Den stora OT-tråden där PK och PI kan mötas...
I Blackrose I skrev 2011-05-19 12:10:55 följande:
Nej det gör inte jag heller. Lika lite som jag köper när tokfanatikerna får ur sig att barnet själv velat ha slöja på sig men tydligen ska det toleranta samhället tolerera killar i rosa men den ska sätta i halsen så fort det blir tal om barn i slöja. Märkligt.......Iofs bör ju båda ses som förtryck. Om nu kjol, klänningar och annat "tjejplagg" sätter flickorna i fack och därmed upprätthåller kvinnoförtrycket så är det ju samma med slöja och liknande. Så istället för att omvända rollerna så att killarna ska ha på sig kjolar och klänningar så bör de väl propagera för att klädindustrin aldrig mer ska tillverka kvinnoförtryckskläder samt vara emot slöja.
Men i ärlighetens namn så tror jag att de flesta feminister är emot slöja egentligen. De har haft problem på det området förut, att de i sin kamp för kvinnans frihet och jämställdhet har försökt pådyvla kvinnor med annan kultur sina västerländska kvinnoideal. De har alltså haft problem med eurocentrism och/eller kulturcentrism. Vet inte hur det ser ut NU, men så har det sett ut förut. De har inte tänkt på att kvinnor i andra kulturer kanske VILL ha det så, utan utgått från att alla förtryckta osv.