• Swompi

stygn o svullen

blev sydd med ett par stygn efter förlossningen o är jätte svullen och öm där, va lite mer än en vecka sen jag födde.
    vill ju börja röra på mig nu men det gör så ont efter ett tag :(

hur länge kan det va så?
    o när försvinner stygnen?

• Svar på tråden stygn o svullen
  • Amy27

Jag födde min son för två och en halv vecka sen. Svullnaden gick ner efter lite mer än en vecka. Stygnen är fortf kvar och de stramar men ytterst lite. Jag har gått några korta promenader ett tag nu och det funkar. Gå runt kvarteret bara du kmr ut en sväng.
    Jag tror också det läker bättre om man rör på sig lite.

• Bullis01

Hej!

Jag födde min dotter för 6 veckor sen och blev sydd invändigt ganska många stygn,kunde knappt gå normalt så öm jag var,så blev bara mycket korta rundor i kvarteret.Det tog ca 4 veckor innan jag klarade att gå en långpromenad fast det e 6 veckor sen förlossning,så har jag fortfarande ont i underlivet. Mina stygn skulle lossna på egen hand efter ca 4 veckor eller upp till 4 veckor sade läkaren. 

• Linawb

Efter 10 dagar märkte jag en klar förbättring, efter 14 dagar var det nästan bra! Hade då vrålont från början kan jag tillägga. Stygnen försvann nog efter ca 2-3 v. 

• bl0mman

Jag födde för 4 veckor sen. Var svullen kanske 2-3 veckor sen tyckte jag det började gå ner. Fast ont gör det fortfarande. Speciellt efter att jag har rört mig för länge och ifall jag blivit för kall av ngn anledning. Det blir bättre för varje dag men vissa dar är bättre än andra. Gick på en 2-timmarspromenad efter ca 3 veckor och nu kan jag sitta nästan hur länge som helst utan att det börjar göra ont.

Men gå ut och gå litegrann och känn efter hur mycket du orkar. Ta inte ut dig, det är nog inte så bra. För varje dag kommer du att bli starkare! Och så är det ju ganska bra för läkningen om man rör sig lite lagom vad jag förstår! Men tänk på att det tar tid att återhämta sig från en förlossning (och graviditet för tusan!) På MVC säger de hela tiden att det tar 6-8 veckor innan man är okej återhämtad. :)

Stygnen ska väl absorberas av kroppen efter ett tag. Men jag hade några som satt och stramade alldeles för mycket tyckte jag, så barnmorskan tog bort några stycken idag faktiskt. Så om du tycker det känns jobbigt fortfarande om ett par veckor, be barnmorskan ta en titt vettja!

• Bollen2

Ett par veckor var jag väldigt öm och svullen. Men de första dagarna var såklart värst, hade aldrig tänkt tanken att det skulle vara så svårt att sitta efter en förlossningen.  

Svar på tråden stygn o svullen