Anonym skrev 2011-05-20 16:40:03 följande:
Jag håller inte med dig
Om någon börjar med att berätta om sin villa/bostadsrätt, bil osv så drar jag slutsatsen att den personen mäter framgång i (i första hand) ekonomiska faktorer, och de som gör så brukar ha arbetarbakgrund. Jag säger inte att ekonomi är oviktig för medelklassen, men det anses ganska ofint/trashigt att tala mycket om den. Sedan kan förstås detta bero på att som Grodfen skriver ekonomisk otrygghet inte känns som ett hot för att man har en grundtrygghet, men jag tror inte det är bara detta eftersom det finns ganska många i medelklassen som sämre ekonomi än arbetare. Kanske det rentav är därför, för att om man mätte framgång i pengar så skulle "obildade" personer hamna högre upp på statusstegen än ens lågbetalda bildade själv
För att generalisera:
"Skrytfaktorer" arbetare, exempel:
hus, bil, fint och välstädat hemma, duktig på matlagning och handarbete, storbilds-TV och liknande hemelektronik. För ungdomar: Bra i sport, mode, smink, nya mobiltelefoner.
"Skrytfaktorer" medelklass, exempel:
Utbildning (eller det kanske inte är skrytfaktor egentligen, det bara hör till), följa med i vad som händer, resor (ej charter), sommarstuga, helst på Österlen eller Gotland, volontärarbete, konstintresse (inte dussinkonst), teater.
Ungdomar: Skolframgångar. Utseendet är viktigare än hos vuxna förstås. Ny teknik beror på. Dyrare datorer är vanligare än bland arbetarungdomar men på mobiltelefonsidan är det fler i de akademikertäta centrala delarna som helt saknar detta eller som har gamla modeller än till och med i fattiga "problemstadsdelar".
Jag undrar om du inte blandar ihop medelklassen med överklassen då du inte menar att den förstnämnda talar pengar i samma utsträckning. Jag delar inte alls den erfarenheten. Sedan tror jag att få pratar om det på samma sätt IRL som på nätet. IRL är det mera uppenbart och behöver inte nämnas.
Det har också nämnts att medelklassen inte åker på charter, vilket jag inte heller anser stämmer. Speciellt i småbarnsåren verkar det ytterst populärt att åka på 'all-inclusive' och slippa ha ansvar för allt i vardagen och bara ligga och sova i en solstol.
Fina bostäder (liksom var man bor) och vara duktig på matlagning brukar dessutom vara populärt oavsett samhällsklass.