• tänkertill

Vilken socialgrupp hör en till?

tänkertill skrev 2011-05-11 14:48:38 följande:
    Fsat överklaasen är inte bling utan "överklassen-wannabe". Kallas "Eurotrash" här.
    Blev fel, de du beskrev tycker jag är Eurotrash
  • tänkertill
    trettioplus skrev 2011-05-11 14:52:48 följande:
    Och det ger henne mer makt än de flesta. Så svårt är det väl ändå inte?
    kommersiell  makt som är utbytbar
  • tänkertill
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-11 14:54:57 följande:
    Ja och i den här Eurotrash-gruppen INGÅR faktiskt också till stor del överklass-kids. Så visst finns där wannabees, men där finns också "riktig" överklass och aristokrati.
    Nu talar jag nog mest för UK för jag kan inte de svenska koderna så bra längre och det är mer utsuddat men Eurotrash här är inte överklass eftersom de helt saknar stil. Men här är överklassen mer definierbar. Man kan nästa peka ut den genom att nämna några skolor (därmed inte sagt att alla som går i dessa skolar är överklass).
  • tänkertill
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-11 14:54:57 följande:
    Ja och i den här Eurotrash-gruppen INGÅR faktiskt också till stor del överklass-kids. Så visst finns där wannabees, men där finns också "riktig" överklass och aristokrati.
    Jag menade att det som KANSKE definieras som svensk överklass nog är upper middle class. Och jag definierar egentligen svenska och engelska klasser på samma sätt. Jag tycker att överklassen är mycket svårare att "nå" än vad en del andra här verkar tycka
  • tänkertill
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 15:01:51 följande:
    När jag bodde i Usa så var Eurotrash inget man ville bli kallad heller.
    Det är ju värsta kombinationen - pengar och ändå ingen stil! När jag gick ut i "min ungdom" - oj vad vi stackars middle class-ungar brukade skratta åt Eurotrash. Fast de fick gärna bjuda på drinkar förstås
  • tänkertill

Faktiskt så är det nog lite skillnad mellan t.ex. UK och Sverige. Fotbollsfruar (WAGs) är ju mycket "Eurotrash" men med sitt "följe" i den stora arbetarklassen (kommersiellt inte så dumt därav stora reklamkontrakt för en del). Däremot har jag sett att fotbollsfruar med Eurotrashstill kan ses som bra klädda i Sverige - hua!

• tänkertill
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 15:30:02 följande:
    Vad tråkigt att du har sådana erfarenheter. Man ska ju välja vänner utifrån hur de är.
    Jag har inga adliga vänner alls i Sverige. Men jag vet vad du menar, jaa dejtade en kille i gymnasiet som kom från gammal rik familj och jag skulle visas upp och godkännas.
    Till deras förvåning hade jag mer bakom mig än de hade med sina pengar. Då ville de att jag skulle titta förbi när jag ville och deras dörr stod minsann alltid öppen. Obestämd

Håller med!

Här vet man oftast vilken samhällsgrupp folk tillhör men dömer mer utifrån personen tycker jag. Dock går det inte att ha arbetarklass och överklass i samma rum - de pratar inte med varandra. Lika illa åt båda hållen!

Personligen tror jag iofs att den engelska överklassen är mer kodifierad än den svenska men det går ju genom hela samhället i stort (Sverige är ju landet lagom). Jag har också haft "Lundsbergarna" i min umgängeskrets men - förutom de adliga - ser jag de flesta som rika men inte överklass egentligen.
    När en del av de kommer till London syns de igen på långt håll eftersom det inte är lika förlåtande här att inte uppföra sig väl sas.
  • tänkertill
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 15:31:11 följande:
    Vi ligger nog inte så långt ifrån avrandra i ålder, brats kom långt senare. Då var det yuppi.
    Jag är 40+...
  • tänkertill

Förresten det nämndes sport tidigare att det skulle vara ett "arbetarklassattribut". Beror det inte på vilken sport? Återigen i UK är det mycket tydligare. Rugby är en typisk middle class sport. Förr var det den lagsporten man höll på med på privatskolorna medans fotboll var för de statliga skolorna. Tror nog att fotbollen har kommit in till en del privatskolor men är inte lika säker på rugbyns intåg i de statliga skolorna. De ser man ju också när spelare intervjuas. Rugbyspelare ser i många fall "groteska" ut men pratar fin engelska. Fotbollsspelarna ser mer "vanliga " ut men klarar inte av en intervju utan att låta "dumma". Vad är en arbetarsport, vad gör medelklassen (golf?) och vad gör överklassen (rodd? fäktning?).

