• Indianica

Vilken socialgrupp hör en till?

Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-11 22:53:12 följande:
    Det var en stund sedan jag pluggade måste jag erkänna. Gick ut högskolan för 11 år sedan....huga! Du gick ingen teknisk utbildning, gissar jag. På teknikutbildningarna skriver man inte så många uppsatser, gjorde inte på min tid i alla fall. Det var innan de tvärvetenskapliga utbildningarna gjorde sitt segertåg, tyvärr. Jag minns bara att jag skrivit en enda uppsats, exjobbet. Annars var det bara dimensioneringsuppgifter och statikberäkningar för hela slanten. Känns som om det är större förutsättningar att fuska med sådant än med hemtentor som de ser ut idag. Men man kan ju säkert fortfarande sitta ett gäng tillsammans med hemtentan, fast det kanske är tillåtet? Jag har bara gjort en hemtenta, i datorstyrd ritning. Kommer inte ihåg hur det gick till rent praktiskt. Det där om matchning mot texter känner jag igen. Jag vikade som lärare en tid och önskade att jag hade haft tillgång till ett sådant verktyg då, hade några riktiga nötter till elever som rätt som det var lämnade in en uppsats med ett språkbruk som definitivt inte var deras. Jag kunde dock inte bevisa något, men var helt säker på att de hittat något på nätet och klippt in rakt av.

För att fuska på en salstenta har man handskrivna lappar med formler eller i värsta fall lösta exempel som man kan ha som toalettlektyr. Om man vågar. Tentamensvakterna sitter säkert inte i knäet på en nuförtiden heller.  Men det är som sagt inte säkert att man klarar tentan i alla fall, ibland är man lost in space hur man än gör. Nu känner jag mig jättegammal! Vad då mobiltelefon? Det var bara en handfull elever som hade det när jag pluggade. Jag är faktiskt bara 34... Men de stirrade lika stint på en då som nu de där tentamensvakterna, förstår jag.
    Ha,ha, men då är det ju lättare att fuska sig fram naturvetenskapligt  och tekniskt då om man kan ha formler på en lapp och tills tor del har just salstentor

Det är ju svårare med t ex en tenta i t.ex Kinas världshistoria, kan inte gärna fusklappa sig fram på det, då får man ha en hel katalog med anteckningar innanför tröjan och springa på toa hela tiden förmodar jag! Jag har mest haft hemtentor där man ska sitta ensam och där hela tentan körs genom en databas som reagerar på fusk. Jag tycker dock det är bra med blandade examinationer, själv lär jag mig mest av salstentor, skärper till mig mer då
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-12 07:19:32 följande:
    Det är inte dialektalt, det är en genusfråga att skriva "en" istället för "man".

På vilket sätt anser du att polyamori tillhör en lägre socialgrupp?
    Det där är dock lite medelklassigt. Att man läser t ex genusteori som säger att hon, han och man är diskriminerande, eller att t ex Quorn är nyttigt i matlagningen och så direkt applicerar man det på sin verklighet hur konstigt det än ser ut eller blir (Tänker på t.ex. min kompis som började prata om "hygientekniker" hela plötsligt för att liksom stötta städerskor).
  • Indianica
    Åsa skrev 2011-05-12 10:59:38 följande:
    Ja och nej. Det var mycket vanligt att kvinnan inte hade någon anställning utanför hemmet i den bemärkelsen och då stod hon också som hemmafru i statistiken. Det hindrade inte att hon ofta tog påhugg med allt från trappstädning tidiga morgnar till hemsömnad och serveringshjälp när det behövdes och därmed bidrog ekonomiskt förutom med kroppsarbete.

