Inlägg från: Anonym (hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hmm)

Vilken socialgrupp hör en till?

tänkertill skrev 2011-05-11 12:37:59 följande:
    Ingvar Kamprad är duktig, rik, ambitiös you name it. Men han är inte överklass för det. Jag ser inte sambandet.

Känner du/ni till Michael Carroll - king of chavs - från England? En arbetarkille som vann £10M (då cirka 150 miljoner SEK) för cirka 10 år sedan. Ganska mycket pengar även för många i överklassen... Han blev inte överklass trots sina miljoner men rik för en stund
    www.dailymail.co.uk/news/article-1301508/Lott...
    Tack ni belyser vad jag försöker förklara om och om igen.
    Det är uppenbarligen en känslig fråga. 
  • Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-11 12:43:33 följande:
    Jag försöker ifrågasätta överklassens rätt till begreppet överklass. En kung har inte mera mandat än vad folket ger honom eller vad han med våld tillskanskat sig.
    En historik med pengar och makt i generationer. En kung har tillskansat sig makten precis som Gates stal iden till microsoft från Steve Jobs. Borde han ha den makt han har genom sina pengar? En stulen idè?
  • Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-11 12:47:23 följande:
    Det finns otroligt många människor som är katoliker och ännu fler som Påven har makt över. Men jag tror inte du har förstått vidden av det inflytande över människors liv som Bill Gates har.
    Vad kör du själv för operativsystem på din dator? Har du sparkapital? Bankkort?

Du missar min poäng fullständigt om du tror att jag är upprörd över att pengar inte öppnar dörrar till alla platser. Alla människor är helt enkelt inte välkomna överallt. Men den sammantagna makten personen har gör att sådana saker får mindre betydelse.
    Jag har en Mac, självklart har jag  allt det du tar upp för att det gagnar mig men han kommer inte in i salongerna oavsett vad han gör.
    Nej de får inte mindre betydelse för historia och tradition är viktig i dessa krestar och man bör i varje generation tillföra något på familjeträdet.
    Utbilding är viktigt, vilka positioner man har i yrkesliv.
  • Anonym (hmm)
    Ginevra skrev 2011-05-11 12:50:37 följande:
    Jag skulle nog säga att Cristina Stenbeck kan betraktas som överklass i kraft av sitt arv och sin bakgrund även om hon inte kommer från någon adlig familj.
    Hon är absolut rik, räknas till överklass men kan ej få tillträde till aristokratin.
  • Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-11 12:52:46 följande:
    Det är precis det jag försöker säga:
    Om den samlade lägre klassen inte skulle erkänna kungens makt, så kan han heller inte behålla den med mindre än att ta till våld.
    Överklassens salonger är bara viktiga så länge det finns folk som inte kan, men vill, ta sig in i dem. Läggs makten på sidan av dessa salonger, så kommer det istället att vara aristokraterna som vill ta sig in i DE rummen.

Ni vet inte hur aristokratin fungerar. Det är helt klart.
  • Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-11 13:01:03 följande:
    Jag pratar inte aristokrati "hmm", jag talar om makt.
    Makt och pengar kan få in din i överklassen men ej aristokrati. Så om ni menar enbart överklass i eran bemärkelse( ej min). 
  • Anonym (hmm)

De enda jag kan räkna till riktig överklass på er lista är Kung Abdullah.

• Anonym (hmm)
    Lavish skrev 2011-05-11 13:11:12 följande:
    Det är klart att Bill Gates har makt eftersom relativt stora förändringar går att genomföra med mycket pengar. Men jag tycker inte alls han har makt på samma nivå som ett statsöverhuvud, utom kungen av Lesotho kanske då men... Det finns oändligt många saker man faktiskt inte kommer åt med bara pengar, särskilt i en demokrati, riksdagen beslutar i slutändan och alla där är inte mutbara.
    Men politiker är inte överklass. Det defination av överklass som diskuterades sist. Det räcker inte enbart med pengar och makt för att vara en riktig överklass.
  • Anonym (hmm)
    Lavish skrev 2011-05-11 13:14:08 följande:
    Håller med, med viss tveksamhet vad gäller presidenterna, kanske att inneha presidenttitel trots allt gör en till överklass?

Men i övrigt anser jag att de på listan inte själva är överklass, men deras barnbarn kanske har chans att BLI. Att vara adlig kan inte vara en förutsättning, då har USA och andra länder utan adel ingen överklass. Det som krävs är att umgås otvunget med den gamla eliten. Dit kan man ta sig med pengar, men inte över en generation.
    Pengar och helst äktenskap. En titel är fortfarande viktigt, annars skulle ej Drottningen av England ge titlar än idag. Sir Elton John för att nämna någon.
    De kan bli rika men en egentlig överklass som i ordets bemärkelse har att göra med aristokrati kan de aldrig bli.

• Anonym (hmm)
    Lavish skrev 2011-05-11 13:14:08 följande:
    Håller med, med viss tveksamhet vad gäller presidenterna, kanske att inneha presidenttitel trots allt gör en till överklass?

Men i övrigt anser jag att de på listan inte själva är överklass, men deras barnbarn kanske har chans att BLI. Att vara adlig kan inte vara en förutsättning, då har USA och andra länder utan adel ingen överklass. Det som krävs är att umgås otvunget med den gamla eliten. Dit kan man ta sig med pengar, men inte över en generation.
    En president är ett jobb och har därigenom en jobbtitel inte en överklass titel.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?