Inlägg från: Anonym (nja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nja)

Vilken socialgrupp hör en till?

Indianica skrev 2011-05-10 21:58:43 följande:
    Vad tycker du omd et symboliska kapitalet då? Jag tänker då främst på hus, vilket medför att det symboliska kapitalet också vävs ihop med ekonomiskt kapital, men likväl viktigt- Man behöver ju inte köpa en villa för tio miljoner bara för att man tjänar mycket pengar!

Jag reagerar då instinktivt om jag kommer till ett villaområde där jag vet att en villa kostar runt 10-20 miljoner.  Även om många i dessa villor kanske besitter ett saftigt banklån har de trots allt hostat upp någon miljon i kontanter för att få köpa bostaden och vem som helst får inte låna flera miljoner till en villa, för det krävs en gedigen månadsinkomst. Jag känner då instinktivt att här bor folk ifrån en annan samhällsklas än jag. Och då har vi ändå en inkomst på 70 papp per månad, men de priserna är ändå orimliga i min värld. För mig är det höäjden av symboliskt kapital och det är inget ovanligt kapital. Särskilt för många mnän är just bostaden en viktig markering om var man hör hemma socialt.

Vore intressant att höra hur du resonerar kring detta då du så vitt jag förstår, inte verkar bry dig om symboliskt kapital alls (bor på en mindre ort, kör en gammal bil osv).
    det var deta inlägg som jag bland annat åsyftade
  • Anonym (nja)
    trettioplus skrev 2011-05-11 00:10:48 följande:
    Jag undrade alltså vad som gör att medelsvensson och medelklass inte har likhetstecken emellan i din bok?
    Medelklass för mig baseras på det ekonomiska och kulturella kapitalet (baserat på marx teorier) mm mm som vi diskuterat i tråden

Mdelssvensson är ett uttyck för att beskriva gemene man, den medelsnittlige svensson. En person som representerar majoriteten av sveriges befolkning, varken mer eller mindre - typ. En som är sådär precis "lagom" och har en liten villa, volvo anno 2000 och 2 barn: Pelle och Lisa
  • Anonym (nja)
    trettioplus skrev 2011-05-11 00:52:40 följande:
    Man behöver medelbefolkningen- den stora massan-  som utgångspunkt för politiken. Det blir lite absurt att tala om "vad arbetarklassen behöver" om arbetarklassen har det lika bra som medelklassen. När fallet är så, behövs en skiftning i vilka som skall inräknas i begreppen.
    Men som många sagt kan ju många i den sk  arbetarklassen tjäna bättre än de i medelklassen (och överklassen), men som flera sagt är det ju inte inkomsten som är definitiopnen av arbetarklass. Det är hur dessa pengar tjänar och i vilken reation dessa personer har till kapitalet i stort.
  • Anonym (nja)
    trettioplus skrev 2011-05-11 09:21:47 följande:
    Godmorgon

I min bok har medelsvensson det ekonomiska och kulturella kapitalet som medelklassen har. Kanske undantagget övre medelklassen.
    Svensson Svenne Mannen på gatan Gemene man Nisse i Hökarängen

är fler ord för Medelsvensson som inte är en klass utan ett begrepp för att ange normal-svensken.

Tex: ett klipp från DN:  "Maria, 42 år, och lätt överviktige Mikael, 40, är Sveriges Medelsvenssons. Det framgår av SCB:s nya Statistisk årsbok med siffrorna från 2009." Det är inte sveriges medelklass som heter maria och är 42 år.

• Anonym (nja)
    trettioplus skrev 2011-05-11 09:41:47 följande:
    Hur vet du att Maria inte är medelklass?
    Det kan hon mycket väl vara.
  • Anonym (nja)
    trettioplus skrev 2011-05-13 07:50:48 följande:
    Högskolevärdens dilemma: tempot och upplägget är sällan anpassat efter den kunskap som faktiskt finns kring hur inlärning fungerar. I viss mån kan en student själv ta ansvar för det, men det krävs både medvetenhet och motivation för att lägga upp sina studier på ett sådant sätt att inlärningen maximeras.
    precis. och därför är det ju inte "bara att skaffa sig" en universitetsexamen. det är inte alla som kan / klarar det och således blir det en faktor i klassamhället.
  • Anonym (nja)
    trettioplus skrev 2011-05-12 19:25:15 följande:
    Apropå språkbruk

Jag anser att det är med svenskan som med överklassen:

Är man medveten om reglerna kan man ge sig tillåtelse att bryta mot dem!

