Druid skrev 2011-05-10 00:54:57 följande:
Nej, alltså jag kan ju inte svara för alla, men det finns en tendens hos fundamentalister, bokstavstroende etc. att betrakta islam som en irrlära, och jag antar att de betraktar Muhammed som en falsk profet. Annars skulle ju han få utrymme i bibeln. Eller hur?
Angående judarna så är det ju självklart samma gud. Kristna fundamentalister anser dock att judarna är guds förlorade folk, för att de valde att inte följa Jesus.
Jo, att kristna tror att muslimer är på irrvägar förstår jag. Fast om judarnas gud inte är en avgud enligt dessa tänkta kristna fundamentalister blir det ju ännu virrigare (för mig alltså :P)
Jag menar; I Islam är ju kristna "på irrvägar", minst sagt, men det är mest på grund av att de tror att Allah(swt) någonsin skulle anta mänsklig form, även fast det förstås också handlar om att de bortser från den siste profeten (fvmh).
Fast jag börjar ana hur de tänker angående Muhammed (fvmh), även om jag ändå inte kan begripa det riktigt... Muslimer anser att också kristna kan vara rättfärdiga, på vilkor att de är monoteister. Dvs att de inte ser Isa som en gud jämställd Allah(swt) utan som en helhet (även om detta förstås är irrlära).