Inlägg från: Fru X |Visa alla inlägg
  • Fru X

Värdera häst, hur?

öststathästar är i regel sämre uppfödda än svenska hästar, så snarare 40-60 än 60-80

• Fru X
    Apocalypso skrev 2011-08-11 21:54:32 följande:
    Skitsnack, finns massor med "trädgårdshästar" i Sverige, uppfödda som ensamt föl utam jämnåriga kamrater, utan en uträknad foderstat, "sent tagna" som försäljningsargument och stått mer i box än fått gå i kuperade hagar. Var har du källan för ditt påstående?

Om jag säger såhär: Jag tror mer på Lars Roepstorff än på dig.

Sen vet jag också att man inte ska köpa en "sent tagen" häst, det lärde man sig på 80-talet... OMG vet inte ALLA det? 
  • Fru X
    Icnivad skrev 2011-08-12 18:43:29 följande:
    + att hon har svensk stam.

Ingen känd svensk stam med dokumenterad prestetion. Resultat från unghästtester???
  • Fru X
    Icnivad skrev 2011-05-04 18:46:37 följande:
    Haha. Det är helt OK.

Jag är som sagt inte ute efter att sälja, utan bara intresserad av att veta hur man värderar en häst, mest för att kunna berätta för lite ohästkunniga kompisar, så de förstår hur fin hon är! :)

Sen är det ju kul att själv veta hur mycket ens ögonsten är värd i andras ögon.

Rent krasst är din häst värd det en köpare är beredd att betala.
    Dokumenterad god prestation ökar priset och frånvaron av detta sänker.

Varför är det viktigt att berätta för icke hästkunniga och därmed förmodligen ointresserade vänner att du har en häst värd x antal kronor? Det är bara hypotetiska pengar  

JAG personligen köper bara helvenska hästar. Tycker de är bäst och mest prisvärda. Köper som föl/mkt ung och har dem livet ut. Deras värde hinner naturligtvis gå upp och sedan dala under livet.
    Min hästkunniga vänner ser vad hästarna "går för"och de okunniga bryr sig inte om hästen i sig - de bryr sig om mig och att jag är glad o nöjd o trivs med hästen.
    Ung som jag själv med bilar... 

"en häst är en häst och blir vad du gör den till!" J Fredricson  

Svar på tråden Värdera häst, hur?