stygn o svullen
Jag födde för 4 veckor sen. Var svullen kanske 2-3 veckor sen tyckte jag det började gå ner. Fast ont gör det fortfarande. Speciellt efter att jag har rört mig för länge och ifall jag blivit för kall av ngn anledning. Det blir bättre för varje dag men vissa dar är bättre än andra. Gick på en 2-timmarspromenad efter ca 3 veckor och nu kan jag sitta nästan hur länge som helst utan att det börjar göra ont.
Men gå ut och gå litegrann och känn efter hur mycket du orkar. Ta inte ut dig, det är nog inte så bra. För varje dag kommer du att bli starkare! Och så är det ju ganska bra för läkningen om man rör sig lite lagom vad jag förstår! Men tänk på att det tar tid att återhämta sig från en förlossning (och graviditet för tusan!) På MVC säger de hela tiden att det tar 6-8 veckor innan man är okej återhämtad. :)
Stygnen ska väl absorberas av kroppen efter ett tag. Men jag hade några som satt och stramade alldeles för mycket tyckte jag, så barnmorskan tog bort några stycken idag faktiskt. Så om du tycker det känns jobbigt fortfarande om ett par veckor, be barnmorskan ta en titt vettja!