En nittioårig släkting till mig har varit hemma sedan hon gifte sig på fyrtiotalet . Makens murarlön försörjde fyra barn. Att man måste vara höginkomsttagare för att leva på en lön är en sanning med modifikation. Många av mina äldre grannar har varit det, men då har man också trängt ihop sig i små hyreslägenheter; inte ovanligt att det bott uppåt tio personer där tanterna idag bor själva kvar. Att det bara går med mycket höga inkomster sägs ju för övrigt ofta idag också samtidigt som många med mig har erfarenhet av att leva på bara den enes /låga/ inkomst där man rättar mun efter matsäck. Idag är det ett undantag men där normen är att leva på en lön gör också många det. Idag är normen att köpa många konsumtionsvaror och ha stort bostadsurtymme och de flesta prioriterar detta framför att ha en förälder hemma.
    Däremot var det givetvis inte aktuellt med någon lyxkonsumtion i dessa arbetarfamiljer med en försörjare och den arbetsbörda (inklusive långkok, uppdrivning av egna grönsaker, sömnad av familjens kläder etc) får dagens mammaledigheter att framstå som semester.
    Ja, fast om man nu lever i trångboddhet eller tvingas jobba extra som "hemmafru", då klassar jag faktiskt inte den familjen till medelklassen, även omd et var årtioneden man levde så. Men det är ju en tolkningsfråga. Om man nu växte upp på 70-talet med en hemmafru till mamma, en billig villa och bättre begagnad bil och inte kan minnas att man saknade något materiellt sätt, utan anser att tillhörde medelklassen, ja, då tycker man ju så och det är ju rätt intressant att man kan tolka sin bakgrund så också. 

• Indianica
    Anonym skrev 2011-05-09 13:24:55 följande:
    Jag förstår hur du menar och hur du har växt upp. Jag har växt upp på precis samma sätt.
    Min pappa var typisk arbetare och min mamma tjänsteman. Jag betraktar min barndom som väldigt arbetarklass.
    Fastän jag har en universitetsexamen nu så har jag svårt att se mig som medelklass för det utan skulle om jag nu måste placera in mig i en samhällsklass ändå säga att jag fortfarande är arbetarklass.
    Rent krasst skulle väl i stort sätt alla här vara medelklass om man nu utgår ifrån att de materiella kraven i barndomen var så pass mycket lägre att alla klarade sig bra på en rätt låg lön och att klasstillhörigheten i barndomen har stor betydelse och att fokus ligger på ekonomi. Därför tycker jag det blir jöttekonstigt att utgår ifrån hur den materiella standarden var under vår uppväxt.

Det finns väl knappast någon här som saknade en dator eller mobiltelefon under sin uppväxt, för det var helt enkelt inte uppfunnet (jo det fanns kolosser, men inget vanligt folk använde).
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-13 09:56:28 följande:
    Det känns som jag blir anklagad för det flera gånger om i den här tråden. Det har jag aldrig gjort.
    Allt jag hävdat är att det finns olika arenor för lärande. Jag har, förutom mina år i ky-utbildning, lärt mig enormt mycket genom mitt föreningsarbete exempelvis. Det ovärdeliga kunskaper som de allra flesta saknar, vare sig de har universitetsutbildning eller ej.
    För mig handlar klass också om vad man gör med sina kunskaper. Medelklassen har i mina ögon ett "driv", de sitter inte bara med i föreningar på fritiden och lär sig saker. Visst är kunskap av godo, men i mina ögon krävs det också att man använder den på ett konstruktivt sätt. Det kan handla om at t ex starta ett företag man "lyckas" med eller att få en högre position på en arbetsplats. föreningslivet har ju längre varit väldigt utbrett i Sverige.

