• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Indianica skrev 2011-05-17 08:55:10 följande:
    Det är väl ändå inte så att någon här talar nedvärderande om arbetarklassen som någonslags arbetarhop ifrån landsbygden. Däremot är det rent statistiskt udda att ett samhälle på landsbygden är så pass homogent som du beskriver det, med akademiker sida vid sida av bönder. Man blir nyfiken på vad det är för bygd Det vanliga är att akademiker bor nära städer (ofta i dem) då de har eller haft anknytning till universitetet.

Men visst blir man påverkad av att bo på landsbygden (har själv bott där) och det påverkar i sin tur också habitus, om man nu får tro Bourdieu.
    Dels finns det faktiskt någon som uttrycker i tråden att arbetarklassen inte förstår saker som avhandlas på p1 och liknande, och dels så upplever jag ett visst mästrande mer eller mindre mellan raderna.

Många som lever här där jag bor är pensionerade. Det är en del av din förklaring. Den andra skulle vara att du möjligen menar att akademiker är personer som fortfarande har anknytning till universitetet och därför inte klassar läkare och lärare till den staben.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus

...sedan skulle jag snarare kalla invånarna här för en heterogen skara, snarare än det motsatta. Men bor man som jag gör, så har man sannolikt intressen att mötas över.

• trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-17 22:35:26 följande:
    Läste precis en srtikel av Klas Åmark (någon sorts forskare) som beskrev hur en stor mängd metallarbetare i en undersökning på 80-talet kategriserat sig som medelklass (vilket implicit var förvånande) och tänkte direkt på den här tråden

Åmark tolkade metallarbetarnas syn på sig själva som medelklass, som ett utslag för att folk ifrån det som tdigare kallas arbetarklass (metallare alltså) börjat se så många utslagna, sjukskrivna, förtidspensionerade personer som de uppfattade "låg under dem" klassmässigt och därför upplevde att de själva "gled" uppåt klasmässigt. Åmark poängterade att den gruppen "utslagna" inte är stor i Sverige jämfört med t ex USA (runt 10%, vilket han menar dock är mkt för Sverige) men jag tyckte ändå reflektionen var intressant och det är ju också det vi tangerat lite här i tråden emellanåt som en "orsak" till att folk som traditionellt ansett sig tillhöra arbetarklassen, börjar kallas sig för medelklass.
    Kul. Var finns artikeln?
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-20 10:26:19 följande:
    Att fokusera på ekonomiska faktorer är i min erfarenhet typiskt för personer med arbetarbakgrund.
    Jag håller inte alls med om det. Snarare är det väl så att samhället i stort indikerar på att det är den viktigaste i livet. Det är svårt att värja sig ifrån att större delen av vår verklighet handlar om att konsumera sig en livsstil och en personlighet.
    Själv finner jag pengar och statusprylar otroligt ointressant utöver den frihet och trygghet de ger att inte vara helt barskrapad. Få saker imponerar på mig så mycket som personer som orädda slänger sig ut i huvudlösa projekt med devisen att de i alla fall inte har något att förlora. Själv har jag en hel del viktigt att förlora på att göra på det viset. På gott och ont.
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-20 09:05:56 följande:
    Bryta, bygga, bo
    Tack. Kanske ska kika vid tillfälle.
  • trettioplus
    Lisa75 skrev 2011-05-20 14:32:49 följande:
    Att våga göra det hör också med social tillhörighet att göra - har man en trygghet i grunden så vågar man riskera mer! Man vet att det sociala skyddsnätet finns där. Inte bara det ekonomiska. Och det finns liksom inte i ens begreppsvärld att man skulle hamna på gatan eller dylikt.
    Socialt skyddsnät är knappast en klassfråga på det viset.