• tänkertill
    tänkertill skrev 2011-05-11 17:46:47 följande:
    Förresten det nämndes sport tidigare att det skulle vara ett "arbetarklassattribut". Beror det inte på vilken sport? Återigen i UK är det mycket tydligare. Rugby är en typisk middle class sport. Förr var det den lagsporten man höll på med på privatskolorna medans fotboll var för de statliga skolorna. Tror nog att fotbollen har kommit in till en del privatskolor men är inte lika säker på rugbyns intåg i de statliga skolorna. De ser man ju också när spelare intervjuas. Rugbyspelare ser i många fall "groteska" ut men pratar fin engelska. Fotbollsspelarna ser mer "vanliga " ut men klarar inte av en intervju utan att låta "dumma". Vad är en arbetarsport, vad gör medelklassen (golf?) och vad gör överklassen (rodd? fäktning?).
    Det som utövas följes oftast också och diskuteras är min erfarenhet.
  • tänkertill

Angående att folk skulle ha en (relativt) sett bättre standard idag så skillnaden har minskat - är det verkligen så?
    Hur mycket köps inte på kredit idag? Då kan man ju skaffa den där nya tv:n som man egentligen inte har råd med. Förr i tiden sparade man först och köpte sen. Då syntes ju skillnaderna mycket mer skulle jag gissa på.

• tänkertill
    trettioplus skrev 2011-05-14 21:34:49 följande:
    Ja, jo, men som skällsord, menar jag. Jag tror att få faktiskt är/var medvetna om att Tattare faktiskt var något annat än "slödder" för de som använder/använde det så.

Det enda jag vänt mig emot är väl egentligen utbildningsnivå och arbete i min syn på vad som är medelklass?
    Jag tror att många är medvetna om ordets (tattare) ursprung (om än inte i detalj). Dock använder jag aldrig ordet.
  • tänkertill
    trettioplus skrev 2011-05-16 07:19:18 följande:
    Som jag ser det, så är inte tråden bara till för mig. Det kan gott och väl föras en diskussion mellan dem som anser mig vara arbetarklass och de som anser annat också. Visst kan jag sitta och ha invändningar mot allting jag håller med om också, för diskussionens skull, men det är sådant jag hellre sysslar med i diskussioner IRL, när klimatet är bättre anpassat för sådant. Att det finns tydliga arbetarindikationer i mitt liv inleder jag ju till och med mitt första anförande med (typisk medelklassunge, men med arbetarföräldrar). Varför jag sedan inte alls känner mig hemma i beskrivningen av arbetarklass har jag ju gått igenom.

Sedan tycker jag att en tråd på över tusen inlägg, som tidvis faktiskt har ett innehåll, är en FL-mått mätt, ganska givande tråd.
    Utan att ge mig in närmare i diskussionen så tycker jag att ovan är intressant när du beskriver din barndom som medelklass men definierar dina föräldrar som "arbetarföräldrar". Vad menar du med arbetarföräldrar? Att de är arbetande (vilket finns i alla samhällsklasser) eller att de tillhör arbetarklass? Om de är arbetarklass kan du väl inte vara annorlunda dom barn eller? Snurrigt vilket som. Men sedan har det ju också diskuterats begreppen medelsvensson vs medelklass, två, i mitt tycke, helt olika begrepp och det är väl där en del av förvirringen kommer ifrån... För mig i alla fall. Intressant tråd hursomhelst.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?