Men jag ser det snarare som något typiskt för arbetarklassen att engagera sig i föreningar, tänk bara på ABF, en typsikt arbetarklassgrej som hävdar att man kan lära sig saker utanför universitetet och föreningar har sedan länge fungerat som en viktig arena för att stärka arbetarklassen, särskilt kvinnor som fått ta plats och lärt sig mötesteknik osv.
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-13 10:27:09 följande:
    Jag får en känsla av att du inte riktigt har komplett kunskap över vad föreningsliv kan innebära och hur mycket driv och konstruktivt arbete det finns i den världen, när du säger att medelklassen "sitter inte bara med i föreningar på fritiden och lär sig saker". Vad kan vara mera driftigt än att ägna fritiden åt att förkovra sig i något och utveckla saker tillsammans?
    Jag är själv med i vissa föreningar och har varit ekonomiansvarig osv och vid ett tillfälle fick jag hålla koll på regelverk osv, men det är anser jag inte vara den främsta källan till min omvärldskunskap. Tvärtom tar då jag med mig kunskap in ifrån t ex utbildningar in i föreningarna, t ex då jag läst juridik, vilket alla visste om, då var det ju perfekt att jag fick ansvara för att dubbelkolla att regelberk följdes.Jag har även korrekturläst och skrivit i föreningstidningar då jag har viss lingvistisk utbildning. Nej, jag förstår inte alls hur du kan anse att föreningar ska vara primärkällan till omvärldskunskap och att ingen korsbefruktning kan ske.
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-13 10:49:55 följande:
    Själva examensbeviset är inte värt ett dugg ur bildningssyfte, var vad jag menade.
    Bildning är ju ett humanistiskt ideal (det brukar främst förknippas med "klassiska" humanistiska ämnen typ filosofi) och man kan bli bildad informellt och formellt, men jag tror att om man studerar humaniora på universitetet så är de svårt att bli lika bildad genom att arbeta dagtid och sedan informellt bilda sig på fritiden. Faktiskt. Det är ju en massiv kunskapsinhämtning som sker när man bedriver högre studier.

Att vara en bildad person anser jag inte heller bara handlar om att man inhämtar kunskap informellt, utan att man då i vardagslivet kan använda den bildningen, att man införlivar den i sin föreställningsvärld och hela tiden kan referera till sin bildning/sitt kunskapskapital. Och då är vi inne på det kulturella arvet Bourdieu talar om.

Det är något helt annat än att t ex sitta som kassaansvarig i en förening och lära sig en del om ekonomi, saker man kanske använder sig av i vardagslivet sedan, det är inte att vara bildad- det är att vara allmänbildad.
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-13 11:10:37 följande:
    Det har jag vad jag vet aldrig varit i närheten av att hävda.
    Nej, men du har inte sagt motsatsen heller. Däremot antyder du att det "finns andra sätt" att lära sig saker, som är likvärdiga med universitetet. Vad det är för sättpreciserar du sällan, ABF-kurser troligtvis eller andra små föreläsningar och böcker.

Du verkar inte alls förstå att det finns höga krav på universitetet, men nog om detta- måste til universitetet. Och slösa bort min tid lite, jag kunde ju lika gärna gått på Trädgårdsföreningens årsmöte och bildat mig lite
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-13 11:21:24 följande:
    Det här är vad jag skulle kalla ett typexempel på vad jag varit inne på tidigare i tråden:
    Försök till förlöjligande av annan kunskap än den som finns att inhämta inom högskolevärlden. Jag skulle inte kalla det bildat.
    Fast jag har aldrig påstått att jag är bildad, det anser jag att medelklassen är-ska vara. Men jag har ett bildningsideal annars skulle jag inte ägna mig åt humaniora. Men det tar tid att bli bildad och det krävs möda, ett "driv" som medelklassen har-ska ha.

Men sedan är det så klart lika provocerande för lägre utbildade personer som hellre går på typ kvällskurser privatpersoner håller att det ifrågasätts som enda "bildning", som det ör för högre utbildade personer att deras utbildning ifrågasätts. Jag tycker att båda sakerna behövs. jag går pABF-föreläsningar ibland, jag är aktiv i föreningslivet och högutbildad, men inte bildad - än.
  • Indianica

I väntan på bussen (japp, åker buss): TS: Du svarade så vitt jag kan se inte på funderingen om att vi alla som är 30+ (i stort sätt) vuxit upp utan att sakna något materiellt (det fanns ju inga datorer odyl att köpa då)- Innebär det att vi alla har medelklassbakgrund?

Vore intressant att se hur du tänker kring den saken.

Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?