Sedan tror jag att de flesta låter bli att hoppa, inte för att man är rädd att hamna på gatan, utan för att man är väldigt förtjust i sina saker (i mitt fall i huvudsak boendet), så är det inget man riskerar i första taget. Nästan alla är i grunden mycket trygghetstörstande, men beroende på var man vill hoppa kan det ekonomiska kapitalet vara antingen jätteviktigt eller helt irrelevant.
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-20 16:40:03 följande:
    Jag håller inte med dig Om någon börjar med att berätta om sin villa/bostadsrätt, bil osv så drar jag slutsatsen att den personen mäter framgång i (i första hand) ekonomiska faktorer, och de som gör så brukar ha arbetarbakgrund. Jag säger inte att ekonomi är oviktig för medelklassen, men det anses ganska ofint/trashigt att tala mycket om den. Sedan kan förstås detta bero på att som Grodfen skriver ekonomisk otrygghet inte känns som ett hot för att man har en grundtrygghet, men jag tror inte det är bara detta eftersom det finns ganska många i medelklassen som sämre ekonomi än arbetare. Kanske det rentav är därför, för att om man mätte framgång i pengar så skulle "obildade" personer hamna högre upp på statusstegen än ens lågbetalda bildade själv

För att generalisera:
    "Skrytfaktorer" arbetare, exempel:
    hus, bil, fint och välstädat hemma, duktig på matlagning och handarbete, storbilds-TV och liknande hemelektronik. För ungdomar: Bra i sport, mode, smink, nya mobiltelefoner.

"Skrytfaktorer" medelklass, exempel:
    Utbildning (eller det kanske inte är skrytfaktor egentligen, det bara hör till), följa med i vad som händer, resor (ej charter), sommarstuga, helst på Österlen eller Gotland, volontärarbete, konstintresse (inte dussinkonst), teater.
    Ungdomar: Skolframgångar.  Utseendet är viktigare än hos vuxna förstås. Ny teknik beror på. Dyrare datorer är vanligare än bland arbetarungdomar men på mobiltelefonsidan är det fler i de akademikertäta centrala delarna som helt saknar detta eller som har gamla modeller än till och med i fattiga "problemstadsdelar".
    Jag undrar om du inte blandar ihop medelklassen med överklassen då du inte menar att den förstnämnda talar pengar i samma utsträckning. Jag delar inte alls den erfarenheten. Sedan tror jag att få pratar om det på samma sätt IRL som på nätet. IRL är det mera uppenbart och behöver inte nämnas.

Det har också nämnts att medelklassen inte åker på charter, vilket jag inte heller anser stämmer. Speciellt i småbarnsåren verkar det ytterst populärt att åka på 'all-inclusive' och slippa ha ansvar för allt i vardagen och bara ligga och sova i en solstol.

Fina bostäder (liksom var man bor) och vara duktig på matlagning brukar dessutom vara populärt oavsett samhällsklass.
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-20 18:47:38 följande:
    Nej, jag talar inte om överklassen även om jag också hört att det ska vara mer tabu där att prata pengar. Vi har tydligen olika erfarenheter. Eller så är det olika saker vi kallar medelklass. Du har säkert rätt i att det inte pratas på samma sätt IRL som på nätet av den anledning du säger. Jag har inte funderat över om medelklass skulle prata pengar på nätet
    Jag håller inte heller med om att medelklassen inte skulle åka på charter. Visst görs det. Men det är inte "skrytfaktor".
    Nej det kanske inte är skryt, i och för sig. Men det är väl ingen som skryter om att de åker på charter överhuvudtaget?
    Jag är för övrigt väldigt förskonad från skryt i min omgivning.

Jag känner inte igen det där med städningen heller.
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-20 21:07:13 följande:
    när det inte är det är det inte den totala skam som det är för mina "arbetarsläktingar". Mina kompisar får komma och fika ändå i röran.
    Det där känner jag inte igen heller.
    Min mamma är förvisso pedant, men hennes syster är rena motsatsen. Jag är också ganska grisig av mig, medan mosters son revolterar mot skiten. I övrigt är det lika delar pedanteri och stök oavsett varifrån man kommer och befinner sig, i min bekantskapskrets åtminstone.
  • trettioplus
    Anonym (MedelMedel) skrev 2011-05-22 17:12:06 följande:
     Du saknar annan eftergymnasial utbildning än yrkeskurser,
    Det gör jag inte.
    Det är märkligt hur dålig kunskap folk har om KY.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?