Åh jag måste få instämma i att det är sjukt bra att förbereda sig, läsa om och om igen om alla faserna. Bara så man har lite koll på hur det normalt brukar se ut.
Jag födde mitt första barn för 4 veckor sen och herrejävlar, ja det gör jävligt ont, men som andra har sagt, det är ändå ett "bra ont". Och värkarna gör inte så ont så man dör, man kanske tycker emellanåt att man inte kommer klara mer, men man gör det. Man bara gör det helt enkelt. Det är som inbyggt i kroppen, att man _ska_ fixa det. Och varje värk är ett steg närmare bebis. Det tänkte jag på när jag höll på att ge upp då och då... Att värkarna liksom var bra, att det var de som gjorde att min bebbe skulle komma ut. Utan dem - ingen bebis. Så ibland kunde jag liksom mentalt heja på värkarna. Typ skrek "kom igen då värk MERA". Haha, man blir lite knäpp när man föder barn har jag förstått.
Men! En annan bra grej är att se till att den som följer med dig också är införstådd i förloppet och prata mycket med honom/henne om hur han/hon bäst kan hjälpa dig. Föreställ dig hur du vill ha det och utgå ifrån det. Kolla upp om ni kanske ska gå på en profylaxkurs (som lär ut andningsteknik, funkade jättebra för mig) eller kanske kolla på andra metoder som Dyktekniken osv.
Sen finns det ju smärtlindring att få och du kommer att vara omgiven av fantastiska människor som kommer att hjälpa dig igenom det. Du kommer att klara det, din kropp är gjord för att klara det. :)
LYCKA TILL!
Ps. Jag ville som en annan här absolut inte ha de sterila kvaddlarna. Bara namnet låter ju hemskt! Men barnmorskan övertygade mig och jag tog dem. Sure, det gjorde rätt ont precis när de la dem, men det hjälpte faktiskt mig jättemycket och smärtan minskade en hel del för mig under ett par timmar.