• Lavish

Vilken socialgrupp hör en till?

Anonym (söker svar ) skrev 2011-05-09 19:37:33 följande:
    Om man har alla dessa tre utbildningar, vilken socialgrupp tillhör man då?

Undersköterska, Sjuksköterska, Läkare.

Blir det ett genomsnitt då av arbetarklass, lägre medelklass och högre medelklass?

Typ snittet blir då lägre medelklass?

Eller gäller den högsta utbildningen som måttstock?

Undrar om 1 år på en civilingejörsutbildning förutom ovan 3 utbildningar drar upp snittet?

Uska är arbetarklass, sjuksköterska lägre medelklass och läkare medelklass skulle jag påstå, men sjuksköterska tycker jag känns mer flytande än de andra två och vad man är blir beroende av hur ens liv ser ut i övrigt. (Föräldrar, partner, vänner)

Högre medelklass så tänker jag högborgerlig och då är jag tveksam till om en vanlig läkare platsar faktiskt? Där tänker jag mer "fabrikör" "
  • Lavish
    miljarden skrev 2011-05-09 19:23:09 följande:
    Men är det inte ofrånkomligt att klass handlar om makt? Och när det inte handlar om något konkret mätbart som pengar så handlar det om subtila saker som kultur. Det kulturella kapital man har med sig när man kommer från högre klasser är inte tillgängligt för folk från lägre klasser och det är nästan omöjligt att förklara vad det handlar om. 

Jag skulle säga att det redan från början ligger en värdering i klassbegreppet? Jag känner mig inte mer värd som människa än grannen med foppatofflor och förkryddad flintastek, men jag vet ju att min smak har högre status i samhället och det ger mig därmed mer makt. Oavsett vad jag tycker om det. Eller? 
    förkryddad flintastek som klassmarkör.

Jo det handlar om makt. Men när man ska definiera sig, är det alltid sämre att definiera sig som den med mindre makt? Ger det inte snarare utrymme för att attackera ordningen, och allmänt klaga på allt som är skit? När man själv har makten är det svårare att gnälla. Det gäller väl att vara kvinna och feminist eller homosexuell och queerintellektuell eller invandrare som debaterar i integrationsfrågor också?

Det är där jag känner att det åtminstone i Sverige är lite fult att erkänna att man är en av de som fick en lite större del av kakan än de andra.
  • Lavish
    Anonym (;P) skrev 2011-05-09 19:43:58 följande:
    oj, men då undrar jag vilken klass Jag tillhör min far och all släkt på hans sida är adliga.
    min mor är finsk rom Vad är jag, bastard eller?
    Lever de tillsammans? Vilken del har i så fall övervägt i din uppfostran? Finns du i adelskalendern?
  • Lavish
    Anonym (;P) skrev 2011-05-09 19:51:02 följande:
    nej dom skilldes när jag var 7, jag uppvuxen hos pappa med överklass uppfostran, jag finns med i adelskalendern, men stundom har jag bejakat den romska sidan också
    Då tycker jag nog du är överklass.
  • Lavish
    Indianica skrev 2011-05-09 20:06:32 följande:
    Vad är egentligen övre medeklass? Är det adeln enligt de flesta sociologer, eller har det mer att göra med att man som grädde på det historiskt långa akademiska moset i framiljen, har en mycket göh inkomst?

Jag skulle definitivt anse att du är övre medelklass om jag träffat dig.
    Nu är jag inte sociolog men inte är adeln medelklass. Adeln är överklass. Vem är annars överklass?
  • Lavish
    Anonym (ensamstående) skrev 2011-05-09 20:06:43 följande:

Intressant.

Jag bor i en br som ligger i en församling med en av Sveriges högsta medelinkomster. Jag har en magisterexamen i  Informatik och en kandidat i ekonomi. Jag arbetar i en mycket manlig bransch med bara manliga kollegor med en årsinkomst efter fyra år på arbetsmarknaden med  över 400 000.

