Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jag)

Vilken socialgrupp hör en till?

Men herregud dina föräldrar är ju arbetarklass så det skriker om det! typiska arbetarjobb...inget fel med det!

En annan sak som är intressant är att du anser att en f-skattesedel är något att komma med?! det är väl också väldrigt arbetarklass... det vet väl de flesta att ett akitebolag alltid är att föredra om man startar eget...men du kanske inte har så mycket att förlora om det skulle skita sig?!

Jag själv anser mig också solklar arbetarklass...mamma arbetar som receptionist pappa är åkare..jag studerar just nu YH och min sambo jobbar i industrin med en årslön på 350 k...Min pappas åkeri är värt flera miljoner och han kommer att leva gott när det säljs men han kommer ändå alltid att tillhöra arbetarklassen...

arbetarklass är INTE lika med underklass!

• Anonym (jag)
    trettioplus skrev 2011-05-10 09:19:50 följande:
    Det beror på vem du frågar. Jag går efter den traditionella beteckningen av arbetaklass som underklass, oavsett vad Moderaterna säger. Åkare är inte heller en självklar arbetare. I synnerhet inte i din fars fall.

Det är inte alls självklart att aktiebolag är den självklara bolagsformen, det är något som insatta i företagande är väl medvetna om. Endast den okunnige skulle säga att "aktiebolag alltid är att föredra". Jag skulle kunna ge en kurs i det där här och nu, men jag tycker inte riktigt att den debatten hör hemma just här.
    ok här kommer en beskrivning på arbetarklass från nationalencyklopedin:

arbetarklass

arbetarklass, del av befolkningen i ett samhälle som betraktas som ett klassamhälle. Vanligen räknas till arbetarklassen de som utför avlönat kroppsarbete, men i en vidare definition av begreppet kan även andra löntagare utan chefsställning och utan högre utbildning räknas dit.

www.ne.se/arbetarklass

detta för mig är arbetarklass...underklass är för mig de männsikor som står utan självförsörjning.

Ok det skulle iofs vara intressant att veta i vilka fall enskild firma är att föredra? min utbildning inom företagsekonomi säger mig inte det men jag kan ju ha fel förstås.
  • Anonym (jag)
    trettioplus skrev 2011-05-10 10:20:04 följande:
    Vi hade en lite annan beskrivning ovan. Bland annat att gränsen mellan arbetarklass och medelklass skulle dras mellan barnskötare och förskollärare. Jag är verkligen där emellan, personligen.

Kort då:
    Enskild firma eller handelsbolag är att föredra om
    - man inte vill att redovisningen skall vara offentlig
    -man inte vill ha eller behöver auktoriserad revisor
    -man inte har 100.000 (tror jag det är nu) att avsätta i aktiebolaget
    -man anser att omkostnaderna är onödiga
    -man inte har en sådan verksamhet att man riskerar sin privata ekonomi med leverantörsskulderna
    -inte vill tillsätta en styrelse

Många tror att man bara kan förlora aktiekapitalet vid en konkurs, vilket inte stämmer. Vid KK tas leverantörsskulderna från aktiekapitalet, men har du inte sådan verksamhet att detta är en knäckfråga, så bör du överväga om AB är den bästa bolagsformen för dig.
    Om vi tar exemplet "fotograf", och din verksamhet i huvudsak går åt att fotografera med din eller ditt företags utrustning, så finns det egentligen ingen anldening för dig att ha något annat än en enskild firma. Det är både dyrare och krångligare. Marknaden är inte heller så naiv nuförtiden (oftast) att endast bolagsformen i sig öppnar en massa dörrar i form av krediter och annat, som det gjorde förut.
    mm den andra beskrivningen kom väl från wikipedia och kan väl inte ses som tillförlitlig men... om du vill dra det mellan barnskötare och förskollärare så borde du ju själv inse att din uppväxt är arbetarklass då man kan jämföra det med skilnaden mellan undersöterska och sjuksköterska... gymnasieutbildning vs högskoleutbildning!

ok du har säkert en poäng i det du skriver om AB och f-skatt men jag har iaf fått lära mig att AB alltid är att föredra. btw är det 50 000 man behöver för att starta
  • Anonym (Jag)
    Fru Kwasthilda skrev 2011-05-13 18:21:45 följande:
    Om man verkligen förstår innebörden av ordet demokrati så kan man inte ha specifika krav på kandidaterna. Däremot så gör nog varje parti en egen "lämplighetsgallring".
    Riksdagsmännen ska ju representera folket. Dock anser jag personligen man kan ställa högre krav på "toppolitiker" än andra politiker gällande utbildning, det är inte odemokratiskt att göra det. Inte om det verkligen är så att majoriteten av alla i Sverige är så högutbildade (jag vet dock ej vad snittlängden för utbildning är och det torde variera kraftigt mellan ynge- och äldre folkgrupper). Å andra sidan kan man ju se det som självsanerande- Det parti med flest foliehattsbeklädda personer i toppen torde få färre röster.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?