Skrattande
    Håller inte med. Jag kan reglerna. Och jag störs av att de bryts i skriftspråket. Att skriva på slang för att det har ett syfta, javisst. Men konsekventa felskrivningar (princessa, "för att det ser sötare ut", d, istället för det, mej, och diverse annat talspråk i skrift) ser ovårdat och slarvigt ut. Det är svårt att läsa en text med alltför mycket dialektala och medvetna felskrivningar. Här på FL har jag bara mött sådana i trådar där TS är outbildad.
  • Anonym (nja)

Bör kanske tillägga att jag inte störs av  språksvårigheter pga att man har ett annat modersmål såklart . det tar tid att lära sig ett språk och det är oftast helt andra sorters fel än de "medvetna"

• Anonym (nja)
    trettioplus skrev 2011-05-13 08:52:07 följande:
    Jag nekar inte till att det är en bidragande faktor i samband med klass att ha utbildning. Samtidigt är det okunnigt att oreflekterat ge alla högskolestudier större värde än andra studieformer. Många kan tillgodogöra sig (och arkivera kunskaperna) betydligt bättre i andra miljöer.
    Precis som jag anser att det är okunnigt att helt och hållet förkasta universitet och högskola och andra yrkesutbilndningar, och anse att det är onödigt.

Likaså är det få som lyckas tillgodogöra sig innehållet tex en läkarutbildning, civilekonomutbildning eller juridiken på egen hand. Visst kan man läsa en bok, men en utbildning innebär så mycket mer än att bara läsa en bok eller delta i diskussioner med andra som inte heller fått en helhetsbild av ämnet.

En utbilning är inte allt, men det är ett bra steg på vägen.  
  • Anonym (nja)
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 10:02:56 följande:
    Så du tycker att en lång universitetsutbildning inte är en bedrift till tex läkare? Och det är inte enbart att läsa en bok och delta i diskussioner. Om det var så enkelt så hade alla varit läkare, civilingejörer och forskare.
    Man måste tänka själv också och förstå sammanband. Boken ger inget om man inte förstår vad man gör. 
    Nej tvärtom. JAG tycker att det är viktigt. Men då är jag högutbildad själv.DEt jag skrev var att det INTE är samma sak att läsa en bok på egen hand, att det INTE går att jämföra med en utbildning eftersom en utbildning innehåller så mycket mer.

Jag skrev att det är FÅ som kan tillgodogöra sig innehållet i en läkarutbildning på egen hand.
  • Anonym (nja)
    trettioplus skrev 2011-05-13 09:56:28 följande:
    Det känns som jag blir anklagad för det flera gånger om i den här tråden. Det har jag aldrig gjort.
    Allt jag hävdat är att det finns olika arenor för lärande. Jag har, förutom mina år i ky-utbildning, lärt mig enormt mycket genom mitt föreningsarbete exempelvis. Det ovärdeliga kunskaper som de allra flesta saknar, vare sig de har universitetsutbildning eller ej.

Jag citerar några av dina inlägg i denna fråga som svar på ovan citat:

Nu är jag väl medveten om att somliga akademiker inte riktigt värderar utbildning utanför högskoleväsendet som lika värdefull, men det ser jag mest som ignorant.”

All kunskap man kan tillskanska sig på universitetet kan man dock tillskanska sig på annat håll.”

Att du känner behov av att berätta att det inte är samma innehåll i populärvetenskapliga verk som det man pluggar på högskolan tar jag som en förolämpning.”

Ett examensbevis säger mindre än en referenser, skulle jag säga. Det är väldigt platt.”

Utbildning är inte samma sak som att vara gatusmart. Att vara gatusmart och kunna tala för sig går såklart jättebra för vissa… Men ett samhälle kan inte byggas enbart på att befolkningen är ”gatusmart”. Yrkesutbildning är jättebra!! För andra arbeten.

Föreningsarbete har även jag gjort i mängd i samband med universitetssudierna… och så heter det tillskansa, utan K…

• Anonym (nja)
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 10:08:52 följande:
    Jag missförstod, jag ber om ursäkt.
  • Anonym (nja)
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 10:32:13 följande:
    Och utbildning är inte samma sak som bildning, och varken utbildning eller bildning är samma sak som att vara gatusmart.

Utbildning är i bästa fall en formellt fastlagd bildning. Men, det vore ju rätt obildat att säga att man inte kan jobba på sin bildning även utanför utbildningssystemet.

Utbildning ger faktiskt bara en indikation på bildning, inte mer.
    Nej, jag hävdar inte att man kan läsa och vara bildad även om man inte har dokumenterade universitetso´poäng. Det jag arguimenterar emot är inställningen att man inte behöver universitet och högskola eftersom man lika gott kan plugga in det själv på kammaren. Typ.

Att vara gatusmart innebär ofta att personer lyckas bra i livet/samhället utan formell utbildning. Därför lade jag in detta.

Jag skulle nog helst se att mina barn opereras av en läkare som genomgått utbildningen och fått en examen som sen lett till ett jobb. Trots att min granne läst FLERA böcker om att operera mjälten. Liksom. Ba. Typ.
  • Anonym (nja)
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 10:41:24 följande:
    Men, jag tycker ju att det skulle tyda på självinsikt och viss bildningsnivå att kunna acceptera att man faktiskt har bildningsluckor. Det FINNS ju människor som läst sig till allt de kan på egen hand - det finns de som hittar vägar att nå hög bildningsnivå även utanför utbildningssystemet.
    jag tror att diskussionen började med att ts inte anser att en examina är något värd.
  • Anonym (nja)
    trettioplus skrev 2011-05-13 10:49:55 följande:
    Själva examensbeviset är inte värt ett dugg ur bildningssyfte, var vad jag menade.
    Jag citerar "fyrtioblankt" för att besvara detta

"Får jag svara här? Jag är själv civilingenjör och menar faktiskt att det är mer regel än undantag att en civilingenjör har kurser som han/hon bara tagit sig igenom, men inte lärt sig något av, egentligen.