Men jag är ensamstående med ett barn vars far är Civilingenjör och egenföretagare.

Var hamnar jag som ensamstående i den här allmäna bedömningen.

Varför skulle att du är ensamstående påverka din klasstillhörighet?
  • Lavish
    EruGoEller skrev 2011-05-09 20:15:12 följande:
    Sociolog. haha måste skratta... "talar vi vin är det inte bag -in box"..

Ärligt talat. Det finns INGEN som är fin i kanten ALLTID..

Det är folk av de som är överklass med, man tror bara att de sitter och finsmakar hela tiden men så är det inte. Så försök inte påskina det..  
    Mina föräldrar reser charter fast de båda har universitetsutbildning, liksom sina föräldrar och föräldrarnas fäder. Jag tror faktiskt inte Ving omedelbart gör dem till arbetarklass.

I somras åkte jag runt Rumänien med lokaltåget för att besöka medeltida slott och stadskärnor, i höstas var vi i Marocko på charter och spenderade tiden vid poolen.

Och jag har sett prinsessan Christina äta pringles.
  • Lavish
    Anonym (ensamstående) skrev 2011-05-09 20:19:08 följande:
    Min uppfattning är att ensamstående med barn i alla fall historiskt ansetts inneha lägre status bara för att personen just är ensamstående och inte gift. Samma gäller ju ofta kvinnor som har många barn med olika fäder är ju enligt många trådar här på Familjeliv är wt just på grund av den anledningen.
    Lägre status kanske men inte lägre klass. Däremot kan ju en partner höja din klass. Om du t.ex jobbar på Ica men är gift med en överläkare. Eller är "arbetsfri" och gift med en överläkare. Som ensam har du ju inte den chansen. Men med din utbildning tycker jag nog du håller din egen position. Och inte ens förr blev väl medelklassens kvinnor arbetarklass för att de var ensamstående mödrar. De hade bara ställt till med skandal och var kanske förskjutna från familjen.
  • Lavish
    Åsa skrev 2011-05-09 20:22:54 följande:
    I princip håller jag med dig. Dock kan det väl finnas undantag. Överklass innefattar väl ändå både familj och gemensamt kulturellt kapital? Min förra chef var till exempel den enda med studier från en, för allt i världen väletablerad men, arbetarfamilj där man inte på generationer delat kulturellt kapital med "överklassen", sköld på Riddarhuset till trots. Då borde överklasstillhörigheten vara tämligen lös (de själva saknade privat umgänge med sk överklass).
    Jo, det är sant. Det blir knepigt när man är adel men inte håller på sin adlighet på något sätt. Sen flyter väl även övre medelklassen och adeln ihop i begreppet överklass. För visst kan man kalla andra än adel för överklass? Då tänker jag rika människor som varit det i många generationer och umgås med adeln. (Som hade varit adlade om vi levde kvar i det systemet) Men hur man då drar gränsen mellan övre medelklass och överklass blir också knepigt.
  • Lavish
    EruGoEller skrev 2011-05-09 20:30:24 följande:
    Så mitt fd ungomsflirt numera gift kille från ungdomsåren var med en från Övfre medelklass då? Åhh så fiiiiint.

Han är rik, välutbildad berest,spelar tennis,åker tll fina ställen, har VÅNING, fina bilar ,märkeskläder av rätt sort osv osv.Och fiiina båtar.

MEN: sådan wanna-a bee har han alltid varit. Även som tonåring. Jag som känner hans bakgrund vet att hans föräldrar är vanliga arbetare, inget särskilt med dem  förutom att de är förbaskat trevliga!

Så: att han lekar ÖVERKLASS är bara underhållande. Jag vet att det är trams. Han skiter, går på krogen och dricker paraplydrinkar han med....då ingen ser.
    haha men man får väl ge honom att han lyckats knäcka koder som att han bor i "våning" åtminstone? (Jag antar att våning ska beteckna att man bebor hela den våningen i fastigheten till skillnad från skruttig lägenhet som bara är ett rum och kök)
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?