Inlägg från: Anonym (Smygsosse) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Smygsosse)

Vilken socialgrupp hör en till?

Anonym skrev 2011-05-13 17:05:44 följande:
    Kanske kan det bero på att folk som har gått på högskola/universitet har lärt sig på ett korrekt sätt hur man är källkritisk, vad som är "riktig" forskning och vad som är vinklad forskning osv. Vilket man då alltså kan se igenom rätt lätt om man har en högskoleutbildning i bagaget... Därav är det inte så konstigt att man inte tycker att annan utbildning lever upp till de kraven som man är van vid från högskolan... Med det sagt menar jag inte att all annan utbildning är värdelös, absolut inte, beror helt på vad man ska använda utbildningen till. Vill man t ex bli bilmekaniker så är det meningslöst att läsa på högskolan, då räcker det med en praktisk gymnasekompetens och i det fallet är alltså exempelvis en gymnasiekompetens fullt tillräcklig. Men som i ditt fall t ex. om man är politiker så anser i alla fall jag att det borde införas ett krav på att ha högskolekomptens för att få arbeta med det och jag anser att det är under all kritik att vem som helst med välsmord mun, utan utbildning, kan få arbeta som politiker.
    Jag vill minnas att vi blev rätt hårt drillade i att vara källkritiska redan på gymnasiet. Men jag tror att man måste vara betydligt mer kritisk i dagens läge då det grasserar väldigt mycket felaktig information framför allt på nätet.

Många politiker har nog inte satt sin fot på högskolan. Men spelar det någon roll? De ska väl företräda folket så som folket är? Man måste väl inte vara jurist för att vara lämplig som politiker? Eller psykolog. Eller allt vad nu våra politiker arbetar med då de inte är verksamma i riksdagen. Juholt var ju journalist på lokaltidningen och har visst bara gått tvåårigt gymnasium. Nu vet vi ju inte vad han går för eller inte, men jag tror inte att det gör honom varken bättre eller sämre om han hade varit doktor i journalistik.

Se bara på de politiker vi har som har högre utbildning, somliga av dem har ju gjort rejäla tavlor och många grodor har hoppat ur deras välsmorda munnar. Nej, EQ är viktigt, kanske viktigast av allt för våra politker.
  • Anonym (Smygsosse)
    Åsa skrev 2011-05-13 16:16:14 följande:
    "Du är äldre än mig." är fullt korrekt och har djupa rötter i språkhistorien. "Än jag"-varianten är också korrekt men förutsätter ett underförstått verb vilket inte är någon självklarhet.

Vad signalerar hyperkorrigeringar av språket?
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym skrev 2011-05-13 23:37:58 följande:
    Ja det spelar roll, iaf för mig. Jag tycker det är viktigt att de har en utbildning på högskola/universitet i grunden.
    Det vill du därför att du själv har gått på högskolan, eller? Kan du då förklara för mig på vilket sätt en gymnasielärare i biologi (och således har gått på lärarhögskolan) är en bättre politiker än en som gått tvåårig social linje?Jag ser faktiskt inte kopplingen om du ursäktar. 

Politkerna ska väl företräda hela svenska folket? Jag tror därför på en blandning även där.
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym (sociolog) skrev 2011-05-13 22:34:31 följande:
    Skulle gissa att "än jag" och "än mig"-diskussionen kommer signalera än mer klassbundenhet. Det anses finare att använda formen "än jag" då denna inte är lika dialektal. På samma sätt som många skåningar använder "dessa här" istället för "de här". Språk är föränderligt, vilket det ska vara. Men hur vi använder spårket är ett maktmedel som ger signaler om vilka vi själva är och vart vi kommer ifrån.

