Vilken socialgrupp hör en till?
![Obestämd Obestämd](https://www.familjeliv.se/lib/js/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-undecided.gif)
Jag tror det egentligen är lättare att tänka sig socialgrupp/klass som en stege? Orsakerna till att man klättrar på det social stegen tror jag de flesta tänker sig som:
*Pengar
*Formell kunskap
*Informell kunskap
*Beteende (hövlighet, trevlighet osv.)
*Yrke/karriär
Därför att alla dessa delar (pengar osv) har en viss status, men den statusen varierar beroende på samhälle man lever i . T e.x. har en läkare med akademisk utbildning väldigt låg status i ett samhälle där man t ex sätter hög tilltro till att andar orsakar sjukdomar och att folk med andekontakt bäst botar sjukdomar.
En människa med lite pengar, låg formell kunskap och kanske mest informell kunskap , samt ett otrevligt beteende och som är arbetslös, har ju i ett storstadssamhälle i Västvärlden väldigt låg status och hamnar långt ned på den social stegen. Men genom att förändra delar av det som ingår på den sociala stegen (t ex utbilda sig mer, få löneökning) kan man klättra på den social stegen. Men man kan också rasa ned.
Var vi befinner oss på den sociala stegen är ju också olika beroende på sammanhang. T ex hamnar kanske en person m ed mycket informell kunskap högt upp på stegen i ett ABF-sammanhang, men långt ned på stegen i en akademisk miljö. Vi befinner oss alltså på olika sociala stegar, beroende på sammanhang. Så ser jag det.
Men det är ju svårt att klättra socialt om få märker det man gör. T ex hade Darwin som jag skrev om ovan, bara suttit på sin kammare och knåpat ihop evolutionsteorin, men inte låtit någon i forskarsamhället ta del av den och inte publicerat sin bok, hade han haft lägre anseende än han har idag, även om han var infödd i en medelklassmiljö och trots att han saknade formell utbildning, utan till stor del var självlärd. Han klättrade väldigt högt påd en sociala stegen genom att bli en offentlig person och ha ”medelklassdrivet” jag skrev om. Gjorde karriär.