• DizNick

När börja träna/motionera?

Födde den 28/4 utan komplikationer. Fick sy ett stygn som jag inte känner av alls. Lite öm i magen ibland men annars mår jag super bra! Kan inte tala om hur mycket jag vill börja träna och röra på mig. Så när kan man göra det??

Jag hade svår forglossning under större delen av graviditeten, men den är nästan helt borta! Tänkte testa att rida till nästa helg. Och börja promenera. Men när är kroppen helt ok att börja träna på allvar? 

• Svar på tråden När börja träna/motionera?
  • Natulcien

Även om fogarna känns bra så tar det ju tid innan de är som förut. De förblir ju "uppluckrade" ett tag, så ta det lugnt. Ta små steg och undvik "bredbenta" övningar.

Promenera kan man göra ganska snabbt. Jag var ute efter 5 dagar och promenderade. Då gick jag bara i 20 min, men sen ökade jag ganska snabbt. Så efter 1 månad ca så gick jag dagliga 1-timmespromenader utan problem.

Däremot ska man vara mer försiktig med löpning och liknande. Jag, som är en van löpare, gjorde ett försök att springa efter 4 mån., men fick tyvärr så kraftigt urinläckage att jag fick avbryta. Detta trots dagliga knipövningar! Gråter
    Nu är sonen 6 mån. och jag ska snart göra ett nytt försök att springa.

Viktigt är att träna upp bålstabiliteten innan man börjar springa och liknande, eftersom den har blivit förslappad efter graviditeten.

Men det bästa är nog att känna efter noga...alla är ju olika och återhämtar sig olika snabbt. Glad

• DizNick

Ska testa att gå och hämta sonen på dagis idag. Är ca 30 mins promenad fram och tillbaka.
    Ska även skritta och ev trava lite på min häst på lördag. Pratade med stallägaren som är fd BM och nu jobbar på gyn. Och hon tyckte det var rimligt. Så länge jag inte "jobbar" med bäckenet, utan bara åker häst.

Tips på nyttig "bantningsmat" när man helammar?? Har 15 kg att gå ner (Min vikt innan barn nr 1) 

• Mellanmjölkens land

Var och tränade i söndags, på dotterns 4v-dag. Tog det ganska lugnt, inga hopp eller springande. Uppvärmning blev 10 min cykel dit Dottern ville ha mat efter 45 min så jag hann inte riktigt med hela träningen.

DizNick skrev 2011-05-11 10:59:03 följande:
    Tips på nyttig "bantningsmat" när man helammar?? Har 15 kg att gå ner (Min vikt innan barn nr 1) 
     Har motsatt problem, vikten bara rasar av mig. Ska vi byta?
  • DizNick
    Mellanmjölkens land skrev 2011-05-11 15:01:53 följande:
    Var och tränade i söndags, på dotterns 4v-dag. Tog det ganska lugnt, inga hopp eller springande. Uppvärmning blev 10 min cykel dit Dottern ville ha mat efter 45 min så jag hann inte riktigt med hela träningen. Har motsatt problem, vikten bara rasar av mig. Ska vi byta?
    Haha önskar ahg rasar i vikt;) Gjorde dock inte det förra gången jag helammade. Så har vel inte så stora förhoppninar att det ska bli annorlunda denna gång;)
  • DizNick
    Mellanmjölkens land skrev 2011-05-12 14:31:08 följande:
    Jag äter som vanligt, dvs normala, ogravida portioner. Försöker lägga till mellanmål men de räcker bevisligen inte
    Jag vet att man inte ska säga så men är avundsjuk på dig! väger nu 74 kg och ska ner till 57kg. Lång väg:/
  • Mellanmjölkens land

Vägde 77 som höggravid, 3v senare 67. Hade då gått ner knappt 1kg på 1v. Just nu vet jag inte vad jag väger eftersom vi inte har nån våg hemma så jag väger mig på BVC.

Har legat på 62-68kg sen jag var 12 (är nu 28) så min kropp visste vad den "borde" väga

Svar på tråden När börja träna/motionera?