Inlägg från: Namaste72 |Visa alla inlägg
  • Namaste72

Många BFA-länder utan kö i Sverige

Singeladopt skrev 2011-05-05 10:37:42 följande:
    Oj, det verkar ju konstigt.
    Så om man kan och vill adoptera ifrån Ryssland, så kan man vara hemma med barn om ca 3 månader?

Men, skönt om det blir lite kortare väntetider igen. Helt klart.
    Ja, de har redan utsedda barn som väntar på familj.

Verkar vara likadant hos alla organisationerna, kortare väntetider. Det märks om inte annat på statistiken över hemkomna barn, vissa org. har halverat antalet. Tror det beror på mycket, långa handläggningstider utomlands, fler möjligheter till fertilitetsbehandlingar, osäkerhet, större krav på blivande föräldrar osv.
    { Mamma till världens finaste dotter } { vecka 13 av 52-78}
  • Namaste72

Ryssland tar emot ansökningar från singlar!

hellokitty1 skrev 2011-05-05 16:46:17 följande:
    Väntetiderna gäller par. Jag förstår inte varför BFA förbiser singlar (det brukar se likadant ut i deras tidning, att de utgår från par) när de rimligen kan antas ha rätt många ensamstående sökande. :(
  • Namaste72

Tror den yngsta från Ryssland via BFA hittills var 8 månader!

• Namaste72
    Emeli skrev 2011-05-08 14:25:18 följande:
    Har de fått hem något barn från Ryssland ännu? De startade ju upp med pilotfamiljer i mars i år. BFA brukar ju alltid skriva ut barnbeskeden på sin hemsida, men såvitt jag kan minnas har det inte nämnts något ryskt barn.

Jag vill inte låta som nägon sur pessimist, men det kan vara klokt att dämpa entusiasmen lite tills man vet hur det fungerar.
    Naturligtvis inte. Men de har fått en del barn utsedda åt sig redan som de söker familjer till. Jag vet inte hur det funkat på AC innan, men tydligen så har BFA inte ens familjer till dessa barn. Jag tror inte heller de kommer skriva ut något på hemsidan förrän efter första resan dit, innan dess har familjen inte tackat formellt ja, eller hur?

Jag väljer att se det optimistiskt, en ny kontakt kanske funkar bättre än den på AC?
Svar på tråden Många BFA-länder utan kö i Sverige