Många BFA-länder utan kö i Sverige
Det är många länder hos BFA som inte kräver köande i Sverige just nu:
Bulgarien,
Slovakien,
Ryssland,
Indien (om man har varit gift i 5 år),
Litauen,
Ungern,
Kenya.
Tjeckien har "mkt kort väntetid".
Det är många länder hos BFA som inte kräver köande i Sverige just nu:
Bulgarien,
Slovakien,
Ryssland,
Indien (om man har varit gift i 5 år),
Litauen,
Ungern,
Kenya.
Tjeckien har "mkt kort väntetid".
Intressant!
Undrar hur det kommer sig, att det blivit så stora förändringar?
Oj, det verkar ju konstigt.
Så om man kan och vill adoptera ifrån Ryssland, så kan man vara hemma med barn om ca 3 månader?
Men, skönt om det blir lite kortare väntetider igen. Helt klart.
Väntetiderna gäller par. Jag förstår inte varför BFA förbiser singlar (det brukar se likadant ut i deras tidning, att de utgår från par) när de rimligen kan antas ha rätt många ensamstående sökande. :(
Ryssland tar emot ansökningar från singlar!
Alltså - vilken omsvängning...
Som singeladopt skriver - man skulle alltså kunna vara hemma med en barn inom några månader - och det gäller både par och singlar om man skickar till Ryssland.
Känns som om det måste finnas en hake men det verkar ju inte så...
Spännande Singeladopt!
Själv såg jag nu att även FFIA skriver att de nya riktlinjerna är antagna i Vietnam och med kötid i AC sedan januari 2006 så hoppas jag på en öppning där. OM jag nu också ska vara "galen"
Men om det inte skulle bli ett öppnande i Vietnam så känns det ju toppen med fler möjligheter...
Tror den yngsta från Ryssland via BFA hittills var 8 månader!
Ja och det verkar vara 0-3 år som krävs som medgivandeålder...
Och tre resor blir det väl bara om man väljer att resa hem under resa 2 - det verkar inte vara orimlig lång vistelse i landet om man väljer att stanna kvar.
Men jag vet så klart inte hur osäker informationen är - men ändå...
AC har ju upparbetade kontakter på flera håll i Ryssland, t.ex. i Moskva, St. Petersburg och Murmansk. Jag har fått intrycket att byråkratin saknar motstycke och att det av och till har varit domstolarna i Ryssland som har krånglat, men jag kan ha fel.
Jag vill bara säga att jag tycker det är jätte kul med nya kontakter och att väntetiden ser ut att vara kortare just nu. Vad gäller Ryssland så tror och hoppas jag att BFA har fått råd av AC, jag menar att om vi som adoptanter är medvetna om den krångliga byråkratin så borde rimligen även BFA vara det och haft det med i deras ställningstagande för att söka auktorisation eller ej för landet. Organisationerna arbetar ju mot samma mål: Att finna föräldrar till barn som behöver det. LYCKA TILL alla ni som är modiga nog att bli Pilotfamiljer.
Fabbemam