• Krusbär

Bästa bakåtvända bilstolen i Ford Focus?

Vi har bytt bil från Saab 9-5 till Ford Focus kombi och den bakåtvända bilstolen (Maxi Cosi Mobi) tar väldigt stor plats i baksätet! Det blir inte så bekvämt för den som ska sitta i framsätet. Vi har inte provat att ha bilstolen i framsätet, men jag misstänker att det blir samma problem. Mobin är ju väldigt skrymmande så vi funderar på att köpa en ny bilbarnstol som tar mindre plats.

Min fråga är alltså - vilken bakåtvänd bilstol passar bäst i en Ford Focus? Vilka erfarenheter har ni? Förslag?

• Svar på tråden Bästa bakåtvända bilstolen i Ford Focus?
  • cicci85

Jag vet inte vilka som passar men en som inte gör det Mamma har en focus -06, fast halvkombin, men den är kanske mindre i baksätet? Om jag monterar vår Britax multi-tech där så måste man skjuta fram passagerarsätet så mycket det går och man får knappt plats att sitta där... Britax Twoway och Hiway brukar ta liten plats.

• Krusbär

Tack för tipset, ska kolla upp dem! Vet du förresten vad skillnaden är mellan dem?

• cicci85
    Krusbär skrev 2011-05-02 13:08:11 följande:
    Tack för tipset, ska kolla upp dem! Vet du förresten vad skillnaden är mellan dem?
    Twoway är rymligare, fungerar längre tid, har inget stödben, men passar inte så bra till småbarn, sidoskyddet är vidare. den är godkänd framåtvänd men rekommenderas såklart bara bakåtvänd.

Hiway passar väldigt bra till små barn, har stödben, ger bra benutrymme, den är smalare och många säger att den tar minst plats av alla stolar. Passar ofta bra att ha i mitten bak om den får plats mellan sätena, då kan man flytta framsätena som man vill.

Båda är godkända till 25 kg på alla platser, men när min son vägde 25 kg var han för lång för alla stolar förutom twoway...

Har ni provat om ni kan ha Mobin i mitten i bak?
  • pp08

Vi har en AKTA GRACO cosmic comfort och den är INTE optimalt i Ford Focus (har i ofs focus från år 04).  Tar minst lika mycket plats som MaxiCosi Mobi. Eftersom Focus har höga baksäten kommer inte alla stolar som har stödben ner heller. Har dock också fått tips om placeringen i mitten.

♀ 090619
  • Krusbär
    cicci85 skrev 2011-05-02 13:23:11 följande:
    Twoway är rymligare, fungerar längre tid, har inget stödben, men passar inte så bra till småbarn, sidoskyddet är vidare. den är godkänd framåtvänd men rekommenderas såklart bara bakåtvänd.

Hiway passar väldigt bra till små barn, har stödben, ger bra benutrymme, den är smalare och många säger att den tar minst plats av alla stolar. Passar ofta bra att ha i mitten bak om den får plats mellan sätena, då kan man flytta framsätena som man vill.

Båda är godkända till 25 kg på alla platser, men när min son vägde 25 kg var han för lång för alla stolar förutom twoway...

Har ni provat om ni kan ha Mobin i mitten i bak?
    Sonen blir två i sommar så det låter som att Toway är något för oss. Särskilt om den kan användas länge. Vi vill ju ha honom bakåtvänd till minst 4 år och sen köpa en bältesstol som är lättare. Men har Twoway inget stödben? Är inte det ett krav om den ska monteras bak? Så småningom vill vi ha barnstolen fram men när jag ska övningsköra går det ju inte...

Har inte provat Mobin i mitten bak.  Men det ser väldigt trångt ut och jag undrar om det ens går med stödbenet, som sticker ut för så långt? Och förarsätet kan inte vara så långt fram.
  • cicci85
    Krusbär skrev 2011-05-03 13:08:00 följande:
    Sonen blir två i sommar så det låter som att Toway är något för oss. Särskilt om den kan användas länge. Vi vill ju ha honom bakåtvänd till minst 4 år och sen köpa en bältesstol som är lättare. Men har Twoway inget stödben? Är inte det ett krav om den ska monteras bak? Så småningom vill vi ha barnstolen fram men när jag ska övningsköra går det ju inte...

Har inte provat Mobin i mitten bak.  Men det ser väldigt trångt ut och jag undrar om det ens går med stödbenet, som sticker ut för så långt? Och förarsätet kan inte vara så långt fram.
    Ja, då låter det som att twowayen passar bra! Nej, den ska lutas mot framsätet när man har den i bak.
  • Cecci78
    Krusbär skrev 2011-05-03 13:08:00 följande:

jag har testat two way i focus kombi o den satt bra där
Svar på tråden Bästa bakåtvända bilstolen i Ford Focus?