Inlägg från: Fru Kwasthilda |Visa alla inlägg
  • Fru Kwasthilda

Vilken socialgrupp hör en till?

Men hur kul är det med en examen man fuskat sig till? Hellre rent mjöl i påsen och stolthet.

• Fru Kwasthilda

Det är få som kan tillgodogöra sig en civilingenjörsutbildning över huvud taget.

• Fru Kwasthilda
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-13 10:58:54 följande:
    Vad menar du med "tillgodogöra sig"? Menar du som jag tror, att verkligen ha LÄRT sig något, eller att bara ha tagit sig igenom?
    Jag menar tagit sig igenom i första hand. Gör man det så har man definitivt lärt sig en del också, inte på så vis att man kommer ihåg allt, men man har definitivt lärt tänka på ett helt nytt sätt, förstå komplexa samband, snabbt idenifiera svaga punkter i ett system osv osv
  • Fru Kwasthilda
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 11:05:10 följande:
    Får jag svara här? Jag är själv civilingenjör och menar faktiskt att det är mer regel än undantag att en civilingenjör har kurser som han/hon bara tagit sig igenom, men inte lärt sig något av, egentligen.

Däremot finns det nog inte någon civilingenjör som har fått sitt examensbevis på det sättet, det mesta har man varit tvungen att verkligen förstå och lära sig för att kunna ta examen.
    Japp.
  • Fru Kwasthilda
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 11:37:03 följande:
    Men då undrar jag vad det är du menar är bildning? Och kompetens?

Jag tror i motsats till dig att man faktiskt KAN läsa in en hel utbildning, även i nanoteknologi, hemma och ha samma kompetens som någon med ett formellt utbildnigsbevis. Och just på forskarnivå är det inte helt ovanligt att man får läsa in sig på ett nytt område och alltså mer eller mindre på egen hand skaffar sig kompetens även på det området.
    Nja, jag är tveksam.

På forskarnivå definitivt ja. Fast då har man redan examen och vana av flera års vana av studier på universitetsnivå.
  • Fru Kwasthilda

Om man verkligen förstår innebörden av ordet demokrati så kan man inte ha specifika krav på kandidaterna. Däremot så gör nog varje parti en egen "lämplighetsgallring".

• Fru Kwasthilda

#1027 Jag hade föredragit att du skrev "vi och de" eller "oss och dem"

Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?