Inlägg från: oOOo oOOo |Visa alla inlägg
  • oOOo  oOOo

Är det rätt att äta djur?

Sven Erik Johansson skrev 2011-05-01 16:20:12 följande:
    Jag hoppas att mänsklighetens antal kommer att plana ut och en minskad befolkning tror ajg vore en fördel för både människor och djur.
    Om antalet människor är något negativt varför tar ni inte bara livet av er så hade ni ju bidragit till ett ännu mer minskat tryck på jordens resuerser?
  • oOOo  oOOo
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-01 16:43:37 följande:
    Därför att minskat tryck på jordens resurser inte är ett självändamål utan ett medel för ett bättre liv!
    Varför inte bidra till ett bättre liv då direkt?
  • oOOo  oOOo
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-01 16:48:21 följande:
    Färre människor skulle innebära att det blev lättare att uppnå drägligare villkor för många.
    Lite märkligt påstående. Betyder det att 0 människor inte heller är optimalt?

Hur många människor är optimalt och hur kommer du fram till det?
  • oOOo  oOOo
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-01 17:02:55 följande:
    Jag  vet inte vad ett optimalt antal är. 
    Men om vi är för många nu men 0 inte heller är bra då måste du ju ha en ide om hur många vi bör vara?

Antalet människor (och andra djur) bestäms av hur många som kan försörja sig. 
  • oOOo  oOOo
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-01 17:10:06 följande:
    så många att resurserna räcker väl till alla och så att miljön inte förgiftar oss
    Så antalet i sig är inte viktigt utan hur vi utnyttjar resurserna? Ja, det är en tautologi. Vi kan inte bli fler än resurserna tillåter. 
  • oOOo  oOOo
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-01 17:17:45 följande:
    Vi kan däremot bli fler än att resurserna räcker väl till alla.
    Nej, räcker resurserna "väl" finns det utrymme för att bli fler, och då kommer vi bli fler, det är så ekosystem fungerar. 
  • oOOo  oOOo
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-01 17:26:44 följande:
    Inte nödvändigtvis om vi förstår sambanden och för en aktiv politik för att begräsna födelsetalen. Dessutom fungerar det ofta så att när ett land utvecklas vad gäller utbildning och ekonomi sjunker födelsetalen.
    Men att födelsetalen sjunker betyder inte att man blir färre. 

Resurserna kommer utnyttjas tills de tar slut oavsett hur många som använder dem.
  • oOOo  oOOo
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-01 17:36:04 följande:
     Givetvis väntar jag mig inte en plötslig minskning av jordens befolkning men det är något som går att sträva efter.
    Varför är färre människor något att sträva efter? I så fall är ju 0 människor optimalt.

Du menar att du vill att de människor som finns skall utnyttja resurserna mer hållbart eller hur?
  • oOOo  oOOo
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-10 15:32:46 följande:
    Det är inte storleken utan situationen som avgör. Jag försöker att undvika att avsiktligt döda djur av alla storlekar men om situationen så kräver kan jag döda också ett stort djur, tex i självförsvar. Antag att jag skulle attackeras av ett stort rovdjur.Självfallet skulle jag försvara mig. Jag skulle också, om jag var utbildad på det tex kunna avliva
    ett påkört rådjur eller en älg tex som var dödligt skadad och som led.

Om jag tex befann mig i ett område där myggor bar på malaria eller annan livsfarlig smitta skulle jag kunna döda myggor osv osv.
    Försöker du unvika att döda bakterier också?
Svar på tråden Är det rätt att äta djur?