• Icnivad

Värdera häst, hur?

Nu har jag inga planer på att sälja min häst, men undrar ändå.

Hur värderar man en häst?

Som min häst då.
    Sto, född -02. Halvblod.
    Hoppar bana 110, dressyrutbildad MSV.
    Snäll och lugn i alla lägen.
    ue: Royal
    e: Hector - Chegal
    163 cm. Imp Lettland
    Röntgat, utan anmärkning.

Vad skulle priset på denna häst ligga vid försäljning?

Detta är min första häst, jag har aldrig sålt en häst och har ingen aning om hur man värderar.
    Köpte henne som oinriden 6-åring för ett riktigt lågt pris direkt av uppfödaren.

• Svar på tråden Värdera häst, hur?
  • CA81

Mitt tips är att kolla runt lite på nätet vad andra tar. Själv föder jag upp nordsvenskar i liten skala, då jag säljer räknar jag ihop vad jag har lagt ut för hästen, de pengarna vill jag ha tillbaka.

Sålde en icke godkänd hingst för några år sedan, dock var han både inriden och mycket välkörd. Han gick för 70.000kr (tävlas nu i nationell klass i dressyr, precision och maratonkörning)
    Till samma tjej sålde jag förra året en ettårig hingst för 35.000kr.

De hästar som jag har är uttagna av föreningen som extra värdefulla för aveln då de har en mycket udda stam samt färg.

• trollmor

Är det inte bättre att sätta ett lågt pris i hopp om det bästa hemmet? Om jag blev tvungen att sälja någon av mina så skulle jag sälja billigt för att så många som möjligt skall kunna komma och titta och så man kan välja det bästa hemmet.

• trollmor

Förlåt, missuppfattade frågan :)

• Icnivad
    trollmor skrev 2011-05-04 17:17:18 följande:
    Förlåt, missuppfattade frågan :)
    Haha. Det är helt OK.

Jag är som sagt inte ute efter att sälja, utan bara intresserad av att veta hur man värderar en häst, mest för att kunna berätta för lite ohästkunniga kompisar, så de förstår hur fin hon är! :)

Sen är det ju kul att själv veta hur mycket ens ögonsten är värd i andras ögon.
  • Sar

Kanske kring 80.000 beroende på hur hon rör sig, rör hon sig medelmåttigt kanske kring 60.000 kr. Stammen är i mina ögon inte speciellt märkvärdig ur avelssto synpunkt.
    Rent försäljningsmässigt tror jag att färska tävlingsresultat skulle kunna främja prissumman.

• Jea79

Känner inte till stammen, men 110 hoppning är inget spesiellt, det ligger i grundutbildningen till en 5 åring. MSV dressyr kan dra upp - men det beror lite på resultat, kapasitet osv. Är en stor skillnad på att va utb till/kunna gå och vara en MSV häst om du förstår hur jag menar.
    Förutsett att hon är en MSV dressyrhäst ville jag nog gissa på det samma som ovan om det inte finns resultat att visa till.. Mellan 60-80 alt efter kapasitet och typ 

• JBC

Mycket intressant tråd med tanke på att många värderar sina hästar till skyhöga summar. Trots att dom varken har gjort någonting annat än att att kanske hoppa nåt 1.20 hinder på banan hemma.

Är glad att jag varken ska sälja eller köpa häst, inget av dom verkar vara seciellt lätt. ;)

• Fru X

öststathästar är i regel sämre uppfödda än svenska hästar, så snarare 40-60 än 60-80

• Apocalypso

Skitsnack, finns massor med "trädgårdshästar" i Sverige, uppfödda som ensamt föl utam jämnåriga kamrater, utan en uträknad foderstat, "sent tagna" som försäljningsargument och stått mer i box än fått gå i kuperade hagar. Var har du källan för ditt påstående?

Only weak men fear strong women!
  • Icnivad
    Fru X skrev 2011-08-11 21:50:43 följande:
    öststathästar är i regel sämre uppfödda än svenska hästar, så snarare 40-60 än 60-80
    Det här är ett svenskt stuteri som ligger i lettland. Stuteriets ägare bor i sverige.
  • Icnivad
    Fru X skrev 2011-08-11 21:50:43 följande:
    + att hon har svensk stam.
  • Fru X
    Apocalypso skrev 2011-08-11 21:54:32 följande:
    Skitsnack, finns massor med "trädgårdshästar" i Sverige, uppfödda som ensamt föl utam jämnåriga kamrater, utan en uträknad foderstat, "sent tagna" som försäljningsargument och stått mer i box än fått gå i kuperade hagar. Var har du källan för ditt påstående?

Om jag säger såhär: Jag tror mer på Lars Roepstorff än på dig.

Sen vet jag också att man inte ska köpa en "sent tagen" häst, det lärde man sig på 80-talet... OMG vet inte ALLA det? 
  • Fru X
    Icnivad skrev 2011-08-12 18:43:29 följande:
    + att hon har svensk stam.

Ingen känd svensk stam med dokumenterad prestetion. Resultat från unghästtester???
  • Fru X
    Icnivad skrev 2011-05-04 18:46:37 följande:
    Haha. Det är helt OK.

Jag är som sagt inte ute efter att sälja, utan bara intresserad av att veta hur man värderar en häst, mest för att kunna berätta för lite ohästkunniga kompisar, så de förstår hur fin hon är! :)

Sen är det ju kul att själv veta hur mycket ens ögonsten är värd i andras ögon.

Rent krasst är din häst värd det en köpare är beredd att betala.
    Dokumenterad god prestation ökar priset och frånvaron av detta sänker.

Varför är det viktigt att berätta för icke hästkunniga och därmed förmodligen ointresserade vänner att du har en häst värd x antal kronor? Det är bara hypotetiska pengar  

JAG personligen köper bara helvenska hästar. Tycker de är bäst och mest prisvärda. Köper som föl/mkt ung och har dem livet ut. Deras värde hinner naturligtvis gå upp och sedan dala under livet.
    Min hästkunniga vänner ser vad hästarna "går för"och de okunniga bryr sig inte om hästen i sig - de bryr sig om mig och att jag är glad o nöjd o trivs med hästen.
    Ung som jag själv med bilar... 

"en häst är en häst och blir vad du gör den till!" J Fredricson  

• cajsasmamma

Jag skulle tror att du vid ev försäljning kanske får ut max 50 000kr för din häst. Med tanke på att försäljningen av hästar går väldigt dåligt nu.

Svar på tråden Värdera häst, hur?