Inlägg från: norrlandsflicka |Visa alla inlägg
  • norrlandsflicka

Astrid Lindgren figurer

Alla rätt, men är ju stort fan. Har de flesta av filmerna. Sonen har precis börjat gilla Pippi. Tjatar hela tiden om Pippi, apa, häst.

• norrlandsflicka
    Haanky skrev 2011-05-05 22:42:43 följande:
    hihihi undrar bara va man kommer säga när de börjar klippa i sina kläder för att de kliar och sticks hihihi
    Vågar väl inte låta honom se Lottafilmerna .
    Inte så bra med Pippi heller som dansar på bordet eller Emil som hittar på hyss. Försöker få han gilla Emil också nu för lite variation. Är lite less på Pippi efter att ha sett alla avsnitt massa gånger och sett igenom båda filmerna.
  • norrlandsflicka
    Haanky skrev 2011-05-05 23:06:07 följande:
    hihihih :) men man sätter ju igång fantasin efter filmerna iaf :D
    Han är då så duktig på hitta på hyss redan så, han lär sig nog inget nytt.
    Trodde väl aldrig jag skulle bli less på Pippi iaf. Måste söka tills jag hittar nån annan Astrid Lindgren figur han kan gilla.
    Måste ju ha en anledning att kolla igenom filmerna igen, men faller det inte sonen i smaken så stänger han av TV:n.
    Reflekterade idag över att dom bytt ut Lilla Gubben i På rymmen med Pippi Långstrump. Det har jag inte upptäckt tidigare. Iofs så har jag ju inte sett filmerna efter tv-serien tidigare.
  • norrlandsflicka
    Haanky skrev 2011-05-05 23:43:05 följande:

hahah vilken klipsk kille som märkte det!!! det måste jag se efter hihihi

vissa pippi filmer har jag sett för mycket så man får låta det gå ett tag innan man vill se dem igen:D

Var inte han som märkte det utan jag .
    Han är bara glad för alla djur han ser. Sen är nog Pippi rolig också.
    Min man märkte idag att Kråkstorparn (Emil och Griseknoen) är samma skådis som Klang (Pippi). Märkligt vilka detaljer man missar. Hade det varit frågor om biroller hade det nog inte vart alla rätt inte.
    Är rätt nöjd, har fått se genom alla 3 Emilfilmerna. Sonen sitter inte still som ett ljus som han gör med Pippi men det går an att titta lite på iaf och han kan leka samtidigt.
    Nu är jag sugen på se Lotta och Madicken. De filmerna har jag inte sett på massvis med år, trots att jag har ägt dom några år åtminstone.
  • norrlandsflicka
    Jag är bara jag skrev 2011-05-06 23:01:06 följande:
    4 av 10,men det beror på att jag aldrig läst hennes böcker,fanns knappt på min tid och har inga egna barn. Bara sett några av dem på tv och de flesta är ju evigheter sen. Mio mim Mio,när gick den typ 80-talet eller?
    87 är den ifrån. Finns ju några filmer som är lite nyare.
  • norrlandsflicka
    Jag är bara jag skrev 2011-05-06 23:21:17 följande:
    Jaha,då var jag utflyttad och utan tv. Förklarar just den filmen då. Glad Men Lotta tittade jag och maken på,så barnsliga är vi ibland! "Nu blir det sus" är en klassiker vi kör med ibland.
    Man behöver väl inte vara barnslig för man gillar Lotta?
    Vi brukade då titta på en del Astridfilmer innan vi fick barn också. Är Lotta, Madicken och Karlsson jag inte sett på länge av de filmer vi har då. Vi saknar ju några än.
  • norrlandsflicka
    Haanky skrev 2011-05-07 12:38:05 följande:
    ja det har du rätt i att han är.. såg på emil i förrgår och försökte placera vart jag sett honom förut ju!!!!!!!!! :)
    det är flera personer man ser återkommer i andra astrid filmer :)
    Japp, det verkar vara en del personer som återkommer.
    Olle Hellbom har ju regisserat rätt många av filmerna, han har väl hittat sina favoritskådespelare att jobba med. Duktig regissör är han då .

