Velour skrev 2011-05-21 22:35:10 följande:
Nice tråd.
Ok, jag ska försöka vara helt rättvis. Ja, de som bryter mot könsnormen straffas på olika sätt i olika kulturer. Detta tror jag är en universell könskultur. MEN jag ser också att det finns specifika grupper som också använder ett specifikt argument för att bestraffa könen på ett specifikt sätt. Även straff av män förekommer, men kvinnor straffas i högre grad. Vissa grupper är mer patriarkala än andra och de finns även i Sverige, dock utan att öppen avrätta sina kvinnor.
Men jag tycker att det är bättre och mer rättvist att låta grupperna själva få tala och bestämma om det ÄR hedersmord eller inte. Att föra någon annans talan är inte bra. Bara för att Schyman säger att idén om hederskultur är rasistiskt så innebär det inte att det är det.
Hon försöker bara rikta kritik mot främlingsfientliga istället för att bemöta ett existerande fenomen (som enligt många ur de grupper som har hederskultur själva säger existerar). Många människor som kommer från grupper som utför tydliga straff med tydliga argument om att det verkligen HAR handlat om heder har nog något annat att säga om den saken än vad Gudrun har.
Annars är det sant att alla som bryter mot de könsnormer som ingår i deras kultur, straffas på ett eller annat sätt. Eller stigmatiseras.
Alltså essentialismen, etnocentrismen, eurocentrismen, kulturcentrismen o.dyl. Vilket är bra egentligen, att det förs kritik mot dessa, men det blir som en sorts förnekande och försvårar diskussionen kring hederskultur om man alltid har fokus på essentialism, etnocentrism, eurocentrism, kulturcentrism o.dyl. när man diskuterar kulturfenomen istället för att bemöta själva kulturfenomenet i sig.