oOOo oOOo skrev 2011-05-11 10:42:21 följande:
Jag kräver ingen 100-procentighet.
Om man är vegetarian för att man har lust med det så visst, jag var själv vegetarian i 5 år för att testa hur min kropp reagerade på det. Ren nyfikenhet alltså.
Men om man argumenterar att det inte ät ok att döda vissa organismer så förväntar jag mig att man kan argumentera för sin sak.
Angående din sista mening: I alla fall jag har inte alls arumenterat med formuleringen att "det är ok att döda vissa organismer och inte ok att döda vissa". Jag har däremot beskrivit vilken huvudprincip jag försöker gå efter utan att definiera några exakta gränser. Jag har inte definierat några exakta gränser för någon annan heller.
Jag väljer att inte äta grisar, kor, får ,hönor, kycklingar, viltkött, fiskar, räkor , kräftor, humrar och musslor osv.
Jag väljer att inte äta djur och den gräns jag sätter för mina egna matvanor är lätt att se och definiera.
Mitt mål är en utveckling där vegetarisk mat blir så populär att den enligt den fria markandens lagar slår
ut animalisk. Det viktiga är trenden i samhället i stort. Någon gång har jag fuskat och ätit icke vegetariskt när jag varit hemma hos min faster eller mina föräldrar eller min käresta osv. Jag inspirerar nog andra mer att pröva veg. mat om jag inte framstår som fanatiker.Det viktiga är inte vad jag får i mig vid ett enstaka tillfälle utan den stora trenden. Om en stund ska jag äta en god vegetarisk lunch.