Funderar vilken skådespelare som varit med i flest olika Astrid Lindgren filmer. Kan det vara Allan Edwall? Han är då så bra i de olika rollerna han gör .
  • norrlandsflicka
    Boothwalker skrev 2011-05-09 17:48:23 följande:
    Hade en diskussion med en kompis om varför emil har brun mössa i filmerna när han har blå i böckerna och de man köper osv. Hon trodde han hade blå mössa. Och den filmen rullar hemma hos dem för jämnan =)
    Intressant med mössan. Det har jag också funderat på. Annars är ju Emil rätt klädd med sina blå kläder och sin bössa, precis som i böckerna.
    Det är ju lätt att missa detaljer när man ser filmer, även om man ser filmerna ofta.
  • norrlandsflicka
    Boothwalker skrev 2011-05-09 23:57:41 följande:
    Ja det trodde jag också tills jag såg att den var brun =)
    norrlandsflicka skrev 2011-05-09 21:27:53 följande:
    Intressant med mössan. Det har jag också funderat på. Annars är ju Emil rätt klädd med sina blå kläder och sin bössa, precis som i böckerna.
    Det är ju lätt att missa detaljer när man ser filmer, även om man ser filmerna ofta.
    I böckerna står det att han har en blå mössa. Men inte i filmerna... =)
    Jo, jag vet att han har blå mössa i böckerna men inte i filmerna. Det är det jag också tyckt varit konstigt. Det kanske ser för tråkigt ut med blå keps också?
    Men de följer väl inte allt exakt när de gör film. Pippis kläder t.ex. är ju inte heller samma utseende i tv-serien/filmerna som de har i böckerna.
  • norrlandsflicka
    Boothwalker skrev 2011-05-11 10:53:46 följande:
    De kanske inte hittade en blå mössa när de skulle filma...
    Kanske är så enkelt.
    Vi lär väl aldrig få veta.
  • norrlandsflicka

Såg Pippi Långstrump på de sju haven idag. Min man tyckte att Marko var så lik Benke från Pippi tv-serien. Jag höll inte med om att det kunde vara samma person. Var tvungen att kolla upp det nu, vad fel jag hade, Staffan Hallerstam hette han!
    Var ju dessutom han  som spelade Bosse i Karlsson på taket. De använder visst en del samma skådisar i mer inspelningar.
    Sen var ju Jarl Borssén som spelar Blod-Svente med i ett avsnitt av tv-serien också.
    Damn att maken ska vara bättre på känna igen ansikten än mig, tycker inte om att ha fel...

• norrlandsflicka
    fem i familjen skrev 2011-05-26 18:00:16 följande:

Jag lekte Emil i Lönneberga när jag var liten (pojkflicka) och ville så gärna ha en brun mysse precis som Emil.

Mina föräldrar köpte en mysse till mig när vi var på inspelningsplatsen, den hade exakt samma modell som Emils mysse, men den var mörkblå!

Jag var riktigt sur över det och drömde flera gånger om att jag hittade en brun, blev så ledsen när jag vaknade och inte fick "behålla" den

Vad trist att inte få Emils riktiga mysse. Blir ju mer att det man ser på film känns som det rätta än det man läser i böckerna.
    Jag har faktiskt aldrig lekt nån av Astrids figurer när jag var barn trots att jag älskade både böckerna, filmerna och att lyssna på banden där Astrid berättar ur böckerna. Konstigt egentligen.
  • norrlandsflicka
    Haanky skrev 2011-05-26 20:27:06 följande:
    Jag älskade att leka som saltkråkebarnen.. speciellt den läskiga scenen då nättjuvarna jagar barnen... huu :)
    eller äta spaghetti som pippi och klippa med saxen :D
    Kul! Saltkråkan är så bra och spännande. Har sett igenom tv-serien och 3 av 4 filmer de senaste veckorna.
    En kompis berättade att hon försökte göra som Pippi när hon skurade golvet, hälla ut hela baljan på golvet och åka skridskor på rotborstarna. Hon sa att det inte funkade så bra...
Svar på tråden Astrid Lindgren figurer