• Indianica

Vilken socialgrupp hör en till?

Anonym (ensamstående) skrev 2011-05-09 20:19:08 följande:
    Min uppfattning är att ensamstående med barn i alla fall historiskt ansetts inneha lägre status bara för att personen just är ensamstående och inte gift. Samma gäller ju ofta kvinnor som har många barn med olika fäder är ju enligt många trådar här på Familjeliv är wt just på grund av den anledningen.
    Nog är det så att tvåsamheten är en norm i dagens samhälle. Men ponera att en professor skiljer sig, jag tror inte att hon byter samhällsklass och blir "WT" helt plötsligt. Det handlar om många olika aspekter.

Men en viktig aspekt är att ett par oftast har dubbel inkomst och på så vis kan skaffa sig de d är symboliska attributen medelklassen har (t ex dyrare bostad).
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-09 20:19:32 följande:
    (Pappa var någon slags fastighetsskötare. Underställda och eget ansvar och sådant.)

Jag anser nog att jag själv bär in ett visst kulturellt kapital också, genom umgänge och föreningsliv. I övrigt skulle jag snarare kalla mig arbetsfri än arbetslös . Vill jag ha ett arbete utanför hemmet är det ju bara att jag skaffar ett. Det verkar inte helt rimligt att det ska inverka så väldigt mycket på klasstillhörigheten.
    Kan du definiera det kulturella kapitalet du har? Vad läser du för böcker? Hur ofta läser du böcker? Vad har du för musiksmak? Hur oftas besöker du muséer? Vad gillar du för konst?

Enligt Bourdieu är det kulturella kapitalet nästan avgörande för socialgrupp som jag förstår det. Det räcker inte med att umgås med t ex littareturvetare (man kanske bara diskuterar väder och vind med dem) utan det ska vara kuturella saker man aktivit och helhjärtat ägnar sig åt.

Vad är det för föreningsliv? Det är skillnad på en konstförening och en flugfiskeförening..
  • Indianica
    Åsa skrev 2011-05-09 20:39:44 följande:
    Irriterats över detta mer än en gång när vanor och smak som är gemensam för det mesta av arbetare och landsbygdsbefolkning får underklassetikett, som om dessa vore synonyma.

Vad är det för bok?
     Jag hittade den på nätet nu...Det är Sofia Klings avhandling som dock mest handlar om orsakerna till minskningen avfamiljestorlek från och med 1800-talets slut och en bit in på 1900-talet. Har bara läst början som också tar upp klassaspkter.
  • Indianica
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-09 21:20:10 följande:
    Jag tycker att det där om olika samhällsklasser är ganska förlegat. Jag kommer själv från arbetarklassen, med en pappa som är byggnadsarbetare och en mamma som är inom vården. Vi bodde i hyresrätt. Jag har valt att plugga vidare, är ingenjör. Maken är yrkesverksam civilingenjör och månskensbonde, hans föräldrar är lantbrukare och vi bor på lantgård.

Jag undrar vad man räknar bönder till för samhällsklass. De är ju förutom hårt kroppsarbetande även egna företagare. Är de arbetare eller medelklass? De äger ofta stora arealer också. Knepig fråga, va?

Det värsta jag vet är folk från den så kallade överklassen som trillat ner några pinnhål och som tror sig vara förmer än andra och rackar ner på "mindre fint" folk, bara för att de en gång i tiden varit till exempel direktörsfru men som nu får finna sig i att handla kläder på Myrorna i stället för i boutique. Som hävdar att de minsann är bättre än alla andra som bor i "ghettot" de tvingats flytta till efter skilsmässan. Jag reflekterade aldrig över sådana saker förrän jag träffade på en sådan person. Är inte det väsentliga att man är en trevlig människa och att man gör sitt bästa? Eller är det bara mina gamla arbetarklassvärderingar  som är så hårt inpräntade i mig som gör att jag tycker så? Jag ser ju när jag läser vad jag skrivit att min text är illröd! Är jag alltså smygsosse också?
    Bönder tillhör väl socialgrupp  2, men det beror ju som sagt på hur man delar in folk, det finns olika indelningar att göra.
    Men varför de inte är medeklass är väl att även om de kanske är storbönder och kapital bundet i stora åkerareal t ex , så saknar de oftast "fin"kulturellt kapital och högre utbildning, vilket gör att de saknar en slags bildning osm är kutym för medelklassen.
  • Indianica
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-09 21:20:10 följande:
    Jag tycker att det där om olika samhällsklasser är ganska förlegat. Jag kommer själv från arbetarklassen, med en pappa som är byggnadsarbetare och en mamma som är inom vården. Vi bodde i hyresrätt. Jag har valt att plugga vidare, är ingenjör. Maken är yrkesverksam civilingenjör och månskensbonde, hans föräldrar är lantbrukare och vi bor på lantgård.

