• Niiskuneiti

Hur länge kokade ni vattnet och hur ofta flaskor etc?

Vi kokar alltid upp vattnet innan vi använder det till ersättningen. Jag vet att det kan råda delade meningar om detta, men vi vill vara på den säkra sidan och det är vad vår dotters dietist gett som råd. Nu undrar jag om ni som kokat vattnet fortsatt med det hela tiden, eller om ni börjar använda kallt vatten ur kran som ni sedan micrat och blandat? Jag vill inte göra det egentligen, men vill ändå höra om andra brukar göra så. Vet de som har kokt, hett vatten i termos och spär ut med kallt vatten ur kran (det blir ju liten mängd okokt då). Vi har kommunalt vatten.

En noja jag har är att jag måste koka flaskor, nappar etc varje dag. Det känns ohygieniskt annars. Jag diskar noga efter varje mål och kokar sedan en gång om dagen, nu när dottern är drygt 4 månader försöker jag att koka varannan dag kanske men det känns sådär. Hur gör ni?

• Svar på tråden Hur länge kokade ni vattnet och hur ofta flaskor etc?
  • Niiskuneiti
    Parniara skrev 2011-05-05 17:19:00 följande:
    Jo det fattar jag MEN eftersom jag ser det som ett diskställ som går att köra i micron blir det ju snabbt en naturlig del av diskandet och inget extramoment.
    Ja, det låter som en himla smart grej!
    Empiiis skrev 2011-05-05 17:26:04 följande:
    I början kokade jag vatten och lät svalna till bra tempratur och hällde i termos.
    Diskade nappar och flaskor innan de användes igen.
    Nu är min dotter strax över 2 månader och jag kokar flaskorna ca var tredje vecka(eller när jag tänker på det) och napparna försöker jag koka varje vecka men har segat senaste månaden och blivit ca varannan vecka.

Tar kallt vatten och micrar till bra temp. Om jag inte ska bort då har jag kokt vatten i bra temp i termos.
    Jag ger nykokt napp varje dag, men hon har inte så många nappar så nu använder hon ofta en och samma napp hela dagen (tvättar bara av den nån gång under dan) så då känns det fräschast att byta till nykokt varje dag.

Det var väldigt sällan du kokar flaskorna, men det kanske räcker så. Jag har inte hört om nån vars barn blivit sjuk så jag förmodar att det räcker att diska dem efter varje gång och inte koka jämt.

Nu i morse kokade jag flaskorna efter, håll i er nu, 2 DAGAR! Rekordlänge Tungan ute
  • Amlin

Vi diskar flaskor samt tillbehör till pumpen (vi mixar amning, ersättning och pumpning) efter varje tillfälle de använts samt kokar en gång per dygn. Idag är tvillingarna drygt 1 månad så vi kommer nog köra så ett tag till men jag räknar med att vi släpper efter på det ju äldre de blir.

Tröstnappar kokar vi när vi känner att det behövs eller när vi ändå håller på att koka annat och de inte sitter pluggade i en barnmun för tillfället. Storasysters napp kokas tätare nu när syskonen kommit men det beror bara på att vi passar på att koka när vi ändå är igång.

Vi kokar upp vatten som vi kyler sen blandar vi det med nykokt hett vatten för att få ät-temperatur snabbare. På samma sätt som med kokningen av nappar och flaskor så kommer vi säkert köra så ett tag till, så länge de är riktigt små.

• ELLEoClara

Kokade vatten till ersättning upp till 3 - 4 månader.

Kokade napparna 1-2 gånger i veckan de första 2-3 månaderna.

Efter 3-4 månader använder vi vanligt kranvatten till ersättning/ att dricka.
    Napparna kokades ca 1-2 gånger i månaden. Flaskorna diskas i 70 grader i diskmaskinen mellan varven. 

• Niiskuneiti

Tack för era svar!

Vi fortsätter koka så länge hon äter ersättning. När hon börjar dricka vatten till maten kokar vi det inte.

Blir fortfarande så att vi kokar alla saker varannan dag ungefär...

• La Lola
    Niiskuneiti skrev 2011-05-11 22:03:07 följande:
    Tack för era svar!

Vi fortsätter koka så länge hon äter ersättning. När hon börjar dricka vatten till maten kokar vi det inte.

Blir fortfarande så att vi kokar alla saker varannan dag ungefär...
    Erasättning kan hon ju dricka tills hon är minst 1 år (Hedda slutade helt nyligen o hon är två år).
    Ska ni verkligen koka vattnet ända tills dess?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • MHoof

När min dotter va bebis så kokade vi flaskor och napp första ggn, men sen diskade vi dom bara, kokade dom någon gång emellanåt bara...
    Hon är iaf frisk som en nötkärna. Tappade hon nappen så tog jag den och sköljde av den och sen fick hon den igen.

• Niiskuneiti
    La Lola skrev 2011-05-11 22:04:40 följande:
    Erasättning kan hon ju dricka tills hon är minst 1 år (Hedda slutade helt nyligen o hon är två år).
    Ska ni verkligen koka vattnet ända tills dess?
    Vi hade tänkt det, men ja, det kanske är överdrivet att koka SÅ länge....å andra sidan är det inte mycket till extrajobb heller.
    MHoof skrev 2011-05-11 22:06:38 följande:
    När min dotter va bebis så kokade vi flaskor och napp första ggn, men sen diskade vi dom bara, kokade dom någon gång emellanåt bara...
    Hon är iaf frisk som en nötkärna. Tappade hon nappen så tog jag den och sköljde av den och sen fick hon den igen.
    Ja, om hon tappar nappen sköljer jag av den. Men den är ju aldrig använd mer än en dag. 
  • La Lola
    Niiskuneiti skrev 2011-05-12 09:22:25 följande:
    Vi hade tänkt det, men ja, det kanske är överdrivet att koka SÅ länge...
    MHoof skrev 2011-05-11 22:06:38 följande:
    Lite med tanke på att hon kan slicka på toaborsten tex.....eller äta sand i sandlådan.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Niiskuneiti
    La Lola skrev 2011-05-12 09:23:57 följande:
    Lite med tanke på att hon kan slicka på toaborsten tex.....eller äta sand i sandlådan.....
    Haha, fy fan - jag kan inte ens tänka på det! Blir att koka toaborsten men hur gör vi med sandlådan?! Tungan ute
  • Parniara
    Niiskuneiti skrev 2011-05-12 22:31:22 följande:
    Haha, fy fan - jag kan inte ens tänka på det! Blir att koka toaborsten men hur gör vi med sandlådan?! Tungan ute
    Skrattande KUL
Svar på tråden Hur länge kokade ni vattnet och hur ofta flaskor etc?