Däremot finns det nog inte någon civilingenjör som har fått sitt examensbevis på det sättet, det mesta har man varit tvungen att verkligen förstå och lära sig för att kunna ta examen."
  • Anonym (nja)
    trettioplus skrev 2011-05-13 11:21:24 följande:
    Det här är vad jag skulle kalla ett typexempel på vad jag varit inne på tidigare i tråden:
    Försök till förlöjligande av annan kunskap än den som finns att inhämta inom högskolevärlden. Jag skulle inte kalla det bildat.
    Fast du förlöjligade ju själv likaså då, när du jämförde ditt nationella lobbyiståtagande med att vara kassör i den lokala filmklubben...
  • Anonym (nja)
    trettioplus skrev 2011-05-13 13:51:25 följande:
    Jag försöker igen:
    Själva examensbeviset är inte värt ett dugg ur bildningssyfte
    Nej du har rätt, du kan inte studera ett examensbevis och bli klok på det. ;)

Men du vet vad jag menar. Du tycker bara om att argumentera. Det hela började med att jag skrev att jag tycker att tex finansministern borde ha en utbildning i botten.

Självfallet kan denne vara en mycket bildad man/kvinna och vara enb riktig retoriker. Men ska denne styra vårt lansd finanser vill jag helst att denne har en utbildning. Är man självlärd eller läst strökurser eller ekonomi med en viss inriktning kan stora viktiga delar ligga utanför dennes kännedom. Tex ekonomisk historia och nationalekonomi är ju jätteviktigt för dennes yrkesroll även om finansministern är en jäkel på redovisning.

Om kansliets ekonomiassistent har koll på alla turer i Sovjets ekonomipolitik påverkar dock inte dennes arbete och denne kan ju gå på föreningsmöten och läsa populärvetenskapliga verk om detta och vara riktigt bildad ändå. Men när det gäller finansministern förutsätter jag att denne tagit del av sådan information. Och inte att dennes förre arbetsgivare säger att det är en "arbetsam person" i egenskap av referens....
  • Anonym (nja)
    trettioplus skrev 2011-05-13 13:52:30 följande:
    Ja, jag blev irriterad på beteendet och sjönk till likvärdig nivå när jag gav respons.
    Ja, och så kan de ju också ha reagerat,,.,,
  • Anonym (nja)
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 13:52:23 följande:
    Nu är jag lite osäker på vad du vill bevisa med mitt inlägg - men jag säger inte att det är examensbeviset i sig som säger något om dessa ingenjörer verkligen kan sina saker.
    Någon skulle kunna följa alla kurserna parallellt, utanför universitetssystemet och faktiskt kunna sina saker BÄTTRE än civilingenjören med papperslappen.
    Har absolut inte hävdat motsatsen. Det jag kopierade var att du skrev att det krävs mer än att bara sitta av lektionerna för att få ett examensbevis och att det, enligt mig, innebär att man faktiskt lär sig något.

ATt ett examensbevis innebär att du förstått vad du läst. Och att det inte är helt onödigt i min värld åtminstone. Jag kan ju vara en jävel på titthålskirurgi, men jag kan ju inte bara knalla in på ett sjukhus och få arbeta som det utan ett bevis på det...

Såvitt jag läste ditt inlägg stod det ingenting om att någon annan parallellt kan läsa samma sak.

Men frågan är ändock - då har denna parallellperson ju följt kursen på universitetet och i praktiken går utbildmningen ändå. Diskussionerna, handledarhjälpen, anayserna mm missar man dock när man läser böckerna privat vid sidan om
  • Anonym (nja)
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 14:47:20 följande:
    Och jag tycker faktiskt inte att Trettiopluss bakgrund spelar så stor roll för hennes argumentation. Det är ju det hon skriver som är intressant att diskutera.

Ta inte illa upp här, men jag tycker att du lite för ofta har hakat upp dig på något i hennes bakgrund och därmed dissar hennes argument, utifrån att hennes bakgrund inte är "rätt" för att få diskutera klassfrågor, utbildning, kompetens osv. Och hon bemöter ju faktiskt dina inlägg också.
    Men - om man utgår från trådstarten, vilket nog de flesta som kommer in i en tråd gör, refererar TS till sin bakgrund och nuvarande situation och ställer en fråga om sin ställning i klassamhället. Därför tycker jag inte att det är sårskilt provocerande att folk refererar till TS person och ställer fler frågor om TS.

Det hade varit en helt annan sak om TS varit tydligt opersonlig och med Kalle Kula som beskrivning...

Och sen är det en sak som diskuteras, och det är att TS som inte är högskoleutbildad uttalar sig tvärsäkert om högskoleutbildningarnas innehåll (och på det stora hela på ett negativt sätt) och det är ju också provocerande.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?