Inlägg från: Velour |Visa alla inlägg
  • Velour

Den stora OT-tråden där PK och PI kan mötas...

Druid skrev 2011-05-21 22:14:50 följande:
    Ah, jag viste väl att du tillhörde släktet "chicks with dicks". Flört
    Som låten "Bitch got a penis". 
    Fast du menar väl att hon har "stake" som i "skinn på näsan". 
  • Velour
    Druid skrev 2011-05-21 22:18:55 följande:
    Oh no. Jag menade det förstnämnda.
    Oh yes you do! You don't mess with the Nice Girl
  • Velour
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-05-21 22:23:51 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-26-65/m59083561.html
    Nice tråd. 

Ok, jag ska försöka vara helt rättvis. Ja, de som bryter mot könsnormen straffas på olika sätt i olika kulturer. Detta tror jag är en universell könskultur. MEN jag ser också att det finns specifika grupper som också använder ett specifikt argument för att bestraffa könen på ett specifikt sätt. Även straff av män förekommer, men kvinnor straffas i högre grad. Vissa grupper är mer patriarkala än andra och de finns även i Sverige, dock utan att öppen avrätta sina kvinnor.

Men jag tycker att det är bättre och mer rättvist att låta grupperna själva få tala och bestämma om det ÄR hedersmord eller inte. Att föra någon annans talan är inte bra. Bara för att Schyman säger att idén om hederskultur är rasistiskt så innebär det inte att det är det. Hon försöker bara rikta kritik mot främlingsfientliga istället för att bemöta ett existerande fenomen (som enligt många ur de grupper som har hederskultur själva säger existerar). Många människor som kommer från grupper som utför tydliga straff med tydliga argument om att det verkligen HAR handlat om heder har nog något annat att säga om den saken än vad Gudrun har.

Annars är det sant att alla som bryter mot de könsnormer som ingår i deras kultur, straffas på ett eller annat sätt. Eller stigmatiseras.  
  • Velour
    Velour skrev 2011-05-21 22:35:10 följande:
    Nice tråd. 

Ok, jag ska försöka vara helt rättvis. Ja, de som bryter mot könsnormen straffas på olika sätt i olika kulturer. Detta tror jag är en universell könskultur. MEN jag ser också att det finns specifika grupper som också använder ett specifikt argument för att bestraffa könen på ett specifikt sätt. Även straff av män förekommer, men kvinnor straffas i högre grad. Vissa grupper är mer patriarkala än andra och de finns även i Sverige, dock utan att öppen avrätta sina kvinnor.

Men jag tycker att det är bättre och mer rättvist att låta grupperna själva få tala och bestämma om det ÄR hedersmord eller inte. Att föra någon annans talan är inte bra. Bara för att Schyman säger att idén om hederskultur är rasistiskt så innebär det inte att det är det. Hon försöker bara rikta kritik mot främlingsfientliga istället för att bemöta ett existerande fenomen (som enligt många ur de grupper som har hederskultur själva säger existerar). Många människor som kommer från grupper som utför tydliga straff med tydliga argument om att det verkligen HAR handlat om heder har nog något annat att säga om den saken än vad Gudrun har.

Annars är det sant att alla som bryter mot de könsnormer som ingår i deras kultur, straffas på ett eller annat sätt. Eller stigmatiseras.  
    Alltså essentialismen, etnocentrismen, eurocentrismen, kulturcentrismen o.dyl. Vilket är bra egentligen, att det förs kritik mot dessa, men det blir som en sorts förnekande och försvårar diskussionen kring hederskultur om man alltid har fokus på essentialism, etnocentrism, eurocentrism, kulturcentrism o.dyl. när man diskuterar kulturfenomen istället för att bemöta själva kulturfenomenet i sig. 
  • Velour
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-05-21 22:36:30 följande:
    Jag håller med.
    Det var därför jag skrev "utan att förminska företeelsen hederskultur"
    Eller något.
    OK, jag såg inte det du hade skrivit. Sedan läste jag inte hela TS heller. Det var för långt Så jag vet inte om jag upprepade något eller så.
  • Velour
    I Blackrose I skrev 2011-05-21 22:55:01 följande:
    Jag är full.....
    Vilken entré
  • Velour
    I Blackrose I skrev 2011-05-21 23:05:09 följande:
    Jag har druckit för mycket. Är ju så förbannad envis så jag ger mig inte i något och maken min kan dricka hur mycket som helst utan att det rör honom. Nu sitter han i tel med USA och jag tänkte hälsa på er.

Whats up? Jobbat idag?
    Så han vann över dig i alkoholdrickande och nu är du full medan han beter sig som inget har hänt?

Jotack, det är bra. Har ätit för mkt pizza. Andra dagen i rad också som jag äter pizza
    Ja, jag har jobbat idag, 6 timmar bara, men alldeles FÖR många timmar när det gäller det typ av arbete jag gör. 
  • Velour
    I Blackrose I skrev 2011-05-21 23:07:44 följande:
    Undrar om han har sett den här själv. Jag börjar få ont i magen av skrattanfall.

">

• Velour
    I Blackrose I skrev 2011-05-21 23:11:25 följande:
    Ja, han vinner alltid över mig när det gäller drickandet. Han är som en oändlig grop som aldrig blir full.

Jag behöver knappast säga vad jag tycker om pizza va? Starkt av dig att jobba på en lördag. Vad jobbar du med? (Du behöver inte svara om du inte vill)
    Du tycker inte om pizza för att den är för flottig?

Jag har ett extrajobb vid sidan av studier där jag ringer hem till folk och trakasserar. Ja, marknadsundersökning. Jippie!  
Svar på tråden Den stora OT-tråden där PK och PI kan mötas...