Jag undrar vad man räknar bönder till för samhällsklass. De är ju förutom hårt kroppsarbetande även egna företagare. Är de arbetare eller medelklass? De äger ofta stora arealer också. Knepig fråga, va?

Det värsta jag vet är folk från den så kallade överklassen som trillat ner några pinnhål och som tror sig vara förmer än andra och rackar ner på "mindre fint" folk, bara för att de en gång i tiden varit till exempel direktörsfru men som nu får finna sig i att handla kläder på Myrorna i stället för i boutique. Som hävdar att de minsann är bättre än alla andra som bor i "ghettot" de tvingats flytta till efter skilsmässan. Jag reflekterade aldrig över sådana saker förrän jag träffade på en sådan person. Är inte det väsentliga att man är en trevlig människa och att man gör sitt bästa? Eller är det bara mina gamla arbetarklassvärderingar  som är så hårt inpräntade i mig som gör att jag tycker så? Jag ser ju när jag läser vad jag skrivit att min text är illröd! Är jag alltså smygsosse också?
    För övrigt kan detta med klasser eller socialgrupper kännas förlegat, men de facto kan det vara viktigt att i vissa fall ha i åtanke, t ex i skolan. Det är ju rätt taskigt att som lärare förvänta sig att elever som inte är uppväxta med klassiker helt plötsligt ska kunna göra en mer avancerad djup analys av en klassiker med ålderdomligt språk. Men det är ju just detta som ofta sker och en orsak till att barn ifrån arbetarhem får sämre betyg än barn till akademikerföräldrar, eftersom läraren i regel klassmässigt ligger närmare akademikerföräldrarna, och omedvetet kan ge alla elever samma uppgifter som kräver ett visst kulturellt kapital av eleverna, något arbetarbarnen alltså saknar.

På samma sätt åligger det också läraren att lotsa in de arbetarbarn som saknar ett visst kuturellt kapital i den "kulturellt kapitaltunga" världen. Anser jag.
  • Indianica
    Ginevra skrev 2011-05-09 21:19:20 följande:
    Jag tror faktiskt att den här typen av ställningstagande mot konsumtionssamhället snarast är något typiskt för den bildade medelklassen. Det är i alla fall den erfarenhet jag har.
    Jag upplever ändå att det finns gränser för motståndet Medelklassen är mer diskret med sina loppisfynd, men inreder t ex inte gärna hela bostaden med luggslitna "fynd" ifrån t ex Röda Korset eller Myrorna. Är det luggslitet är det charmigt luggslitet, inte av typen halvmalätet och inte hela bostaden full med "fynd" av typen plyschsoffa, plastmattor ifrån 70-talet och rangliga gamla furubord. Tunga möbler är då hellre ärvda saker eller auktionsfynd, eller har jag fel?
  • Indianica
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-09 21:47:57 följande:
    Vi fortsätter! Vad anses som kutym för medelklassen? Om du eller någon annan redan har redogjort för det kan du gärna hänvisa till ett tidigare inlägg så slipper det bli tjatigt...
    Inlägg 278 anser jag också är representativt för medelklassen Men sammanfattningsvis kan man kanske säga att "god smak" är ett riktmärke och att det till stor del iaf för övre medelklassen handlar om tradition, tänk "kassiker" gällande läsning, klassisk musik och att man tilltalas av konst som finns på t ex nationalmuseum.

För "bara" medelklass och inte övre medelklass, är det klassiska mindre viktigt, men det finns något färre inslag av det upplever jag ialla fall. Det är mer tillåtet för medeklassen att åka på charter och sola ibland och inte bara spana in historiska sevärdheter utomlands. Det är dock viktigt för medelklassen att resa årligen, utomlands och även till fjälls på vintern. Det är viktiga symboler (för status). Ytan är viktig hos medelklass och lägre medelklass, man lägger en hel del pengar på kläder odyl.
  • Indianica
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-09 22:00:15 följande:
    Det var inget jag märkte av i skolan i alla fall. Det förväntades ingenting av någon, vi fick läsa Strindberg, Twain, Shakespeare och Homeros rakt upp och ner, inga förkunskaper krävdes. Flera av oss arbetarbarn fick högsta betyg i litteraturhistoria medan likaledes barn ur medelklassen både skolkade och inte hade någon som helst koll på någonting. Och fick betyg därefter. Nu gick jag visserligen i vanliga kommunala skolor, men alla medelklassbarn går ju inte i privata skolor. Vette katten om medelklassbarn läser klassiker i privat regi de heller i någon större utsträckning, eller gjorde det på 80-talet heller.
    Ja, fast det här är vedertagen forskning om hur det ser ut generellt. På samma sätt som folk ur lägre socialgrupper ofta har sämre hälsa, än de ur högre socialgrupper. Sedan finns det förstås som med allt annat, undantag, men det förändrar ju inte helhetsbilden eller motiverar att man struntar i att folk ifrån lägre socialgrupper ofta dör tidigare än andra.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?