Anonym (sociolog) skrev 2011-05-09 20:17:49 följande:
Adel behöver inte vara överklass. Överklass är med komplicerat än så. Det handlar både om stort ekonomiskt och kulturellt kapital. Att du har en historia som sträcker sig över flera hundra år är ingen nackdel. Men för att göra klivet från övre medelklass till överklass krävs en rad olika åtgärder. Se det som en egen kultur med egna normer och värderingar.
Tala inte om pengar.
Var artig.
Tala väl och skriv bättre.
Ha en adekvat akademisk utbildning- även för männen.
Arbeta med rätt saker.
Var gärna läkare, präst, advokat som man, som kvinna kan du arbeta samhällsorienterat som lärare och psykolog.
Ha rätt fritidsaktiviteter: segling, tennis. Golf är för medelklassen.
Just det att positionerna ändras är en del av överklassen. De definierar vad som är rätt och fint med sin rätt som topskikt. Golf var en överklasssport, men är nu för mainstreem.
När du reser utomlands reser du till rätt ställen.
Sommarnöje- inte sommarstuga
Du bor i våning- inte i lägenhet.
Så mitt fd ungomsflirt numera gift kille från ungdomsåren var med en från Övfre medelklass då? Åhh så fiiiiint.
Han är rik, välutbildad berest,spelar tennis,åker tll fina ställen, har VÅNING, fina bilar ,märkeskläder av rätt sort osv osv.Och fiiina båtar.
MEN: sådan wanna-a bee har han alltid varit. Även som tonåring. Jag som känner hans bakgrund vet att hans föräldrar är vanliga arbetare, inget särskilt med dem förutom att de är förbaskat trevliga!
Så: att han lekar ÖVERKLASS är bara underhållande. Jag vet att det är trams. Han skiter, går på krogen och dricker paraplydrinkar han med....då ingen ser.