Inlägg från: LillTussa |Visa alla inlägg
  • LillTussa

smör i ersättningen

Är barnet ofta förstoppat och varit det från scratch (amning/ersättning) bör man utreda saken närmare, t ex om det kan vara mjölkproteinallergi. 
    Annars 1 tsk olja i varje flaska brukar få igång det.
    Ibland kan man behöva spä ersättningen med 10-20 ml extra vatten (råd från bvc som funkade här ett tag). Men bara om barnet äter hela flaskor. Lämnar barnet ofta ska man inte spä. Eller så ge lite extra vatten vid sidan av.

• LillTussa
    hallonbanan skrev 2011-04-27 16:37:13 följande:
    ja det går långt mellan bajs . nu har vi fått tipset semper bifidus + smör i och  det gått tre dagar med hårdare och inte så mycket. det har gått 8 dagar innan det och när jag helammade så tog det tre veckor och fick då ge resulax en gång..vi ska  testa smör ikväll för första gången + ringa nån i morgon för mer vägledning + att jag ska fråga om vad det tycker om lactulos. tack för svar:)
    Jag tycker ni definitivt bör kräva en utredning. Barn ska inte vara förstoppade i den åldern oavsett ersättning eller amning. Vi fick kämpa 21 mån innan vi fick konstaterat mjölkproteinallergi, flera månader av onödigt lidande för att ingen ville ta tag i det från bvc. 

Hoppas det ger med sig snart!

Glömde, magmassage brukar också hjälpa till, massera morgon o kväll för att stimulera tarmmotoriken samt benböj är effektivt.
Svar på tråden smör i ersättningen