• Lisa75

Vilken socialgrupp hör en till?

Vilken klass man tillhör rent forskningsstatistiskt är en sak, det som påverkar i vardagen är ju vilken socialgrupp andra människor placerar en i när man träffas. Var man kan smälta in och var man känner sig hemma.
    Den frågan får du inget svar på här på Familjeliv, men du verkar ju veta svaret själv

• Lisa75
    Anonym (oväsentligt) skrev 2011-05-10 09:42:03 följande:
     jag har bott både i en liten bondhåla till Lidingö och Östermalm och var man bor och vad man har för prylar har ingen betydelse. Din egen lycka och tillfredställelse är viktigare än att visa omvärlden vilken status du har!
    Verkligen! Det är bara så sorgligt många som inte stannar upp och vågar leva efter den tanken.

• Lisa75
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-10 18:21:57 följande:
    Jo, en sak jag kom att tänka på. Vad äter folk i överklassen för sorts mat? Är maten som finns på ICA fin nog åt dem eller är det privatimporterat som gäller? Äter de pilgrimsmusslor som vi andra äter fiskbullar? Kör de Black Angusbiff när vi andra kör fläskkarré? Jag kom att tänka i dessa banor eftersom det är dags för mig att gå och spisa våra triviala kycklingklubbor... Jag är fullt seriös med min fråga, även om jag kanske låter lite raljant nu.

Jag har såklart en del fördomar om överklassen, man gör sig ju en bild av hur man tror att det är eftersom man inte vet. Min bild är att de inte lagar mat själva. De går ut och äter. OM de till nöds lagar mat så är det enkel mat med råvaror som inte kommit i närheten av COOP och ICA. Och framför allt inte Willys. Jag är inte säker på om de har tjänstefolk, men antagligen har de städhjälp, framför allt sedan RUTavdraget kom, nu har ju var och varannan städhjälp. Jag tror inte att de har privatchaufförer och sådant, de vill nog gärna ha ett eget liv utan påhäng för jämnan.

Nej, nu kokar riset snart torrt!
    Överklassen är inte en homogen grupp. Det finns olika värderingar även inom överklassen. vissa gillar att spendera pengar på mat, andra sätter en ära i att leva snålt.

Ska man ändå generalisera kan man väl säga att bättre bemedlade oftare än andra lägger pengar på råvaror av bra kvalitet, exempelvis genom att handla sitt kött på Östermalmshallen istället för att åka till Willys med rabattkupong i handen.

Att laga god mat och baka sitt eget bröd är en het trend nu och jag skulle säga att många välbeställda ser det som en lyx att ta sig tid att laga riktigt god mat på fina råvaror.
  • Lisa75
    Indianica skrev 2011-05-10 21:51:03 följande:
    Ja, fast jag undrar ändå, vad är då mer "exxklusivt" än att studera i många år? Det krävs ju inte bara en arbetsinsats och hyfsat läshuvud och envishet, utan en vilja att dels avstå lön under alla dessa år och kanske dessutom dra på sig lån. Jag tänker mig ändå att det faktiskt är en minoritet som utbildar sig länge och inom vilka yrken satsar man massor på att seriöst kompetensutveckla sina medarbetare via universitetet? Det är då ingenting jag hör talas om.
    Att vara doktor eller docent är absolut status! .

Men, jag skulle påstå att doktorshatten eller docenttiteln bör finnas i rätt sammanhang för att komma till sin rätt.

Att bo i en tvåa i Tensta och vara doktor hjälper föga.

Att däremot bära sin doktorshatt som en accessoar till en fin karriär och ett boende i statustfyllt område, det är tjusigt det. Mer i 40-talistgenerationen än bland yngre generationer, dock.

• Lisa75
    Indianica skrev 2011-05-10 22:08:42 följande:
    Ja, det har du helt rätt i. Ett bra exempel på hur komplext det här med klass är. Det är ju sorgligt nog aå att särskilt många av våra iunvandrare fått göra just denna klassresa "nedåt" när de kommit hit med sina akademiska karriärer och inte fått ett arbete

Ja, det är väldigt sorgligt - och genant för Sverige.

• Lisa75

Ska man poppa popcorn eller gå och lägga sig? Den här tråden börjar bli riktigt underhållande. Ni tar detta på sånt oerhört allvar!

• Lisa75
    jamjar skrev 2011-05-11 19:02:20 följande:
    Jag är själv adlig och kommer från en bättre stadsdel i sthlm. Men jag skulle dock aldrig kalla mig överklass idag, då adeln i sverige flyttat från strandvägen och blivit "folklig". Vi bor i villor ute i förorterna numera, en del av oss i hyresrätter och många bor ute på landet och driver egen firma som vilka svenssons som helst.  
    Jag anser mig själv vara priviligerad medelklasskvinna, men överklassen för mig  är DE SOM BESTÄMMER I SVERIGE makthavarna! Och då inte riksdagsmännen, utan även de med verklig makt.
    Att ha pengar utbildning är inte en fribiljett till överklassen, men en bra genväg dit.