Exempel på språkområden som signalerar härkomst:

Vart/var- det heter varT ska du gå min lilla flicka... det handlar om en riktning.
    De/dem- här finns olika former. Talspråket är "dom" men många skriver fel, enklast är att hålla sig kategoriskt till "de" då "dem" är mer ovanligt förekommande.
    Platsbeskrivningar: Är jag PÅ skolan eller I skolan? Norrlänningar och sörlänningar är nog oense om detta.
    Utalandet av ch-ljud. Beroende på härkomst betonas detta olika. Heter det chu eller sju? Kex med hårt k eller chex?
    Ok. Tyvärr vet jag inte vilket av mina inlägg du svarar på så jag har tappat tråden totalt, men Ok.
    Dock har formen "dom" blivit accepterad som skrivform nu. Fast jag gillar den verkligen inte och håller mig borta från den. Heter det förresten "ska" eller "skall"? Det där började rucka på sig under första halvan av 80-talet. Jag fick lära mig att det heter "ska", men min kompis från grannkommunen skriver "skall". Heter det "mig" eller "mej"? Jag får krupp av "mej", även om den vad jag förstår är vedertagen även i skrift numera.
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym skrev 2011-05-13 23:36:53 följande:
    Ja det vill jag. Jag vill att de som styr landet ska vara utbildade för att kunna göra det på bästa sätt.

Hur menar du? Vänsterpartiet och sossarna representerar ju de lågutbildade
    OK, och vad har man för utbildning då, Pol Mag? Statsvetare? Tur att det inte är så, vad likriktat det skulle bli i så fall. Då behöver vi kanske bara ha ett enda parti också till och med om alla i alla fall förespråkar samma sak...jättebra!
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym skrev 2011-05-14 00:25:29 följande:
    Definitivt WT.
    Hemmafru utan högre  utbildning misslyckat firma och leva med två partners. WT.
    Hmmm...OK. Du är en löntagare som tjänar strax under medel för sin kategori, och som kör missionären med lampan släckt varje lördag, vare sig det behövs eller inte.

Nej, skämt åsido, var har du skaffat dig de fördomarna att man måste vara WT för att ha en annan åskådning på det sexuella än vad som är "normen"? Är alltså alla mormoner också WT? De kör väl också månggifte?
  • Anonym (Smygsosse)
    Indianica skrev 2011-05-16 09:14:42 följande:
    Det intressantaste med tråden tycker jag ändå är att det finns så pass många som anser att fast man har arbetarklassbakgrund och andra variabler som enligt den traditionella sociologiska forskningen inte är "mdelklassigt", tillhör man medelklassen. Det vore intressant om någon sociolog faktiskt tog sig an den frågan och utredde om synen på klass generellt i samhället är så pass förändrat, att det räcker med i stort sätt tillräckligt ekonomiskt kapital (kanske med lite guldkant på tillvaron)för att kalla sig medelklass. De typiska "arbataryrkena" har ju till stor del förvunnit, men fortfarade finns ju fabriksarbetare, undersköterskor etc, typiska kroppsarbeten, ändå vill få kalla sig arbetarklass tydligen, och det vore jäkligt spännande att veta varför. har arbetarklassen blivit vår nya "underklass" i mångas ögon?
    Ja, det skulle jag också vilja veta. Hur många generationers karens är det innan man är fri från arbetarstämpeln om man tagit sig bort från fabriksgolvet och låg utbildningsgrad?

Ursäkta att jag kallar det "arbetarstämpeln", jag får det att låta som något negativt och tyvärr har många den synen, men jag finner inget bättre ord.

Hela begreppet arbetarklass, medelklass, överklass osar segregation. Vi lever ju sällan så utpräglat segregerat längre utan man gifter sig både uppåt och neråt i samhällsklasserna så det är många gånger omöjligt att dela in alla människor i dessa klasser.
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym skrev 2011-05-20 16:40:03 följande:
    Jag håller inte med dig Om någon börjar med att berätta om sin villa/bostadsrätt, bil osv så drar jag slutsatsen att den personen mäter framgång i (i första hand) ekonomiska faktorer, och de som gör så brukar ha arbetarbakgrund. Jag säger inte att ekonomi är oviktig för medelklassen, men det anses ganska ofint/trashigt att tala mycket om den. Sedan kan förstås detta bero på att som Grodfen skriver ekonomisk otrygghet inte känns som ett hot för att man har en grundtrygghet, men jag tror inte det är bara detta eftersom det finns ganska många i medelklassen som sämre ekonomi än arbetare. Kanske det rentav är därför, för att om man mätte framgång i pengar så skulle "obildade" personer hamna högre upp på statusstegen än ens lågbetalda bildade själv

