Inlägg från: Velour |Visa alla inlägg
  • Velour

Den stora OT-tråden där PK och PI kan mötas...

Ásgrímur skrev 2011-06-22 20:37:21 följande:
    Nämen halleduttanes så roliga du är då. Men lägg inte din fetisch på mina axlar. Det finns säkert någon uppblåsbar Hitlerdocka att köpa i Sydkorea eller så.

Ja, förmodligen. Men det beror ju lite på exakt vad han gjorde också. Däremot så är bilden av Hitler i dagens samhälle totalt onyanserad. Men framför allt så vänder jag mig mot vanföreställningen att han är den värsta människan någonsin. Precis som jag vänder mig mot de som hävdar att "förintelsen" var det värsta folkmordet.
    MrsAssault skrev 2011-06-22 14:08:29 följande:
    Mitt barn ska heta Hitler
    Du är inte först, och som du ser om du klickar på länken så är det tydligen okej att diskriminera och mobba barn som har det namnet. Drömmer

www.aftonbladet.se/wendela/barn/article116182...Så nu tar du fram ditt lilla icke-argument om att jag skulle vara obildad och bla, bla bla? Ja det var ju sannerligen väldigt moget av dig.

Du hade tyckt samma sak oavsett vilka faktorer som hade tagit i beaktande. En normalbegåvad person med förmågan att tänka själv bör rimligtvis kunna inse att IQ kan variera mellan alla olika mänskliga populationer.
    Naaw, fick du en snigel på ögat? Nej, jag har (hade) lite högre tankar om dig och försökte därför få dig att höja nivån lite. Men ack så fel jag hade. Det sistnämnda är att sparka in öppna dörrar, det är inte ens DET man behöver diskutera, utan faktorerna bakom, vilket inte alla kan eller vill.
  • Velour

Men samtidigt som NG skrev, IQ är något socialt konstruerat i västvärlden och standarden sätts därefter. Det är ingen universal sanning eftersom inte alla människor har exakt samma förutsättningar. Därför blir sådana "undersökningar" du hänvisar till helt felaktiga och skeva. DET borde alla som är medvetna vad IQ är och vad man mäter och hur man mäter, samt innehar rikliga kunskaper om andra människor, kulturer, socioekonomi etc. förstå, istället för att bröla ut "öööh, vita och östasiater har de högsta IQ'n, höhöhö".

Dessutom kan man bevisa nästan allting med statistik. Det beror HELT på vad man har för agenda. Man kan med andra ord vinkla en statistik hur mycket som helst, men man borde då samtidigt vara medveten om hur den kommer att uppfattas av resten av världen. Denna IQ-"forskning" har sågats om och om igen, just för att den var för oseriös. Inte för att den var obekväm. Skillnad. 

• Velour
    Ásgrímur skrev 2011-06-22 20:46:59 följande:
    Ja, du kan ju räkna upp en bunt faktorer och försöka låtsas som att congoider är potentiellt sett jättesmarta hela bunten.
    Ja, det är de. Varför skulle de inte vara det?
  • Velour
    Ásgrímur skrev 2011-06-22 20:51:59 följande:
    För att de tillhör en annan underart med generellt sett lägre intelligens.
    Hahah, du tror verkligen på det där Nu gjorde du allt bort dig själv, du store, vite man av germanskt ariskt ursprung!
  • Velour
    Ásgrímur skrev 2011-06-22 22:23:53 följande:
    Nej jag har inte gjort bort mig. Däremot så vägrar du och vissa andra acceptera saker bara för att ni inte uppskattar det. Men det förändrar inte att det finns skillnader mellan olika mänskliga populationer, även om just ni vägrar begripa det.
    Men klart det finns skillnader mellan olika mänskliga populationer. Det finns det även mellan könen! Det är en annan femma dock.

Nej du, det handlar inte om uppskattning vs. inte uppskattning. Nivån på vad jag diskuterar är mycket, mycket högre och mer avancerad än så. Så, billiga kommentarer som går att jämföra med "du tycker att Paris Hilton är ful bara för att du är avundsjuk" rinner av mig som vatten på en gås. 

Naturligtvis har du just i detta nu gjort bort dig eftersom du inte har någon susning om hur andras samhällen är uppbyggd, med vilka medel och vilka system de har. Du har någon flummig tanke om att alla som är "vita" är per automatik intelligentare än övriga. And that's it. Vad baseras det på? En lika flummig undersökning av någon som medvetet inte tog hänsyn till en massa faktorer och använde västvärldens standard på vad IQ är och hur hög den bör vara för att en människa ska räknas som intelligent. Som om det är något universellt och en naturlag. Vad seriöst...Seriöst alltså.
  • Velour
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-06-22 22:29:26 följande:
    Det handlar verkligen inte om att inte acceptera skillnader.
    Jag är inte blind, såklart det finns skillnader, variation är vackert.

Du pratar om IQ.
    Västvärlden har bestämt vad högt IQ är, hur logiskt tänkande och annat fungerar i vårt samhälle.
    Tar ingen hänsyn till andra samhällsstrukturer eller annan logik än den "riktiga".
    De har stöpt en form som inte alla passar i, samt vad IQ är och betyder.
    Samhäller formar oss och hur vi tänker och fungerar, ganska självklart att olika samhällen formar människor olika.
    Exakt
  • Velour
    Ásgrímur skrev 2011-06-22 22:45:25 följande:
    Du röker "gräs", eller? I sådana fall är du knarkare, eller missbrukare om du hellre vill bli kallad det.
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-06-22 22:29:26 följande:
    Det handlar verkligen inte om att inte acceptera skillnader.
    Jag är inte blind, såklart det finns skillnader, variation är vackert.

Du pratar om IQ.
    Västvärlden har bestämt vad högt IQ är, hur logiskt tänkande och annat fungerar i vårt samhälle.
    Tar ingen hänsyn till andra samhällsstrukturer eller annan logik än den "riktiga".
    De har stöpt en form som inte alla passar i, samt vad IQ är och betyder.
    Samhäller formar oss och hur vi tänker och fungerar, ganska självklart att olika samhällen formar människor olika.
    Ja, och variation ska det även vara i framtiden, således bojkotta denna så kallade ",mångkultur" som egentligen är vägen till internationalistisk enfald.

IQ, ja. Intressant nog så har alla som jag har betraktat som intelligenta, smarta etc. och som har gjort IQ-test, samtliga även haft hög IQ. Och ja, en del folkgrupper/raser har generellt sett lägre IQ och är generellt sett mindre "smarta". Det gör de inte mindre värda, dock.Ja, könsskillnader är en helt annan sak.

Det var ju märkligt att jag tydligen tycker att alla vita är intelligentare än alla andra, när jag själv har skrivit att nordostasiater också har en generellt sett högre IQ. Att vissa uppenbara, morfologiska skillnader existerar så som skillnader i hudfärg, ansiktsdrag, hårfärg etc. visar tydligt att det även kan finnas utrymme för skillnader som inte är lika fysiskt påvisbara.
    Nej, det gör det inte baserat på "ras" (avseende IQ som det nu diskuteras). Dessutom ska man inte spekulera. 
  • Velour
    Ásgrímur skrev 2011-06-22 23:09:22 följande:
    Det är inte så mycket spekulation som observation.
    MrsAssault skrev 2011-06-22 23:06:55 följande:
    Säger lagen att folk som röker på är knarkare. Står det i lagboken?
    Du vet nog mycket väl själv vad som åsyftades.
    Bristfälliga, vinklade och oseriösa sådana isåfall. 
Svar på tråden Den stora OT-tråden där PK och PI kan mötas...