• EruGoEller

Vilken socialgrupp hör en till?

Sociolog. haha måste skratta... "talar vi vin är det inte bag -in box"..

Ärligt talat. Det finns INGEN som är fin i kanten ALLTID..

Det är folk av de som är överklass med, man tror bara att de sitter och finsmakar hela tiden men så är det inte. Så försök inte påskina det..  

• EruGoEller
    Lavish skrev 2011-05-09 20:20:20 följande:
    Mina föräldrar reser charter fast de båda har universitetsutbildning, liksom sina föräldrar och föräldrarnas fäder. Jag tror faktiskt inte Ving omedelbart gör dem till arbetarklass.

I somras åkte jag runt Rumänien med lokaltåget för att besöka medeltida slott och stadskärnor, i höstas var vi i Marocko på charter och spenderade tiden vid poolen.

Och jag har sett prinsessan Christina äta pringles.
    Christina äter pringels? Ring Se o Hör ! Omedelbart. Ju ett fall för att abdikera och lämna kungafamiljen. Inte kan en kunglighet äta annat än vaklar och gåslever?? Skäms på henne!
  • EruGoEller
    Anonym (sociolog) skrev 2011-05-09 20:17:49 följande:
    Adel behöver inte vara överklass. Överklass är med komplicerat än så. Det handlar både om stort ekonomiskt och kulturellt kapital. Att du har en historia som sträcker sig över flera hundra år är ingen nackdel. Men för att göra klivet från övre medelklass till överklass krävs en rad olika åtgärder. Se det som en egen kultur med egna normer och värderingar.

Tala inte om pengar.
    Var artig.
    Tala väl och skriv bättre.
    Ha en adekvat akademisk utbildning- även för männen.
    Arbeta med rätt saker.
    Var gärna läkare, präst, advokat som man, som kvinna kan du arbeta samhällsorienterat som lärare och psykolog.
    Ha rätt fritidsaktiviteter: segling, tennis. Golf är för medelklassen.
    Just det att positionerna ändras är en del av överklassen. De definierar vad som är rätt och fint med sin rätt som topskikt. Golf var en överklasssport, men är nu för mainstreem.
    När du reser utomlands reser du till rätt ställen.
    Sommarnöje- inte sommarstuga
    Du bor i våning- inte i lägenhet.
    Så mitt fd ungomsflirt numera gift kille från ungdomsåren var med en från Övfre medelklass då? Åhh så fiiiiint.

Han är rik, välutbildad berest,spelar tennis,åker tll fina ställen, har VÅNING, fina bilar ,märkeskläder av rätt sort osv osv.Och fiiina båtar.

MEN: sådan wanna-a bee har han alltid varit. Även som tonåring. Jag som känner hans bakgrund vet att hans föräldrar är vanliga arbetare, inget särskilt med dem  förutom att de är förbaskat trevliga!

Så: att han lekar ÖVERKLASS är bara underhållande. Jag vet att det är trams. Han skiter, går på krogen och dricker paraplydrinkar han med....då ingen ser.
  • EruGoEller
    Indianica skrev 2011-05-09 20:18:37 följande:
    Men det är ju sant och det handlar också om pengar, att ha råd att vara "finsmakare". De som är riktigt illa där an dricker ju hembränt
    näe..jag studerar och är snorfattig just nu men unnar mig gott bra vin på flaska varje helg ändå...
  • EruGoEller
    Lavish skrev 2011-05-09 20:33:14 följande:
    haha men man får väl ge honom att han lyckats knäcka koder som att han bor i "våning" åtminstone? (Jag antar att våning ska beteckna att man bebor hela den våningen i fastigheten till skillnad från skruttig lägenhet som bara är ett rum och kök)
    jo han var väldigt stolt över sina framgångar då vi sågs sist...hehe.. . (jag satt mest och tittade i hans vackra ögon och vi visste ju båda varför jag var där.. ).  (mmm.... )

Nåväl, han är söt och snäll. Och jag har gillat honom sedan vi var mkt unga. Trots hans iver att försöka framstå som "lyckad och fiiin"..

• EruGoEller
    miljarden skrev 2011-05-09 20:50:46 följande:
    Min pappa sa i och för sig våning även om förortsettan jag och mina syskon hade att bo i som ungdomar. "Det är en riktigt trevlig våning, faktiskt."
    Trevlig pappa du har !
  • EruGoEller
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-09 21:20:10 följande:
    Jag tycker att det där om olika samhällsklasser är ganska förlegat. Jag kommer själv från arbetarklassen, med en pappa som är byggnadsarbetare och en mamma som är inom vården. Vi bodde i hyresrätt. Jag har valt att plugga vidare, är ingenjör. Maken är yrkesverksam civilingenjör och månskensbonde, hans föräldrar är lantbrukare och vi bor på lantgård.

Jag undrar vad man räknar bönder till för samhällsklass. De är ju förutom hårt kroppsarbetande även egna företagare. Är de arbetare eller medelklass? De äger ofta stora arealer också. Knepig fråga, va?

Det värsta jag vet är folk från den så kallade överklassen som trillat ner några pinnhål och som tror sig vara förmer än andra och rackar ner på "mindre fint" folk, bara för att de en gång i tiden varit till exempel direktörsfru men som nu får finna sig i att handla kläder på Myrorna i stället för i boutique. Som hävdar att de minsann är bättre än alla andra som bor i "ghettot" de tvingats flytta till efter skilsmässan. Jag reflekterade aldrig över sådana saker förrän jag träffade på en sådan person. Är inte det väsentliga att man är en trevlig människa och att man gör sitt bästa? Eller är det bara mina gamla arbetarklassvärderingar  som är så hårt inpräntade i mig som gör att jag tycker så? Jag ser ju när jag läser vad jag skrivit att min text är illröd! Är jag alltså smygsosse också?
  • EruGoEller
    Anonym skrev 2011-05-09 22:04:43 följande:
    Fast man räknar väl en hel familj till en klass? Jag "tillhör" lägre meldeklass som lärare och min man 2tillhör" övremedelklas som beteendevetare. Vad är då vår familj.....? Vilken klass tillhör vår son...?
    du får fråga en matematiker som kan ställa upp en trippel-kalkyl i tredimensionell fattilarkalkyl på det där.
  • EruGoEller
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-09 22:14:00 följande:
    Usch, fjällsemester! Sådant trams... Jag vägrar göra saker bara för att man "ska", jag bryr mig inte det ringaste om status. Jag tycker att statusjakten är enbart löjlig. Grannen bygger ett nytt garage  - jag bygger också nytt fast självklart större. Och så vidare. Det är sjukt, tycker jag. Jag blir snarare lite trotsig i stället och gör som jag vill. Men det är jag, det. Måste säga att jag tilltalas av överklassens chosefrihet och att de inte skryter! Det är något som gemene man borde ta efter.

Måste medge (med viss trotsig stolthet) att jag nog är lite av en kulturell analfabet. Om jag åker på semester, då vill jag uppleva landet, vill gärna se alla de klassiska sevärdheterna och skulle väldigt gärna åka till Louvren mais il me faut repeter le francais un petit peu för det var j-vligt länge sedan jag gick i skolan Men där går nog gränsen. Jag är inte ett dugg intresserad av teater, klassisk musik och gick humanistisk linje för att jag gillade språk, inte för att jag ville gå och se grekiska dramer...
    Puss! Me like!
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?