Ts däremot,  jag anser att du, av din beskrivning, är en perfekt medelsvensson med normalt folkvett, och det tycker jag duger alldeles utmärkt! fast det är ju klart, jag vet naturligtvist ingenting om dina tillgångar eller eventuella maktpositioner.
    Jag håller med. Av de personer med adligt namn jag träffat genom åren har bara en liten handfull tillhört överklassen. Det finns förstås familjer där man fortfarande har gods och gårdar kvar men de allra flesta tillhör inte den gruppen.
  • Lisa75
    trettioplus skrev 2011-05-16 20:40:30 följande:
    Jag har inte sagt något om det, vad jag vet. I så fall har jag svarat på något annat.
    Men folket på FL allena är ju inte de enda som ser på mig.
    Men ska vi vara sådana, så tillhör jag skaran som anser att var och en måste få definiera sig själv utifrån sitt eget liv, vad det än gäller.
    Jag bryr mig inte det minsta om ifall du vill kalla dig överklass eller något annat heller, för den delen. Jag har för länge sedan slutat försöka få omgivningen att se mig som något speciellt genom att hävda vad andra är eller inte är och om det är finare eller fulare än vad jag fått med mig. Skall det definieras, så definierar jag hellre mig mot något/någon, än från något/någon.

Om det skulle vara så att majoriteten av befolkningen anser att medelsvensson är medelklass, så ser jag inte varför akademikerna i kultureliten skulle ha tolkningsföreträde. Inte heller varför någon ska ha rätt att sätta stämpel på någon annan. Jag tycker det är rätt fult.
    Jag har funderat i litegrann liknande banor när jag följt den här tråden.
    Oavsett vad folk säger här så bestäms din klass varje gång du träffar en annan människa.

När du och jag möts kommer vi att läsa av en mängd osynliga signaler och placera in varandra i fack och i någon slags samhällshierarki.

Vi gör det sannolikt inte medvetet, men det är en instinkt vi alla har.

Och då spelar det inte så himla stor roll vad kreti och pleti har intellektualiserat fram på Familjeliv, vår bedömning görs oberoende av detta. Och man kan säkert göra rätt olika bedömningar beroende på vad man själv värderar och uppmärksammar.
  • Lisa75
    trettioplus skrev 2011-05-20 11:43:33 följande:
    Jag håller inte alls med om det. Snarare är det väl så att samhället i stort indikerar på att det är den viktigaste i livet. Det är svårt att värja sig ifrån att större delen av vår verklighet handlar om att konsumera sig en livsstil och en personlighet.
    Själv finner jag pengar och statusprylar otroligt ointressant utöver den frihet och trygghet de ger att inte vara helt barskrapad. Få saker imponerar på mig så mycket som personer som orädda slänger sig ut i huvudlösa projekt med devisen att de i alla fall inte har något att förlora. Själv har jag en hel del viktigt att förlora på att göra på det viset. På gott och ont.
    Att våga göra det hör också med social tillhörighet att göra - har man en trygghet i grunden så vågar man riskera mer! Man vet att det sociala skyddsnätet finns där. Inte bara det ekonomiska. Och det finns liksom inte i ens begreppsvärld att man skulle hamna på gatan eller dylikt.
  • Lisa75
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-21 11:36:18 följande:
    Varför romantiserar de bakåtstävan? Vad är det som gör att de klamrar fast vid det gamla och ålderdomliga och inte vill ta till sig av det moderna i form av TV, populärmusik (jo, det har tidigare hävdats att det endast spisas klassisk musik) och varför kan de inte uppskatta t.ex Ulrika Hydman-Vallien utan det måste vara Anders Zorn (eller är det för trashigt det också kanske?) Måste saker nödvändigtvis vara av ondo bara för att de inte härrör från förra sekelskiftet som färskast?

Jag vägrar tro att överklassen i gemen är sådan. Jag vill gärna tro att de är på det hela taget ungefär som de flesta människor.
    Det är inte överklassen som skryter med att man inte har tv - som personen skrev är det i den kulturella medelklassen.

Att det anses fint att inte ha tv är för att tv-tittande i denna grupp anses vara en fördummande, passiv aktivitet. Att läsa böcker och ägna sig åt andra kulturella aktiviteter har en helt annan status än att sitta och glo på tv. 
    Dessutom är tv-tittande otroligt Svensson och det sista man vill vara i den kulturella eliten är Svensson.

Även i vissa grupper där man ligger i teknikens framkant är det idag lite coolt att inte ha tv, men av helt andra skäl - man konsumerar allt på nätet istället. Att ha slängt ut tv:n symboliserar i denna grupp att man är helt webbifierad och liksom lever litegrann i framtiden.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?