Inlägg från: Sven Erik Johansson |Visa alla inlägg
  • Sven Erik Johansson

Är det rätt att äta djur?

oOOo oOOo skrev 2011-05-10 15:52:44 följande:
    Men tex om du startar din bil så dör ju en massa organismer som lever på tändstiftet. Eller dricka proviva borde ju inte vara så bra. Eller andas i största allmänhet eftersom du onekligen andas in en massa oskyldiga microorganismer.
    Det är riktigt och jag har aldrig sagt att man kan leva utan att döda andra organismer. Mikroorganismer dödar man hela tiden, men det är skillnad på mikroorganismer och djur. Djur är flercelliga och de har tex cellkärna.
    Bakterier är encelliga och saknar cellkärna och jag har för mig även mitokondrier. De har sitt DNA mera "fritt utspritt" i cellen och inte i en cellkärna.
  • Sven Erik Johansson
    oOOo oOOo skrev 2011-05-10 16:04:44 följande:
    Varför är det skillnad på encelliga och flercelliga organismer ur dödandesynpunkt?
    De lever ju i lika hög grad som andra organismer.
    För det första kan man över huvud taget inte leva utan att döda andra organismer.

För det andra har jag aldrig hävdat att jag försöker undvika allt organismdödande , däremot att jag försöker undvika att döda djur om det är möjligt.

För det tredje definierade jag bara några skillnader mellan bakterier och djur.

För det fjärde: Jag tror vi har ganska goda grunder att gissa att baktrerier inte är levande i den meningen att de förnimmer något. Det är en skillnad som betyder något för mig. Det är skillnad på att döda en gris och att döda en bakterie.
  • Sven Erik Johansson
    oOOo oOOo skrev 2011-05-10 17:00:40 följande:
    Man kan ju försöka undvika att göra det i onödan. Det var det intrycket du gjorde, att du försökte detta.

Många organismer dödar man ju av ren lättja, är det ok?
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-10 16:24:54 följande:
    För det fjärde: Jag tror vi har ganska goda grunder att gissa att baktrerier inte är levande i den meningen att de förnimmer något. Det är en skillnad som betyder något för mig. Det är skillnad på att döda en gris och att döda en bakterie.
    Varför måste de förnimma något för att man inte skall undvika att döda dem?

Kan fiskar förnimma? Var gar gränsen för vilka djur det är ok att döda?
    Personligen försöker jag undvika att döda av lättja. Om jag skulle köra bil och se en igelkott framför mig på vägen skulle jag tex försöka undvika att köra på den.

Måste o måste? Jag VILL helt enkelt inte skada/döda djur och du kan inte tvinga mig till det. Jag känner mer
    för förnimmande organismer än för andra. Om jag skall välja mellan att döda en ekorre och en svamp väljer jag att döda svampen.

Fiskar kan definitivt förnimma.
  • Sven Erik Johansson
    trollkarl skrev 2011-05-10 19:07:19 följande:
    löjliga res?
    ett ganska juvinilt tänkande att negligera debattörens åsikt väl?
    ja jag äter hund om det bjuds i kulturellt syfte, men inte mer än så nej.

säger som magnus betner :

man gör faktiskt väskor av hundar i asien, man gör namninsamlingar, demonstrerar, tv galor etc men man skiter blanka fan i att det är en fyraåring som får sy väskan"

sensmoralen : om det är det enda en viss kultur har möjlighet till av fattigdom etc att äta o ge sina barn, skall man svälta då?
    Om hund  i en situation är det enda som finns tillgängligt att äta så är jag inte mot det moraliskt , men faktum är att köttproduktion bidrar till svält och på många håll skulle marken utnyttjas bättre och mätta fler om man satsade på dirrekt människoföda. allting måste situationsanpassas. jag förespråkar vegetarisk mat , men skulle i ett läge där sådan inte fanns äta djur.
  • Sven Erik Johansson
    Plutteli skrev 2011-05-10 19:43:40 följande:
    Sverige har blivit på tok för dåligt på att äta inälvs och blod mat nu för tiden. Bara det finaste köttet från djuren sparas och resten släng åt fanders.... Det är ju såå mycket mat som bara går till spillo!
    Jag är visserligen i grunden för vegetarisk kost o mot köttdjursproduktion över huvud taget , men du har rätt i att mycket slängs. bortskämmda svenskar slänger ca 1/3 av den tillagade maten vilket innebär att 10 000:-tals djur föds upp o slaktas bara för att åka dirrekt i soptunnan om man räknar på det. Det är fruktansvärt.
  • Sven Erik Johansson
    oOOo oOOo skrev 2011-05-10 20:29:52 följande:
    Så var går gränsen? Kan maskar förnimma? Hur vet du vilka djur som kan förnimma?
    Jag vet inte var gränsen går och funderar inte så mycket på det heller. Maskar kan förnimma saker och det kan insekter också. De har ju tex ögon. Men jag vet inte varför jag skall hålla reda på "var gränsen går".
  • Sven Erik Johansson
    oOOo oOOo skrev 2011-05-10 20:44:00 följande:
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-10 20:36:04 följande:
    Jag vet inte var gränsen går och funderar inte så mycket på det heller. Maskar kan förnimma saker och det kan insekter också. De har ju tex ögon. Men jag vet inte varför jag skall hålla reda på "var gränsen går".
    Du skriver ju ovan att det har betydelse för dig om organismerna förnimmer och det var du som tog upp detta i ditt svar på frågan varför det är skillnad på att döda encelliga och flercelliga organismer. 

