Inlägg från: MammaLindaa |Visa alla inlägg
  • MammaLindaa

Hur länge kokade ni vattnet och hur ofta flaskor etc?

kokar alltid vatten. Hade sepmers först och då kokade jag vattnet, blandade i pulvret och lät det svalna i en skål med kallvatten. Nu äter min dotter Nan & då kokar jag vatten och ställer i kylen sen när det är matdags så kokar jag nytt vatten och häller i 90 ml kallt & 90 ml varmt sen häller jag i pulvret & det blir typ ättemp.

flaskorna kokade jag varje dag i kastrull men sen upptäckte jag att man kunde sterilisera dem i mikro så nu gör jag det en gång om dan.

• MammaLindaa
    La Lola skrev 2011-05-11 22:04:40 följande:
    Erasättning kan hon ju dricka tills hon är minst 1 år (Hedda slutade helt nyligen o hon är två år).
    Ska ni verkligen koka vattnet ända tills dess?
    går man inte över till välling då? efter 6 månader?
  • MammaLindaa
    201201232 skrev 2011-05-23 14:24:49 följande:
    Nej, välling ersätter inte modersmjölk. Man kan successivt ge välling enstaka mål, men ersättning bör man ge tills barnet äter fem gånger per dag. Välling är ett mellanmål, ersättning är fullvärdig kost.
    Jahaa hade ingen aning, vad gör de som slutar amma vid 6 månader då?? ger de ersättning?
  • MammaLindaa
    201201232 skrev 2011-05-23 14:37:12 följande:
    Förhoppningsvis äter barnet mat då och de började med smakisar vid 4 månader? Annars bör de ge ersättning. Jag trodde att det vanliga var att man slutar HELamma vid 6 månader och fortfarande ammar ett par gånger om dagen till barnet äter ordentligt vid alla mål? 
    åh okej, ja jag har inte mycket koll, hade planerat att amma till 6 månader & lägga av helt sen men det gick inte bra så slutade vid 6 veckor istället. har hela tiden trott att man barar ger ersättning till 6 månader & sen äter de mat & välling.
Svar på tråden Hur länge kokade ni vattnet och hur ofta flaskor etc?