• Niiskuneiti

Hur länge kokade ni vattnet och hur ofta flaskor etc?

Vi kokar alltid upp vattnet innan vi använder det till ersättningen. Jag vet att det kan råda delade meningar om detta, men vi vill vara på den säkra sidan och det är vad vår dotters dietist gett som råd. Nu undrar jag om ni som kokat vattnet fortsatt med det hela tiden, eller om ni börjar använda kallt vatten ur kran som ni sedan micrat och blandat? Jag vill inte göra det egentligen, men vill ändå höra om andra brukar göra så. Vet de som har kokt, hett vatten i termos och spär ut med kallt vatten ur kran (det blir ju liten mängd okokt då). Vi har kommunalt vatten.

En noja jag har är att jag måste koka flaskor, nappar etc varje dag. Det känns ohygieniskt annars. Jag diskar noga efter varje mål och kokar sedan en gång om dagen, nu när dottern är drygt 4 månader försöker jag att koka varannan dag kanske men det känns sådär. Hur gör ni?

• Svar på tråden Hur länge kokade ni vattnet och hur ofta flaskor etc?
  • 071001

Oj, jag kan säga att jag kokade inte flaskor och nappar så ofta.

• straw2008

Kokde första månaderna sen la vi av helt. Har extremt friska barn :0) vet ingen dom kokar fladkor till barn äldre än et par månader faktiskt.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • MammaHela

Första månaden kokade jag ofta, men efter ett tag kokade jag nog bara en gång i månaden

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Isola02

Kokade vattnet tills han var 4-5 månader. 
    I början kokade jag nappflaskor och nappar varje dag, men efter ett par månader började jag diska dem i diskmaskinen istället, och koka dem någon gång ibland.

• marmik

Det är inte bra för barnet att koka flaskorna varje dag, immunförsvaret måste utsättas för lite utmaningar för att bli starkt. Du gör ditt barn en otjänst genom att vara för renlig, därmed inte sagt att saker och ting ska vara smutsiga...

• mammasthlm01

Vi värmer alltid kranvatten i mikron och blandar i pulver sen, jag tycker det är smidigare att värma så för att det går fortare. Vi kokar flaskor lite då och då.  

• Niiskuneiti

Tack för era svar!

Ja, jag vet att jag är lite väl noga. Men till mitt "försvar" så är min flicka en prematuris och lite extra infektionskänslig. Jag försöker att inte koka grejerna varje dag, men mer sällan än varannan tycker jag är för sällan.

• La Lola

Har aldrig kokat varken vatten eller flaskor.

(jo vattnet mellan nov-feb då vi hade parasiter i det)

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Trollet i skogen

Min son föddes i vecka 25, jag värmde kranvatten i micron och blandade. När han blev äldre så hade jag en mixer som jag varje morgon blandade välling i som räckte...halva dagen, hade med mig färdig blandad välling i flaskor. Kokade, ja fick jag till en gång i månaden var det bra.

Kan också säga att jag åkte kollektivt med min prematur och om jag jämnför med dom prematurer jag då kände så var min son friskast. Växte i kapp läng och vikt redan vid 1:års ålder.

Jag tror endel av det hade att göra med att jag lät honom komma i kontakt med andra.
    Minns att jag träffade en prematur som var 1år och egentligen aldrig träffat andra människor, han blev jättesjuk efter jag träffat honom. han tålde ingenting.

• Niiskuneiti
    Trollet i skogen skrev 2011-05-04 08:41:08 följande:
    Min son föddes i vecka 25, jag värmde kranvatten i micron och blandade. När han blev äldre så hade jag en mixer som jag varje morgon blandade välling i som räckte...halva dagen, hade med mig färdig blandad välling i flaskor. Kokade, ja fick jag till en gång i månaden var det bra.

Kan också säga att jag åkte kollektivt med min prematur och om jag jämnför med dom prematurer jag då kände så var min son friskast. Växte i kapp läng och vikt redan vid 1:års ålder.

Jag tror endel av det hade att göra med att jag lät honom komma i kontakt med andra.
    Minns att jag träffade en prematur som var 1år och egentligen aldrig träffat andra människor, han blev jättesjuk efter jag träffat honom. han tålde ingenting.
    Åh, hjälp tänker jag! Vi är så olika Glad Jag tror dock inte kollektivtrafiken och din sons vikt hänger ihop, det kunde lika gärna blivit så att han blivit smittad och dödligt sjuk så den risken tog vi aldrig när hon var yngre. Idag är hon drygt 4 mån och vi har flugit med henne. Jag håller med om att det är oklokt att isolera dem helt, då blir de förmodligen superkänsliga som du skrev. Vi träffar annat folk också, det gör vi.

Men att ha med sig färdigblandad ersättning som man värmer, nej, det kommer jag aldrig att göra. Det är bara FÖR snuskigt. Ska försöka vänja mig vid tanken på att sluta koka vattnet då vi har väldigt bra kvalité på det svenska dricksvattnet...men visst, inslag av parasiter här och där gör mig inte direkt mer säker....
Svar på tråden Hur länge kokade ni vattnet och hur ofta flaskor etc?