Då låter det ju som något du håller reda på för att inte råka döda något som är levande för dig.

Vad som är levande är i sig en intressant fråga som inte finns något enhälligt svar på. 
    1)Men det är inte så ofta jag hamnar i några gränslägen jag funderar så mycket över.  Därför bekymmrar jag mig inte så mycket över gränsen.

3) En rent biologisk definition på levande organismer inkluderar följande punkter 1) består av celler 2) Har aktiva DNA-molekyler 3) Andas 4) behöver energi 5) behöver byggstenar 6) kan föröka sig.

Sedan kan man använda ordet levande i andra betydelser också.
  • Sven Erik Johansson
    oOOo oOOo skrev 2011-05-10 21:31:45 följande:
    Det var din definition som var intressant. Du nämnde att de skulle kunna förnimma vilket ledde till att de skulle ha ögon bla. 

Den biologiska definitionen är väldigt flytande för att vara vetenskaplig.
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-10 21:13:17 följande:
    1)Men det är inte så ofta jag hamnar i några gränslägen jag funderar så mycket över.  Därför bekymmrar jag mig inte så mycket över gränsen.
    Så du har inte tänkt efter närmare då vad som får dig att tycka det är ok att döda vissa saker men inte andra?
    Skriver jag verkligen så otydligt?

Jag skrev inte att ett djur måste ha ögon för att vara förnimmande.

Jag vet vad jag känner i mitt hjärta att jag inte vill göra. Det undviker jag i möjligaste mån att göra och är nöjd med det. Jag behöver inte fundera så mycket. Jag gör de val jag gör helt enkelt, tex genom att vara veg.
  • Sven Erik Johansson
    oOOo oOOo skrev 2011-05-11 10:42:21 följande:
    Jag kräver ingen 100-procentighet.

Om man är vegetarian för att man har lust med det så visst, jag var själv vegetarian i 5 år för att testa hur min kropp reagerade på det. Ren nyfikenhet alltså.

Men om man argumenterar att det inte ät ok att döda vissa organismer så förväntar jag mig att man kan argumentera för sin sak.
    Angående din sista mening: I alla fall jag har inte alls arumenterat med formuleringen att "det är ok att döda vissa organismer och inte ok att döda vissa". Jag har däremot beskrivit vilken huvudprincip jag försöker gå efter utan att definiera några exakta gränser. Jag har inte definierat några exakta gränser för någon annan heller.

Jag väljer att inte äta grisar, kor, får ,hönor, kycklingar, viltkött, fiskar, räkor , kräftor, humrar och musslor osv.
    Jag väljer att inte äta djur och den gräns jag sätter för mina egna matvanor är lätt att se och definiera.
    Mitt mål är en utveckling där vegetarisk mat blir så populär att den enligt den fria markandens lagar slår
    ut animalisk. Det viktiga är trenden i samhället i stort. Någon gång har jag fuskat och ätit icke vegetariskt när jag varit hemma hos min faster eller mina föräldrar eller min käresta osv. Jag inspirerar nog andra mer att pröva veg. mat om jag inte framstår som fanatiker.Det viktiga är inte vad jag får i mig vid ett enstaka tillfälle utan den stora trenden. Om en stund ska jag äta en god vegetarisk lunch.
  • Sven Erik Johansson
    oOOo oOOo skrev 2011-05-11 12:25:45 följande:
    Jag tycker inte det är lätt att se denna gräns. Om den är lätt att definiera kan du inte bara göra det då?
    MYCKT NOGGRANT SVAR:

De djur jag räknade upp i inlägg 319 är väl i stort sett vad som brukar finnas i olika form i vanliga livsmedelsaffärer vad gäller djur. Väldigt enkelt alltså! Jag använder annan mat som proteinkällor, i stort sett mat som per biologisk definition är producenter i näringskedjan , dvs kan utföra fotosyntes till skillnad mot annat i näringskedjorna (konsumenter som dirrekt eller indirrekt får i sig näring från producenter). Eftersom jag är
    vegetarian så är jag 1:a-handskonsument i flertalet av mina näringskedjor. Sedan tillkommer också svamp
    som inte är producenter , men ändå inte djur.

Det finns som sagt biologiskt 5 riken av levande varelser: bakterier (prokaryota organismer) samt protister(alger och urdjur), svampar (saprofyter, parasiter och symbioslevande), växter(fröväxter, ormbunksväxter och mossor) och djur. Min föda hämtas fi stort från den tredje och den fjärde gruppen i den indelningen.

Det tycker jag är MYCKET KLART DEFINIERAT !
Svar på tråden Är det rätt att äta djur?