För att generalisera:
    "Skrytfaktorer" arbetare, exempel:
    hus, bil, fint och välstädat hemma, duktig på matlagning och handarbete, storbilds-TV och liknande hemelektronik. För ungdomar: Bra i sport, mode, smink, nya mobiltelefoner.

"Skrytfaktorer" medelklass, exempel:
    Utbildning (eller det kanske inte är skrytfaktor egentligen, det bara hör till), följa med i vad som händer, resor (ej charter), sommarstuga, helst på Österlen eller Gotland, volontärarbete, konstintresse (inte dussinkonst), teater.
    Ungdomar: Skolframgångar.  Utseendet är viktigare än hos vuxna förstås. Ny teknik beror på. Dyrare datorer är vanligare än bland arbetarungdomar men på mobiltelefonsidan är det fler i de akademikertäta centrala delarna som helt saknar detta eller som har gamla modeller än till och med i fattiga "problemstadsdelar".
    Jaha, då är det alltså därför jag fick korgen en gång. Jag var duktig på att laga mat och gillade inte att ha det grisigt omkring mig. Med andra ord - jag var inte fin nog eftersom det inte anstår medelklassen att hitta bland kastrullerna och de vet inte heller hur man byter påse i dammsugaren. Så jag fick hitta en bonnläpp i stället som villigt lät sig matas med mina kanelbullar och potatisgratänger. Fasen, och så är jag en hejare på att handarbeta också. Det som från början är en överklass-syssla, damerna satt och virkade med sina liljevita händer. Mitt favoritämne i skolan råkade vara slöjd, min mamma kunde nästan inte sy i en knapp ens.

Nej, allvarligt talat, vad då skrytfaktor att ha det rent hemma och kunna laga mat? Matlagning är väl verkligen i ropet om något, och det i alla samhällsklasser. Och rent hemma vill väl alla ha, det är väl elementärt, Watson? Så jag vill nog säga att det du tillskriver arbetarklassen som skrytfaktorer snarare är sådant som "hör till". Vem vill ta hem folk till en svinstia? Och vad gör medelklassen när de ska bjuda på fika? Hur gott är det med köpt fika i långa loppet?

Sedan detta med datorer och mobiltelefoner. Jag tror att det är lika vanligt med vräkiga grejer i både arbetarklassen såväl som medelklassen. Skillnaden är bara att det oftare händer i arbetarklassen att man förköper sig. Man har inte råd, men vill ha i alla fall och så tar man ett sms-lån till.
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym skrev 2011-05-21 02:24:21 följande:
     Hos den kulturella medelklassen är dessutom avsaknaden av TV en av de största "skrytfaktorerna" som finns.
    Varför romantiserar de bakåtstävan? Vad är det som gör att de klamrar fast vid det gamla och ålderdomliga och inte vill ta till sig av det moderna i form av TV, populärmusik (jo, det har tidigare hävdats att det endast spisas klassisk musik) och varför kan de inte uppskatta t.ex Ulrika Hydman-Vallien utan det måste vara Anders Zorn (eller är det för trashigt det också kanske?) Måste saker nödvändigtvis vara av ondo bara för att de inte härrör från förra sekelskiftet som färskast?

