• Emeli

Många BFA-länder utan kö i Sverige

Hej och Hopp skrev 2011-05-06 23:03:28 följande:
    Alltså - vilken omsvängning...
    Som singeladopt skriver - man skulle alltså kunna vara hemma med en barn inom några månader - och det gäller både par och singlar om man skickar till Ryssland.
    Känns som om det måste finnas en hake men det verkar ju inte så...
    En hake är ju att BFA ännu inte har genomfört några adoptioner från Ryssland.. Det är inte fel med entusiasm, men man bör ta med i beräkningen att deras erfarenhet av just det landet är liten än så länge. AC har ju kämpat på med adoptioner från Ryssland under ganska många år och ibland har det flutit på bra, och andra gånger har det krånglat rejält. Det är bara att gratulera om det är bra flyt just nu.

En annan hake är att det oftast är antingen ganska stora barn och/eller barn med stora särskilda behov de söker föräldrar till.

Trejde haken är ju kostnaderna och ibland tre resor.

Positivt att organisationerna får auktoriation för nya länder. Hoppas att verksamheten kan komma igång i Vietnam igen.
  • Emeli
    Namaste72 skrev 2011-05-08 08:54:23 följande:
    Tror den yngsta från Ryssland via BFA hittills var 8 månader!
    Har de fått hem något barn från Ryssland ännu? De startade ju upp med pilotfamiljer i mars i år. BFA brukar ju alltid skriva ut barnbeskeden på sin hemsida, men såvitt jag kan minnas har det inte nämnts något ryskt barn.

Jag vill inte låta som nägon sur pessimist, men det kan vara klokt att dämpa entusiasmen lite tills man vet hur det fungerar.
  • Emeli

AC har ju upparbetade kontakter på flera håll i Ryssland, t.ex. i Moskva, St. Petersburg och Murmansk. Jag har fått intrycket att byråkratin saknar motstycke och att det av och till har varit domstolarna i Ryssland som har krånglat, men jag kan ha fel.

Svar på tråden Många BFA-länder utan kö i Sverige