Vilken socialgrupp hör en till?
Anonym skrev 2011-05-11 19:02:59 följande:
Det där går väl igenom i det mesta. Det går utmärkt att ha inredningsdetaljer som är "fel" om det inställningen är "det är bara så kitschigt; jag bara ääälskar det" men gud nåde den som bara tycker det är fint.
Det kan vara ganska frustrerande när koderna krockar och min mans arbetarfamilj tittar ur ögonvrån på mina skrynkliga linnekläder, slarviga knut och dammiga bokhyllor och tycker det ser mer än sjaskigt ut medan jag inte är särskilt impad av deras klädstil, parfymmoln, prydliga hem med fem miljoner prydnadssaker och kaffediskussioner om kungahuset och TV-kändisar. I motsats till dem kommer jag dock inte med några diskreta kommentarer för att "uppfostra" dem
Hahaha! ÅH, så träffande! Det är min bild av arbetarklassen också, de är pedanter. Überrädda och galet noggranna med de grejer de har, det sitter i ryggmärgen att det ska vara rent, snyggt och prydligt och perfekt på alla vis. Allt för att försöka mäta sig med medelklassen, för att de tror att medelklassen har så himla fint och perfekt. Mindervärdeskomplex, helt enkelt. Och så får ingenting gå sönder utan skorna ska hålla i tre generationer, minst. Ja, nu överdrev jag friskt, men lite åt det hållet är det faktiskt åtminstone i min familj. Får rätt mycket gliringar för att jag är så slarvig, sparsmakad och antirojalist. Men ärligt talat, vem vill att bokhyllan ska se ut som en glas-och porslinsbutik? Jag tycker det är tantigt med tusen kristallvaser och femhundra inramade fotografier. Men det är jag, det...