gång vi har dem!

• anna20

När jag läser de två senaste inläggen så blir jag ju lite fundersam över det här med att de ska bli tonåringar. Jag har hela tiden sagt till mig själv att det är ok att de är jobbiga nu för de blir äldre och de kommer förstå mer och mer... Men herregud, den värsta tiden väntar man ju bara in nu!

I och för sig är det ett senare problem och jag behöver ju inte bry mig om det nu, för det är ett par år kvar. Vilket känns ganska skönt. Men någonstans ser jag fram emot att man kan tala om för dem att nej, du kan inte göra såhär för då blir det sådär och det blir ju fel. Eller att man kan förklara för dem att man faktiskt kan hjälpa dem i stället för att en än gång ska stå och se på "jag kan själv-barnet" som inte kan själv och som blir sur och grinig innan man får hjälpa till. Jag längtar verkligen!

Men jag uppskattar ändå att de är så pass små för det betyder att man kommer in lite snabbare. Ett litet barn förstår inte det här med avundsjuka och att man inte får ha pappa för sig själv och att man ska tycka illa om någon bara för att. De gillar en så länge man bara finns och ser glad ut och gör som de vill.. Men om man sätter sig emot deras vilja och faktiskt sätter gränser hamnar man ju i mellanstadiet som  jag är i nu. Vissa dagar är jag favoriten och andra dagar är jag "dumma Anna" och där vill jag inget hellre än att hitta en balans. Jag gillar inte alls att kallas för dumma Anna, det gör så ont i mig att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Och ibland har det gått så långt att jag allvarligt börjat fundera på om jag är elak mot barnen eftersom jag ständigt kan bli kallad dum. Det gör mig inte så mycket att de är arga på mig, jag brukar uppmuntra det lite, säga att man få vara arg och ledsen men att man kan få gå undan och vara det i stället för att det ska gå ut över andra. Och det rör mig inte i ryggen att det kan bli arga på mig ibland, bara jag vet att det beror på något som jag faktiskt tror på. Att det inte är en massa fjanterier bara för att det är kul att säga att jag är dum.

Svar på tråden Vad gör man när allt blir så fel!?