• tänkertill

Vilken socialgrupp hör en till?

tänkertill skrev 2011-05-11 00:52:27 följande:
    Jag kan varken politisk eller sociologisk teori inom detta, men jag antar att man förenklat ser det som en triangel med basen som arbetarklass, toppen som överklass och mellanskiktet som medelklass. Uttrycket "mellersta klassen" har jag aldrig hört så vad det betyder vet jag inte. Men jag tror nog att medelklass är ungefär samma procentandel nu som förr, men som sagt jag vet inte. Jag ser det lite som "medellängd". Folk är längre idag än förut men ordet medellängd betyder samma sak om än inte samma längd...
    Säger man "sociologisk" förresten? Börjar tappa svenskan...
  • tänkertill
    trettioplus skrev 2011-05-11 00:52:40 följande:
    Man behöver medelbefolkningen- den stora massan-  som utgångspunkt för politiken. Det blir lite absurt att tala om "vad arbetarklassen behöver" om arbetarklassen har det lika bra som medelklassen. När fallet är så, behövs en skiftning i vilka som skall inräknas i begreppen.
    Nja men det har väl gjorts redan? Exempelvis har det ju diskuterats att en universitetsutbildning hade mer status förr än nu. Och som sagt, det handlar också om det kulturella kapitalet inte bara det finansiella.
  • tänkertill
    trettioplus skrev 2011-05-11 01:01:04 följande:
    Jag tänker mig snarare att Sveriges situation bäst ritas med det mittersta segmentet bredast.
    Här har vi nog också en ganska tydlig anledning till åsiktsskillnaderna. I och med att folk blir rikare, mera utbildade, har tillgång till umgänge, information och kultur, minskar skillnaderna och den undre delen drar sig mot mitten. Förvisso skuttar överklassen iväg något åt sitt håll också, samtidigt som den lägre klassen kan tappa, men mittsegmentet blir ändå allt större.
    Ut vilket perspektiv? Kanske rent ekonomiskt men kulturellt?
  • tänkertill
    trettioplus skrev 2011-05-11 01:04:51 följande:
    Spelar ingen roll. Den här tiden på dygnet får man skriva vad som helst. Det är lite som med fulla människor: de enda som begriper vad de talar om är de som är i samma tillstånd. Jag antar att vi har samma förhållande här.

Fråga som inte fått något svar:
    Var på samhällsstegen befinner sig bönder i Sverige idag? Spontant.
    I min värld är de inte arbetarklass generellt eftersom jag tänker på storbönder. Men ärligt talat vet jag för lite om hur bönder idag lever för att kunna svara.
  • tänkertill
    trettioplus skrev 2011-05-11 01:08:00 följande:
    Både och, skulle jag säga. I och med att tillgången på kunskap och information ökar (vilket delvis har med pengar att göra), så minskar avståndet i befolkningen även där.
    Nja tillgången på information ökar förvisso men det är ju både "bra" och "dålig" information, så skillnaden ligger kanske mer i förmågan att kunna granska kritiskt. Kolla bara på FL hur flosklerna haglar, i bästa fall baserat på Aftonbladets löpsedel... Skillnaderna finns nog kvar men på andra sätt.
  • tänkertill
    trettioplus skrev 2011-05-11 01:24:06 följande:
    Ja, men då behöver de inte alls längre ligga i linje med någon klasstillhörighet. Förvisso främjar utbildning kritisk källgranskning, men å andra sidan är det väldigt individuellt hur vi tar till oss. I grundskolan och gymnasiet är reflektionen central idag (det var den inte på min tid), vilket åtminstone teoretiskt borde innebära att klasskillnaderna bör krympa ännu mera på sikt.
    Jag tycker att utbildning till mångt och mycket handlar om att inhämta material och processa den. Där är ju den kritiska källgranskningen central skulle jag säga. Man skulle ju kunna säga att i Sverige har alla alltid haft tillgång till samma utbildning och ändå har vi sett skillnader där så nej jag kan inte hålla med dig där Skillnaderna finns kvar men tar sig uttryck annorlunda i och med samhällets utveckling
  • tänkertill
    trettioplus skrev 2011-05-11 01:35:32 följande:
    Visst ser vi skillnader, men nog har väl skaran "mindre välbeställda" krympt med åren, om man bortser från mindre ökningar då och då?
    Fast normen för vad som är välbeställt har ju ändrats. TV var ju inte norm när den kom på 50-talet men är det idag. Har man inte tv (ofrivilligt) räknas man som "mindre välbeställd". Tillstånden är ju inte statiska utan ändras med samhällets utveckling.
  • tänkertill
    trettioplus skrev 2011-05-11 01:42:34 följande:
    Här kan vi ju fortsätta att diskutera det där med hur mycket man får sticka ut som "medelsvensson".

Du tycker att gränsen går vid polyamorös. Skulle man kunna väga upp det med annat? Om jag var precis medel i allting annat jag företog mig, skulle det göra att jag ändå kunde vara en svensson?
    Skulle två partners till exempel kunna vägas upp av tacos på fredagar och bag in box? Väger en Volvo upp en flock getter? Kan en platt-tv och pelletspanna väga upp bristen på inomhustoalett?
    I mitt sätt att se det är de flesta "Svensssons" men dock inte medelklass
  • tänkertill
    trettioplus skrev 2011-05-11 01:47:38 följande:
    Förvisso, men samtidigt så  borde man någonstans väga in omvärldens standard (och kanske också ekologiskt avtryck?) i detta. Intressant är ju också att arbetsskadorna numera i högre grad drabbar folk i högre positioner än de "på golvet". Då tänker jag främst på ohälsa i form av stressrelaterade sjukdomar och skador som uppkommer vid för mycket sittande.
    Fast då är vi mer inne på en definition av välstånd eller? I begreppet medelklass ligger ju så mycket mer än så... Jag tror ohälsa finns i alla samhällsklasser men kanske av lite olika slag. Finns ju många förslitningsskador hos de med fysiskt krävande jobb. 
  • tänkertill
    trettioplus skrev 2011-05-11 11:13:43 följande:
    Jag håller faktiskt med om detta också. Det är väl rimligen så att befolkningen i stort måste ha lika stort inflytande i tolkningen som överklassen själva. Om tio personer överklass anser att Ingvar Kamprad inte är en av dem, men hundra andra anser det, så tycker jag det åtminstone bör luta åt att majoriteten har tolkningsföreträde.
    Ingvar Kamprad är duktig, rik, ambitiös you name it. Men han är inte överklass för det. Jag ser inte sambandet.

Känner du/ni till Michael Carroll - king of chavs - från England? En arbetarkille som vann £10M (då cirka 150 miljoner SEK) för cirka 10 år sedan. Ganska mycket pengar även för många i överklassen... Han blev inte överklass trots sina miljoner men rik för en stund
    www.dailymail.co.uk/news/article-1301508/Lotto-lout-Michael-Carroll-sell-wrecked-mansion-600-000-loss.html
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?