Jag vägrar tro att överklassen i gemen är sådan. Jag vill gärna tro att de är på det hela taget ungefär som de flesta människor.
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym skrev 2011-05-20 21:07:13 följande:
    Det är gradskillnader, inte artskillnader. Jag gillar också hembakat, önskar att jag kunde handarbeta och tycker det är fint när det är rent hemma men när det inte är det är det inte den totala skam som det är för mina "arbetarsläktingar". Mina kompisar får komma och fika ändå i röran. (Min familj är blandad, mina föräldrar är akademiker från hem utan studietradition. Det var spännande för mig när jag som vuxen och stötte på sociologi och fick ord på skillnader jag alltid hade uppfattat men inte tänkt så mycket på.) Jag har en kusin som ofta säger med stolthet att hennes skåp är så fina inuti att vem som helst kan få öppna och titta. En annan släkting är duktig på fotboll och uppmuntras att spela även om det går ut över skolan. Sådant kanske förekommer i medelklassfamiljer men jag tror inte att det är vanligt.
    Att man inte skulle vara fin nog för att man var arbetare får stå för dig. Jag har själv en partner som är lågutbildad arbetare. I de kulturkrockar vi har är det nog oftare han (eller hans släkt...) som hittar fel på mig än tvärtom.

Vad gäller mobiltelefonerna så är påståendet inte mitt även om det inte förvånar mig, jag såg statistik på saken i dagstidningen härom veckan.
    Om du kommer hit ska jag lära dig handarbeta! Bor vi nära varandra så kan vi ordna det, på allvar alltså. Jag fattar inte varför så många önskar att de kunde, men inte ser till att göra det. Det är faktiskt inte speciellt svårt, det gäller bara att köpa lite garn, stickor och sätta igång. Fråga en släkting/vän som kan visa och kör igång! Har man bara intresset så fixar det sig, men räkna med att få hålla på MYCKET innan du blir riktigt händig och kan sticka ett par lovikkavantar som till och med gammelmormor säger "De är ju helt felfria, du har ju inte ens ett hål vid tumvecket!" "Jo, jag plockade upp en extra maska i tumvecket och maskade av den på första varvet..." "Wow (inte world of Warcraft alltså)!" utbrister gammelmormor.

Det där om att inte vara fin nog, ja det var mest på skoj. Jag raljerade rätt hårt med mig själv. Det är inte min åsikt. Jag är själv arbetarbarn.
  • Anonym (Smygsosse)
    Lisa75 skrev 2011-05-21 12:10:08 följande:
    Det är inte överklassen som skryter med att man inte har tv - som personen skrev är det i den kulturella medelklassen.

Att det anses fint att inte ha tv är för att tv-tittande i denna grupp anses vara en fördummande, passiv aktivitet. Att läsa böcker och ägna sig åt andra kulturella aktiviteter har en helt annan status än att sitta och glo på tv. 
    Dessutom är tv-tittande otroligt Svensson och det sista man vill vara i den kulturella eliten är Svensson.

Även i vissa grupper där man ligger i teknikens framkant är det idag lite coolt att inte ha tv, men av helt andra skäl - man konsumerar allt på nätet istället. Att ha slängt ut tv:n symboliserar i denna grupp att man är helt webbifierad och liksom lever litegrann i framtiden.
    Jo, jag vet...men det är någon anonym som snurrat till det och rört ihop över-och medelklass så jag vet snart inte vem som pratar om vad.

OK. Personligen tycker jag nog att dumburk som dumburk, att hänga framför datorn är många gånger inte ett dugg bättre än att dega framför TVn. Och man kan ju titta på TV via datorn också så det är ju lite sisådär. Det går att leva utan TV men titta på TV ändå. Leva i framtiden...jaja. Det vore bättre om folk lärde sig att leva i nuet i stället. I stället för att oroa sig för framtiden, prata om dåtiden och undra vart katten tiden tar vägen egentligen. Livet är vad som pågår medan du gör upp andra planer...
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym (oj) skrev 2011-05-22 20:04:06 följande:
    Va? varför lära sig ens, det är väl bättre att köpa? Kostar bra mycket mindre dessutom.
    På vilket sätt är det bättre att KÖPA stickat och virkat ifall man ägnar sig åt det som HOBBY? För någon ekonomisk vinning med det finns det inte, så man gör det just för att det är roligt.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?