Inlägg från: Anonym (söker svar ;-)) |Visa alla inlägg
  • Anonym (söker svar ;-))

Vilken socialgrupp hör en till?

Om man har alla dessa tre utbildningar, vilken socialgrupp tillhör man då?

Undersköterska, Sjuksköterska, Läkare.

Blir det ett genomsnitt då av arbetarklass, lägre medelklass och högre medelklass?

Typ snittet blir då lägre medelklass?

Eller gäller den högsta utbildningen som måttstock?

Undrar om 1 år på en civilingejörsutbildning förutom ovan 3 utbildningar drar upp snittet?

miljarden skrev 2011-05-09 19:42:43 följande:
    Det låter onekligen som man håller på att arbetar upp sig, men det är ju inte riktigt så enkelt som att man flyttar upp ett steg för att man skaffar sig en högre utbildning. . 

Ok. mer bakgrund. kommer från ett hem där modern var socionom och levde på gods som barn med tjänstefolk och hade personligt hembiträde hela sin uppväxt. Gården sköts i dag av mina sysslingar och är tydligen rätt stor och har stor omsättning med det de sysslar med. 

Min pappa är civilingejör och på hans sida var man musikdirektörer.

Är uppvuxen i hus + sommarstuga.

Jag gick naturvetenskaplig utbildn på gymnasiet. Blev omvägen via usk o ssk för att komma in på läkarutbildningen.

Så: vad är jag då?

miljarden skrev 2011-05-09 20:44:17 följande:
    Jag skulle säga övre medelklass. Vad skulle du säga?
    Jag säger: mer loppis åt folket! jag är anti-konsument som enbart handlar kläder och saker på loppisar.

Min fd sambo var sur för att jag klädde mig enligt honom "som en sopsäck". Min pappa har alltid klagat på min mammas dålig kläsmak (typ jeans och en tröja och träskor) fastän hon kom från ett överklasshem.
    Numera går pappa hemma med trasiga kläder "för man är ju pensionär och då får man göra som man vill".

Mamma handlar alltid på REA, sminkar sig aldrig och hennes största intresse är att läsa böcker, dricka kaffe och sova.

Så vi har nog degraderat oss själva rejält eftersom ingen har några som helst fin-fasoner utan är mkt down-to-earth.

Mao_ klasstillhörighet är ren bullshit! 

miljarden skrev 2011-05-09 20:50:46 följande:
    Min pappa sa i och för sig våning även om förortsettan jag och mina syskon hade att bo i som ungdomar. "Det är en riktigt trevlig våning, faktiskt."
    Underbar kommentar !

Min pappa säger "lägenheten" om sitt tvåvånings radhus!

Power åt våra pappor!    
    Indianica skrev 2011-05-09 21:48:26 följande:
    Jag upplever ändå att det finns gränser för motståndet Medelklassen är mer diskret med sina loppisfynd, men inreder t ex inte gärna hela bostaden med luggslitna "fynd" ifrån t ex Röda Korset eller Myrorna. Är det luggslitet är det charmigt luggslitet, inte av typen halvmalätet och inte hela bostaden full med "fynd" av typen plyschsoffa, plastmattor ifrån 70-talet och rangliga gamla furubord. Tunga möbler är då hellre ärvda saker eller auktionsfynd, eller har jag fel?
    isåfall är jag då ett undantag och även min mamma. Mamma växte upp på stort Gods med flera våningar, kristallkronor och antika möbler i ek mm... hon satsade direkt på enkelhet då hon flyttade till sin första studentlya där hon förförde min då 28 åriga far genom att bjuda honom på en varm folköl

Pappa blev helt såld!

Mamma har sedan aldrig brytt sig om vrken maner, kläder, mode, eller annat som hör till överklassen.

Jag är en som älskar mitt bardoms 70 tal och samlar på retrotyger ,men jag har faktiskt min mormors finaste kristallkrona hemma, mitt bland alla loppisfynd!

Tror mamma slog bakut mot överklass-fasonerna och hon har då aldrig nämnt sina föräldrar eller morföräldrar ( de som hade godset) som överklass eller fina. Hon har enbart i alla år talat om deras egenskaper: att de avr gästvänlig ,kärleksfulla och att hon älskade dem oerhört! 

Indianica skrev 2011-05-09 21:37:10 följande:
    Bönder tillhör väl socialgrupp  2, men det beror ju som sagt på hur man delar in folk, det finns olika indelningar att göra.
    Men varför de inte är medeklass är väl att även om de kanske är storbönder och kapital bundet i stora åkerareal t ex , så saknar de oftast "fin"kulturellt kapital och högre utbildning, vilket gör att de saknar en slags bildning osm är kutym för medelklassen.
    jJg plöjde alla klassiker i bokhyllan där hemma som barn men inte gillade jag atta "analyser djupa böcker" för det i skolan! 
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-09 22:00:15 följande:
    Det var inget jag märkte av i skolan i alla fall. Det förväntades ingenting av någon, vi fick läsa Strindberg, Twain, Shakespeare och Homeros rakt upp och ner, inga förkunskaper krävdes. Flera av oss arbetarbarn fick högsta betyg i litteraturhistoria medan likaledes barn ur medelklassen både skolkade och inte hade någon som helst koll på någonting. Och fick betyg därefter. Nu gick jag visserligen i vanliga kommunala skolor, men alla medelklassbarn går ju inte i privata skolor. Vette katten om medelklassbarn läser klassiker i privat regi de heller i någon större utsträckning, eller gjorde det på 80-talet heller.
    miljarden skrev 2011-05-09 22:09:35 följande:
    Så klart har hon inte talat om dem som överklass eller fina. Det vore ganska märkligt om hon gjorde.
    Jag håller med Speranzetta om att den typen av antikonsumtion är rätt typiskt medelklassen. Det finns något demonstrativt över ditt sätt att tala om hur ni lever, en stolthet över normbrytandet som också talar för att ni är medelklass. Handlade ni på loppis av nöd skulle du inte tycka att det var något anmärkningsvärt med det. Det är ett val ni gör och den valmöjligheten är det främst medelklassen som har.
    Fel. Jag har verkligen inte råd med annat än loppisar just nu då jag pluggar. Är jag plötsligt arbetarklass då?
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-09 22:22:48 följande:
    Fel. Man skäms som en hund för att man inte har råd, just för att man är av arbetarklass. Det är arbetarklassens stora skam, att inte kunna köpa allt som medelklassen har råd med. Och min bild är att man skäms över detta faktum. Varför tror du annars att så många hamnar i "Lyxfällan"-sitsen? Att yttra orden "Jag har inte råd" sitter väldigt långt in för de allra flesta. Man vill ju så gärna. Och att behöva säga nej till sina barn på grund av ekonomiska skäl är hjärtslitande.
    nej.. så tycker jag inte alls att det är...jag tvingas leva på loppisfynd pga mina studier och jag skäms inte det minsta!
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?